Okul öncesi dönem çocuklarının bağlanma örüntüleri ve duygu düzenleme becerilerinin teknoloji kullanımıyla ilişkisi
Yükleniyor...
Tarih
2019-02
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Araştırmanın amacı okul öncesi dönemdeki çocukların bağlanma, duygu düzenleme ve teknoloji kullanımları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın örneklemini 3-6 yaş arası 45 katılımcı oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak Oyuncak Öykü Tamamlama Testi (OÖTT), Duygu Düzenleme Ölçeği (DDÖ) ve teknolojik aletlerin kullanımına dair soruların da dahil olduğu demografik bilgi formu kullanılmıştır. Okul öncesi dönemdeki çocukların bağlanma örüntüleri ve duygu düzenleme becerileri ile hem çocukların hem de ebeveynlerin teknolojik aletleri kullanım süreleri ve sebepleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Katılımcı sayısı nedeniyle non-parametrik analizler uygulanmıştır. Spearman Sıra Farkları Korelasyon analizi sonuçlarına göre bağlanma örüntüsü ile annenin ve çocuğun televizyon izleme süresi, çocukların ilk teknolojik alet kullandıkları ay ve çocukların günde toplam teknolojik alet kullanım süreleri arasında; duygu düzenleme ile de çocukların günde toplam teknolojik alet kullanım süreleri arasında; teknoloji kullanımına dair veriler incelendiğinde ise annenin bilgisayar / tablet kullanım süresi ile çocukları bilgisayar / tablet kullanım süresi arasında ve annenin günde televizyon izleme süresi ile çocukları toplam teknolojik alet kullanım süreleri arasında anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Sonuç olarak teknoloji kullanım süresinin artışı ile duygu düzenleme becerisinin ve güvenli bağlanma puanın azaldığı görülmüştür. Araştırmada elde edilen bulgular ilgili literatür ile tartışılmıştır.
The aim of the current study is to examine the attachment, emotion regulation and technology use of the pre-school children. The sample study consisted 45 participant aged between 3-6. Doll Family Story Competion Test-TR (DFSCT-TR), Emotion Regulation Checklist (ERC) and demographical information form which contains questions about technologycal devices. This study examined relationship between pre-school children’ attachment and emotion regulation with both children’ and parent’s time and reason of technologycal devices using. Non-parametric analysis has been used because of the number of participants. According to the results of Spearman’s Rank-Order Correlation Analysis, attachment and mother’s and children’ time of watching television, the first month of children’ using technologycal devices and the total time of children’ using technologycal devices was found correlated. Also emotion regulation and how often children’ use technologycal devices was correlated. When the data about technology examined, the time of mother’s using computer / tablet and the time of children’ using computers / tablet were correlated. Time of mother’s watching television and the total time of children’ using technologycal devices too correlated. As a result the score of emotion regulation and secure attachment observed decreasing when the time of using technologycal devices increase. These findings were discussed with the relevant literature.
The aim of the current study is to examine the attachment, emotion regulation and technology use of the pre-school children. The sample study consisted 45 participant aged between 3-6. Doll Family Story Competion Test-TR (DFSCT-TR), Emotion Regulation Checklist (ERC) and demographical information form which contains questions about technologycal devices. This study examined relationship between pre-school children’ attachment and emotion regulation with both children’ and parent’s time and reason of technologycal devices using. Non-parametric analysis has been used because of the number of participants. According to the results of Spearman’s Rank-Order Correlation Analysis, attachment and mother’s and children’ time of watching television, the first month of children’ using technologycal devices and the total time of children’ using technologycal devices was found correlated. Also emotion regulation and how often children’ use technologycal devices was correlated. When the data about technology examined, the time of mother’s using computer / tablet and the time of children’ using computers / tablet were correlated. Time of mother’s watching television and the total time of children’ using technologycal devices too correlated. As a result the score of emotion regulation and secure attachment observed decreasing when the time of using technologycal devices increase. These findings were discussed with the relevant literature.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
duygu düzenleme, bağlanma, teknoloji kullanımı, emotion regulation, attachment, technology use
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Omrak, Cansu (2018).Okul öncesi dönem çocuklarının bağlanma örüntüleri ve duygu düzenleme becerilerinin teknoloji kullanımıyla ilişkisi / The relationship between attachment pattern, emotion regulation skills and technology use of pre-school children (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.