Sosyal medyanın üniversite tercihine etkisi: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma
Küçük Resim Yok
Tarih
2019
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Sosyal medya son yıllarda hem tüketiciler hem de işletmeler tarafından yaygın şekilde kullanılmaktadır. İşletmelere; pazarlama faaliyetlerini yürütmek, markalarını güçlendirmek ve tüketiciler ile iletişim kurabilmek için önemli fırsatlar sunmaktadır. Bu yeni medya, farklı sektörlerde faaliyet gösteren işletmelerin ilgisini çekmekte ve çeşitli sosyal medya platformlarında markaları ile ilgili kurumsal sayfalar oluşturarak, hem pazarlama hem de kurumsal iletişim faaliyetlerini bu yeni mecralarda da yürütmektedirler. Geleneksel medya ile karşılaştırıldığında sosyal medya çok daha az maliyetli olup kurumsal şirketler tarafından daha fazla tercih edilir hale gelmiştir. Tüketicilerin sosyal medya kullanım sıklıklarının artması, markaların daha az maliyetli ve kullanımı kolay olan sosyal medya platformlarını bir halkla ilişkiler aracı olarak kullanmaya itmiştir. Markaların halkla ilişkiler departmanlarının sosyal medyayı tercih etmelerinin bir diğer nedeni ise hedef kitlenin daha iyi anlayabileceği ve kolay bir yöntem olan konuşma dilini kullanma özgürlüğünün olmasıdır. Teknolojinin içine doğan ve “dijital yerli” olarak adlandırılan genç nüfusun üniversite öğrenci grubunu oluşturması nedeniyle, üniversitelerin de bu kitleye hitap edebilmesi için sosyal medya platformlarında var olmaları bir gereklilik haline gelmiştir. Bu çalışmada, üniversite adaylarının sosyal medya kullanım alışkanlıkları ve sosyal medyanın üniversite tercihine etkisi araştırılmıştır. Çalışma, teori ve araştırma bölümlerinden oluşmaktadır. Teori bölümünde; halkla ilişkiler, pazarlama iletişimi, yeni medya araçları, sosyal medyanın halkla ilişkiler açısından faydaları, Türkiye’de üniversite giriş sistemi ve üniversite tercihinde sosyal medyanın yeri konularına ilişkin literatür taraması yapılarak kavramsal açıklamalara yer verilmiştir. Araştırma bölümünde sosyal medya kullanımının tercih davranışı üzerindeki etkisini ölçmek amacıyla hazırlanan anketi cevaplayan 249 katılımcıdan elde edilen veriler analiz edilmiş; sosyal medyada oluşturulan tutum ve algının hem tercih davranışı üzerinde hem de birbirleri üzerinde anlamlı etkilerinin olduğu saptanmıştır.
Social media has been widely used by consumers and businesses in recent years.It provides important opportunities for businesses to carry out marketing activities, strengthen their brands and communicate with consumers. This new media attracts the attention of businesses operating in different sectors and creates corporate pages related to their brands on various social media platforms and carries out both marketing and corporate communication activities in these new channels. Compared to traditional media, social media is much less costly and has become more preferred by corporate companies.Increasing frequency of consumers' use of social media has led brands to use social media platforms that are less costly and easier to use as a public relations tool. Another reason why brands' public relations departments prefer social media is that they have the freedom to use the spoken language, which is an easy way for the target audience to understand better. Since the young population, which is born into technology and called as “Yerli Dijital-Native Digital” constitutes the university student group, it has become a necessity for universities to exist on social media platforms in order to address this audience. In this study, social media usage habits of university candidates and the effect of social media on university preferences were investigated. This study consists of theory and research. In the theory section; literature review was performed on these subjects which are public relations, marketing communications, new media tools, benefits of social media in terms of public relations, university entrance system in Turkey and the place of social media in university preference. Also conceptual explanations has been given. In the research section, the data obtained from 249 participants who answered the questionnaire prepared to measure the effect of social media usage on preference behavior were analyzed; It was found that attitudes and perceptions created in social media had significant effects both on preference behavior and on each other.
Social media has been widely used by consumers and businesses in recent years.It provides important opportunities for businesses to carry out marketing activities, strengthen their brands and communicate with consumers. This new media attracts the attention of businesses operating in different sectors and creates corporate pages related to their brands on various social media platforms and carries out both marketing and corporate communication activities in these new channels. Compared to traditional media, social media is much less costly and has become more preferred by corporate companies.Increasing frequency of consumers' use of social media has led brands to use social media platforms that are less costly and easier to use as a public relations tool. Another reason why brands' public relations departments prefer social media is that they have the freedom to use the spoken language, which is an easy way for the target audience to understand better. Since the young population, which is born into technology and called as “Yerli Dijital-Native Digital” constitutes the university student group, it has become a necessity for universities to exist on social media platforms in order to address this audience. In this study, social media usage habits of university candidates and the effect of social media on university preferences were investigated. This study consists of theory and research. In the theory section; literature review was performed on these subjects which are public relations, marketing communications, new media tools, benefits of social media in terms of public relations, university entrance system in Turkey and the place of social media in university preference. Also conceptual explanations has been given. In the research section, the data obtained from 249 participants who answered the questionnaire prepared to measure the effect of social media usage on preference behavior were analyzed; It was found that attitudes and perceptions created in social media had significant effects both on preference behavior and on each other.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
İnternet, Yeni Medya, Halkla İlişkiler, Sosyal Medya, Internet, New Media, Public Relations, Social Media
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Sezgin, M. (2019). Sosyal medyanın üniversite tercihine etkisi: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma / Effect of social media on univercity choice: a research on university students (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.