0-6 yaş arası çocuğu olan annelerin psikolojik iyi oluşlarının öznel iyi oluş, öğrenilmiş güçlülük ve algılanan sosyal destek açısından yordanması

dc.contributor.advisorZeren, Şerife Gonca
dc.contributor.authorAksel, Begüm
dc.date.accessioned2024-07-12T22:26:00Z
dc.date.available2024-07-12T22:26:00Z
dc.date.issued2018en_US
dc.date.submitted2018-06en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Gelişim Psikolojisi Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, 0-6 yaş arası çocuğu olan annelerin psikolojik iyi oluşlarının, öznel iyi oluşlarının, öğrenilmiş güçlülüklerinin ve algıladıkları destek kaynakları hakkındaki görüşlerinin incelenmesidir. Betimsel tarama modellerinden olan bu araştırmaya 256 anne katılmıştır. Araştırmada ölçme aracı olarak Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİOÖ), Yaşam Doyumu Ölçeği (YDÖ), Pozitif ve Negatif Duygu Ölçeği (PANAS), Rosenbaum Öğrenilmiş Güçlülük Ölçeği (RÖGÖ), Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (ÇBASDÖ) ve sosyo- demografik değişkenleri incelemek amacıyla araştırmacı tarafından oluşturulmuş kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmacı, çeşitli okul öncesi kurumlarda seminerler düzenlemiş, bu seminerlere katılan ve araştırmaya katılmak için gönüllü olan annelere formları vermiş ve verileri bu yolla toplamıştır. Elde edilen verilerin analizinde Bağımsız Gruplar İçin t Testi ve Aşamalı (Stepwise) Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, çalışan annelerin çalışmayan annelere göre psikolojik iyi oluş, yaşam doyumu, sosyal destek ile pozitif ve negatif duygularının anlamlı bir fark gösterdiği bulunmuştur. Ayrıca yapılan regresyon analizi sonunda psikolojik iyi oluşun yordanmasında en önemli katkının özel bir insana yönelik olarak algılanan sosyal desteğin geldiği, bunu yaşam doyumu, arkadaş sosyal desteği, aile sosyal desteği ve öğrenilmiş güçlülük değişkenlerinin izlediği bulgularına ulaşılmıştır.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this research is to predict the psychological well-being of the mothers of children between the ages of 0-6, their subjective well-being, their learned resourcefulness and their perceptions of support resources they perceive. 256 mothers participated in this research which is a descriptive scanning model. To investigate the Psychological Well-Being Scale, The Life Satisfaction Scale, Positive and Negative Feelings Scale, Rosenbaum Learned Powerfulness Scale, Perceived Social Support Scale and sociodemographic variables personal information form created by the researcher was used. The researcher has organized seminars in various pre-school institutions, submitted mothers' forms that participate in these seminars and volunteered to participate in the research, and collect the data in this way. In the analysis of the obtained data, t Test and Independent Groups Stepwise Multiple Linear Regression Analysis were used. According to the results obtained from the research, it was found that working mothers showed a significant difference in psychological wellbeing, life satisfaction, social support and positive and negative feelings according to the mothers who did not work. In addition, the results of the regression analysis revealed that the most important contribution to the prediction of psychological well-being was the perceived social support for a specific person, followed by life satisfaction, friendship social support, family social support and learned strength variables.en_US
dc.identifier.citationAksel, B. (2018). 0-6 yaş arası çocuğu olan annelerin psikolojik iyi oluşlarının öznel iyi oluş, öğrenilmiş güçlülük ve algılanan sosyal destek açısından yordanması / The prediction of the subjective well-being, learned resourcefulness and perceived social support of 0-6 years of children's mothers' psychological well-being (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/11414
dc.institutionauthorAksel, Begümen_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT1449en_US
dc.subjectPsikolojik iyi oluşen_US
dc.subjectÖznel iyi oluşen_US
dc.subjectÖğrenilmiş güçlülüken_US
dc.subjectAlgılanan sosyal desteken_US
dc.subject0-6 yaş çocuklarının annelerien_US
dc.subjectPsychological well-beingen_US
dc.subjectSubjective well- beingen_US
dc.subjectLearned resourcefulnessen_US
dc.subjectPerceived social supporten_US
dc.subjectMothers of 0-6 years old childrenen_US
dc.title0-6 yaş arası çocuğu olan annelerin psikolojik iyi oluşlarının öznel iyi oluş, öğrenilmiş güçlülük ve algılanan sosyal destek açısından yordanmasıen_US
dc.title.alternativeThe prediction of the subjective well-being, learned resourcefulness and perceived social support of 0-6 years of children's mothers' psychological well-beingen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Begüm_Aksel.pdf
Boyut:
1.39 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam metin / Full text