Üniversite öğrencilerinde algılanan ebeveynler arası çatışma ile duygu düzenleme güçlüğü arasındaki ilişki: algılanan ebeveyn tutumu ve yetişkinlikte bağlanma değişkenlerinin aracı rolleri

Küçük Resim Yok

Tarih

2021

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bu çalışmanın temel amacı üniversite öğrencilerinin geriye dönük ebeveynleri arasındaki çatışmaya dair algısının duygu düzenleme güçlükleri üzerindeki etkisini algılanan anne-baba tutumları ve yetişkinlikte bağlanma aracı değişkenleri vasıtasıyla incelenmesidir. Algılanan ebeveynler arası çatışmanın üç alt boyutu; çatışmanın özellikleri, algılanan tehdit ve kendini suçlamanın duygu düzenleme güçlükleri üzerindeki etkisinde algılanan anne ve baba tutumlarının duygusal sıcaklık, reddetme, aşırı korumacılık ve karşılaştırma alt boyutlarının aracı rolleri alt boyutlar üzerinden ayrı olarak incelenmiştir. Ek olarak romantik bağlanmanın aracı rolü, bağlanma ilişkili kaçınma ve kaygı olmak üzere iki alt boyutta değerlendirilmiştir. Tüm analizlerde, psikolojik stres, yaş ve cinsiyet kontrol değişkeni olarak kullanılmıştır. Çalışmaya İstanbul Maltepe Üniversitesi 187 (%64) ve Bursa Uludağ Üniversitesi 105 (%36) olmak üzere, toplam 292 kişi katılmıştır. Çalışmada, “Kişisel Bilgi ve Onam Formu”, “Çocukların Evlilik Çatışmasını Algılaması Ölçeği”, “Algılanan Anne - Kısa Form (AAT-KF)”, “Algılanan Baba Tutumu-Kısa Form (ABT-KF)”, “Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri-II (YİYE-II)”, “Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği Kısa Formu (DDGÖ-16)” ve “Hasta Sağlık Anketi (HSA)” kullanılmıştır. Araştırmanın verilerinin, SPSS (PROCESS MODELS) 3.3 Paket programı kullanılarak Aracılık Analizi- Model 4 (Hayes, 2013) yöntemiyle değerlendirilmiştir. Aracılık analizi sonuçlarına göre algılanan ebeveynler arası çatışmanın tüm alt boyutlarının duygu düzenlemedeki güçlükler üzerindeki etkisinde algılanan anne-baba tutumları alt boyutlarının aracılık etkisi anlamlılık göstermemektedir. Bununla birlikte, ebeveynler arası çatışmaya dair tehdit ile duygu düzenlemedeki güçlükler arasındaki ilişkide yetişkinlikte bağlanmanın kaygı boyutu aracı rol oynamaktadır. Sonuçlar alan yazındaki araştırmalar kapsamında tartışılmıştır.
The main purpose of the study is to investigate the role of mediators as perceived parenting for both mother and father and adult attachment on the relationship between perceived parental conflict and emotion regulation difficulties. Perceived parental conflict was assessed in terms of three different subscales as; frequency, perceived threat and guilt, perceived parenting was assessed four subscales as; emotional warmth, rejection, overprotection and adult attachment was assessed as anxiety and avoidance levels. In terms of all analysis, psychological distress, age and gender are stated as controlling variables. Participants are consisting of 292 university students as coming from İstanbul Maltepe University187 (%64) and Bursa Uludağ University 105 (%36). “Demographic and Consent Form”, “Children’s Perception of Marital Conflict”, “Egna Minnen Betraffonde Uppfostron -My Memories of Upbringing (EMBU)”, “Experiences in Close Relationships-II (ECR-II)”, “Difficulties in Emotion Regulation (DERS-16)” were used. The data was analyzed via SPSS (PROCESS MODELS) 3.3 Mediation Model 4 (Hayes, 2013). The results of the study indicate nonsignificant mediation effect of perceived maternal and paternal parenting regarding the relationship between perceived parental conflict and difficulties in emotion regulation. However, attachment related anxiety was found to be a significant for the effect of perceived threat regarding parental conflict on difficulties in emotion regulation. The findings of the study were discussed in terms of literature.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Algılanan ebeveynler arası çatışma, Algılanan anne tutumu, Algılanan baba tutumu, Yetişkinlikte bağlanma, Duygu düzenlemede güçlükler, Perceived parental conflict, Perceived maternal parenting, Perceived paternal parenting, Adult attachment, Difficulties in emotion regulation

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Temel, M. (2021). Üniversite öğrencilerinde algılanan ebeveynler arası çatışma ile duygu düzenleme güçlüğü arasındaki ilişki: algılanan ebeveyn tutumu ve yetişkinlikte bağlanma değişkenlerinin aracı rolleri / The relationship between perceived parental conflict and difficılties in emotion regulation: the meditor roles of perceived parenting and adult attachment (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.