Türkiye’de okul öncesi dönemde bilişim teknolojileri ve medya ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi
Küçük Resim Yok
Tarih
2019
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Teknoloji ve bilgi çağı olarak adlandırılan 21. yüzyılda, bilişim teknolojileri ve medya araçları hayatımızın önemli bir parçası haline gelmiştir. Günümüzde neredeyse her alanda kullandığımız bu araç ve gereçler bizim bilgiye kolay ulaşmamızı, iletişimin daha kısa zamanda ve daha kapsamlı olması gibi birçok yarar sağlamaktadır. Ancak bu araçlara çok kolay ulaşılması ve bu anlamda bir sınırlılığın olmaması olumlu etkilerinin yanında olumsuz yanlarının da oluşmasına neden olmaktadır. Özellikle de çocukların istedikleri her an televizyon, bilgisayar, internet gibi kaynaklara kolayca ulaşması, kalitesiz programların ve uzun süre izlemenin verdiği olumsuz etkileri göz ardı edilemeyecek kadar fazladır. Okul öncesi dönem çocukları olarak adlandırılan 0-6 yaş grubunun, hayal ve gerçek ayrımını net bir şekilde yapamaması, televizyon ve internet gibi araçlarda gördüğü karakterleri rol- model alması gibi nedenlerle en büyük risk grubunu oluşturmaktadır. Bilişim teknoloji ve medya araç gereçlerinin nasıl kullanıldığı, eğitime ne gibi yararlar sağladığı, çocuk, ebeveyn ve öğretmenleri nasıl etkilediği gibi konular önem arz etmiştir. Bu çalışmada, bilişim teknolojileri ve medya üzerine yapılan araştırmaların nasıl bir dağılım gösterdiğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, YÖK Yayın Dokümantasyon Daire Başkanlığı tarafından arşivlenen, bilişim teknoloji ve medya üzerine yapılmış 2000- 2018 yıllarını kapsayan, 34’ ü yüksek lisans ve 7 ‘ si doktora olmak üzere toplamda 41 tane lisansüstü tez dâhil edilmiştir. Araştırma yöntemi olarak betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Yapılan çalışmalar tematik olarak gruplara ayrılmış ve dağılımlar incelenmiştir. Çalışmaların dağılımı incelendiğinde en çok araştırmanın bilgisayar ile ilgili konularda yapıldığı bu sıralamayı ise ikinci olarak çizgi filmlerin takip ettiği tespit edilmiştir. Araştırma yöntemi olarak en çok nicel yöntemin kullanıldığı, örneklem grubu olarak en çok çocuklar ile çalışıldığı, araştırmaya dâhil edilen 41 lisansüstü tezin çoğunlukla yüksek lisans düzeyinde olduğu saptanmıştır. Çalışmanın yeni araştırmalara ışık tutacağı düşünülmektedir.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Bilişim teknolojileri, Medya, Okul öncesi, Çocuk
Kaynak
14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Kalkan, A. (2019). Türkiye’ de okul öncesi dönemde bilişim teknolojileri ve medya ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. 14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası Özet Kitapçığı, Maltepe Üniversitesi.