Ergenlerin problemli internet kullanımının bağlanma stilleri ve bazı sosyo-değişkenler açısından incelenmesis
Küçük Resim Yok
Tarih
2017
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmanın amacı, ergenlerin problemli internet kullanımlarının bağlanma stilleri ve bazı sosyo-değişkenler açısından incelenmesidir. Çalışma örneklemini, İstanbul ilindeki 4 öğretim kurumunda eğitimlerine devam eden 9,10, 11 ve 12. sınıf öğrencileri arasından basit tesadüfi yöntem ile seçilen 264'ü kız, 312'si erkek öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, öğrencilerin problemli internet kullanımlarını belirlemek için Ceyhan, Ceyhan ve Gürcan (2007) tarafından geliştirilen 'Problemli İnternet Kullanım Ölçeği', bağlanma stillerini ortaya koymak için Türkçe uyarlaması Sümer ve Güngör (1999) tarafından yapılmış 'İlişki Ölçekleri Anketi' ve öğrencilerin kişisel bilgilerini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen 'Kişisel Bilgiler Formu' kullanılmıştır. Verilerin analizinde pearson çarpım moment korelasyon analizi, bağımsız t testi, tek yönlü varyans analizi, ve non-parametrik kruskal wallis kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, problemli internet kullanımı ile güvensiz bağlanma stilleri olan korkulu, kayıtsız ve saplantılı bağlanma stilleri arasında istatistiksel anlamda pozitif yönde bir ilişkinin olduğu bulunmuştur. Ayrıca, korkulu bağlanma stili ile problemli internet kullanımı ölçeğinin alt boyutları olan aşırı kullanım, sosyal fayda/rahatlık ve internetin olumsuz sonuçları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bununla birlikte, kayıtsız bağlanma stili ile problemli internet kullanımının alt boyutlarından aşırı kullanım ve sosyal fayda/rahatlık arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki belirlenmiştir. Saplantılı bağlanma stili ile problemli internet kullanımı ve alt boyutlardan sosyal fayda/rahatlık arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Yapılan regresyon analizi sonucunda bağlanma stillerinden korkulu bağlanma stilinin problemli internet kullanımı üzerinde anlamlı şekilde yordadığı sonucu elde edilmiştir. Bununla birlikte, bağlanma stillerinden kayıtsız bağlanma stilinin problemli internet kullanımının aşırı kullanım alt boyutu ve de bağlanma stillerinden saplantılı bağlanma stilinin sosyal fayda/sosyal rahatlık alt boyutunu yordadığı saptanmıştır. Araştırma bulguları, problemli internet kullanımının sosyal fayda/rahatlık alt boyutunda erkeklerin anlamlı düzeyde kızlardan farklılaştığını göstermektedir. Ayrıca, problemli internet kullanımının okul türü, sınıf düzeyi, algılanan baba tutumu değişkenlerine göre farklılaştığı da saptanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda, okul psikolojik danışmanlarına, ebeveynlere, araştırmacılara, yönetici ve sivil toplum örgütlerine yönelik şekilde gruplandırılarak önerilerde bulunulmuştur.
This study aims to examine problematic internet usage on adolescents in terms of attachment styles and some socio-variables. The test group includes 264 female and 312 male students, chosen by concurrent test group method, from 9th, 10th, 11th and 12th grades of four high schools in İstanbul. In this study, to assess student's problematic use, "Problematic Internet Use Scale" developed by Ceyhan, Ceyhan and Gürcan (2007), to measure attachment stales, "Relationship Scales Questionnaire" adapted by Sumer and Güngör (1999) and to assess personal information of students, "Personal Info Form" developed by the researcher are used. For the analysis of data, pearson product moment correlation analysis, independent t test, oneway variance analysis, and non-parametric kruskal wallis were used. The study resulted with a statistically positive relation between problematic internet usage and insecure attachment styles such as fearful, dismissing and preoccupied attachment styles. Moreover, a positive relation was found between the fearful attachment style and sub-dimensions of problematic internet usage such as excess usage, social benefit/comfort and negative effects of internet. In addition to this, a positive relation was found between dismissing attachment style and sub-dimensions of problematic internet usage such as excess usage and social benefit/comfort. A positive relation was found between preoccupied attachment style and sub-dimensions of problematic internet usage such as social benefit/comfort. Performed regression analysis concluded that the fearful attachment style meaningfully predicts problematic internet usage. In addition, it was verified that dismissing attachment style predicts the excess usage sub-dimension of problematic internet usage and the social benefit/comfort sub-dimension of preoccupied attachment style. The study demonstrates males meaningfully diverge from females in terms of the social benefit/comfort sub-dimension of the problematic internet usage. Furthermore, it was determined that problematic internet usage differentiates with variables such as school type, class grade, perceived father attitude. In accordance with the findings from the study, suggestions were made in separated groups towards psychological counselors, parents, researchers, managing directors and civil society organization.
This study aims to examine problematic internet usage on adolescents in terms of attachment styles and some socio-variables. The test group includes 264 female and 312 male students, chosen by concurrent test group method, from 9th, 10th, 11th and 12th grades of four high schools in İstanbul. In this study, to assess student's problematic use, "Problematic Internet Use Scale" developed by Ceyhan, Ceyhan and Gürcan (2007), to measure attachment stales, "Relationship Scales Questionnaire" adapted by Sumer and Güngör (1999) and to assess personal information of students, "Personal Info Form" developed by the researcher are used. For the analysis of data, pearson product moment correlation analysis, independent t test, oneway variance analysis, and non-parametric kruskal wallis were used. The study resulted with a statistically positive relation between problematic internet usage and insecure attachment styles such as fearful, dismissing and preoccupied attachment styles. Moreover, a positive relation was found between the fearful attachment style and sub-dimensions of problematic internet usage such as excess usage, social benefit/comfort and negative effects of internet. In addition to this, a positive relation was found between dismissing attachment style and sub-dimensions of problematic internet usage such as excess usage and social benefit/comfort. A positive relation was found between preoccupied attachment style and sub-dimensions of problematic internet usage such as social benefit/comfort. Performed regression analysis concluded that the fearful attachment style meaningfully predicts problematic internet usage. In addition, it was verified that dismissing attachment style predicts the excess usage sub-dimension of problematic internet usage and the social benefit/comfort sub-dimension of preoccupied attachment style. The study demonstrates males meaningfully diverge from females in terms of the social benefit/comfort sub-dimension of the problematic internet usage. Furthermore, it was determined that problematic internet usage differentiates with variables such as school type, class grade, perceived father attitude. In accordance with the findings from the study, suggestions were made in separated groups towards psychological counselors, parents, researchers, managing directors and civil society organization.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Problemli internet kullanımı, Bağlanma stilleri, Ergenler, Problematic internet use, Attachment styles, Adolescents
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Kaçar, S. (2017) Ergenlerin problemli internet kullanımının bağlanma stilleri ve bazı sosyo-değişkenler açısından incelenmesi / The examination of problematic internet usage on adolescents in terms of attachment styles and some socio-variables (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.