Pasif itkisi güçlendirilmiş rıhtım duvar yapısına ait model deney için ön sayısal analizi
Yükleniyor...
Tarih
2024
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Dünya ticaretinin %70’ten fazlası uluslararası deniz taşımacılığı yolu ile gerçekleşmektedir. Deniz ticareti de bu bağlamda yıllar boyunca gelişmeye devam etmiştir. Bu gelişme devam ettikçe daha derin rıhtım talepleri ortaya çıkmıştır. Bu talepler doğrultusunda rıhtım tasarımlarının kriterleri ve yönleri geliştirilmek istenilmiştir. Ancak literatürde bu özel uygulama modeli hakkında pek çok araştırma bulunmamaktadır. Bu nedenle önerilen çalışmanın kapsamında jet grouting kullanılarak pasif tarafın güçlendirilmesinin sağlanmasıdır. Bu güçlendirme yapılırken göçme ve dinamik yükleme altında performansları test edilecektir. Pasif bölge güçlendirmesi yapılırken uzunlukları ve genişlikleri 6 farklı grout bloğu oluşturulacaktır. Bu 6 farklı model deneylerinde duvarın deformasyonları ve moment eğilme davranışları incelenecektir. Bu deneylerin sonucunda ise duvarın serbest yükseklik ve genişlik açısından uygun olan optimum boyutu belirlenecektir. Son adımda ise dinamik yükler altında pasif güçlendirme bloğunun çalışma durumu değerlendirilecektir. Bu çalışmanın beklenen sonucunda yanal denge optimizasyonu için pasif toprak takviyesi metodolojisi tanıtarak yüksek duvar derinlikleri durumunda toplam yatırım maliyetlerini azaltarak önerilen tasarımın optimize edilmesinde hem geoteknik hem de gemi mühendisleri için bir rehberlik sağlama amacındadır.
More than 70% of global trade is conducted through international maritime transportation. In this context, maritime trade has continued to develop over the years. As this development continues, deeper quay demands have emerged. In line with these demands, the criteria and directions of quay designs have been sought to be improved. However, there is not much research in the literature about this specific application model. Therefore, the scope of the proposed study is to strengthen the passive side using jet grouting. During this reinforcement, performances will be tested under sliding and dynamic loading. While reinforcing the passive zone, lengths and widths of six different grout blocks will be created. In the experiments of these six different models, the deformations and moment-bending behaviors of the wall will be examined. As a result of these experiments, the optimum size suitable for the wall in terms of free height and width will be determined. In the final step, the working condition of the passive reinforcement block will be evaluated under dynamic loads. The expected outcome of this study is to introduce a methodology for passive soil einforcement for lateral stability optimization, providing guidance for both geotechnical and marine engineers in optimizing the proposed design by reducing total investment costs in high wall depths.
More than 70% of global trade is conducted through international maritime transportation. In this context, maritime trade has continued to develop over the years. As this development continues, deeper quay demands have emerged. In line with these demands, the criteria and directions of quay designs have been sought to be improved. However, there is not much research in the literature about this specific application model. Therefore, the scope of the proposed study is to strengthen the passive side using jet grouting. During this reinforcement, performances will be tested under sliding and dynamic loading. While reinforcing the passive zone, lengths and widths of six different grout blocks will be created. In the experiments of these six different models, the deformations and moment-bending behaviors of the wall will be examined. As a result of these experiments, the optimum size suitable for the wall in terms of free height and width will be determined. In the final step, the working condition of the passive reinforcement block will be evaluated under dynamic loads. The expected outcome of this study is to introduce a methodology for passive soil einforcement for lateral stability optimization, providing guidance for both geotechnical and marine engineers in optimizing the proposed design by reducing total investment costs in high wall depths.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Plaxis, Fore kazık, Jet-grout çalışmaları, Piling, Jet-grouting
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Kınıcı, S. (2024). Pasif itkisi güçlendirilmiş rıhtım duvar yapısına ait model deney için ön sayısal analizi / Preliminary numerical analysis for an enhanced passive thrust reinforced quay wall structure model experiment. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.