Okul spor takımlarında olan ve olmayan 12-14 yaş arası kız çocuklarının özgüven ve benlik saygısı değerlerinin incelenmesi
Yükleniyor...
Tarih
2019
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu çalışma, 12-14 yaş arasında bulunan kız çocuklarının spor yapmalarının, onların özgüven ve benlik saygısı değerleri üzerine olan etkisini incelemeyi amaçlamıştır. Araştırmanın örneklemini, 2017-2018 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Kartal ve Sultanbeyli ilçelerinde 12-14 yaş arasında spor yapmayan 118, spor yapan 95 olmak üzere toplam 213 kız öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Demografik Bilgi Formu, Coopersmith (1967) tarafından geliştirilen Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği ve Akın (2007) tarafından geliştirilen Öz-Güven Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre 12-14 yaş arası kız öğrencilerin spor yapıp yapmamaları ile benlik saygısı değerleri arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Ancak bu öğrencilerin spor yapıp yapmamaları ile özgüven değerleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Spor yapan öğrencilerin; özgüven toplam puanlarının, spor yapmayanlara göre istatistiksel olarak pozitif yönde yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sosyo-ekonomik özellikleri ile benlik saygısı ve özgüven değerleri arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Sınıf ve yaş düzeyleri ile benlik saygısı ve özgüven düzeyleri incelendiğinde ise anlamlı bir fark bulunmamıştır. Spor yapan öğrencilerin yaptıkları spor branşlarına göre benlik saygısı ve özgüven değerleri incelendiğinde ise voleybol oynayan öğrencilerin benlik saygısı ve özgüven değerlerinin diğer spor branşlarında spor yapan öğrencilere göre istatistiksel olarak pozitif yönde anlamlı düzeyde yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde 12-14 yaş arasında bulunan ortaokul düzeyindeki kız çocuklarının spor yapmalarının, onların benlik saygısı değerlerine anlamlı düzeyde etki etmemesine rağmen özgüven düzeylerini pozitif yönde etkilediği görülmüştür.
The aim of this study is to investigate the effect of sports activities of girls between aged 12-14 on self-confidence and self-esteem values. The sample of the study is composed of total 213 girls, 118 of whom do not do sports, 95 of them do sports in Kartal and Sultanbeyli districts of Istanbul province in 2017-2018 academic year. Demographic data form, Coopersmith Self-Esteem Scale developed by Coopersmith (1967) and Self-Confidence Scale developed by Akın were used as data collection tools. According to the findings of the study, there was no significant difference between the self-esteem values and female students a doing sports or not doing sports between the ages of 12 and 14. However a significant difference was found between these students' self-esteem values and the students who are doing sports and not doing sports. It is concluded that the total scores of self-confidence of the students doing sports were statistically higher in positively than those who doesn’t do sports. There is no significant difference between socio-economic characteristics and self-esteem and self-confidence values. No significant difference was found when class and age levels and self-esteem and self-confidence levels were examined. When the self-esteem and self- confidence values of the students doing sports were examined, it was concluded that the self-esteem and self-confidence values of the students who played volleyball were statistically higher than the students doing sports in other sports branches. When the results obtained from the study were evaluated, it was seen that doing sport activities at the middle school level, between the ages of 12-14, had a positive effect on their self-esteem values.
The aim of this study is to investigate the effect of sports activities of girls between aged 12-14 on self-confidence and self-esteem values. The sample of the study is composed of total 213 girls, 118 of whom do not do sports, 95 of them do sports in Kartal and Sultanbeyli districts of Istanbul province in 2017-2018 academic year. Demographic data form, Coopersmith Self-Esteem Scale developed by Coopersmith (1967) and Self-Confidence Scale developed by Akın were used as data collection tools. According to the findings of the study, there was no significant difference between the self-esteem values and female students a doing sports or not doing sports between the ages of 12 and 14. However a significant difference was found between these students' self-esteem values and the students who are doing sports and not doing sports. It is concluded that the total scores of self-confidence of the students doing sports were statistically higher in positively than those who doesn’t do sports. There is no significant difference between socio-economic characteristics and self-esteem and self-confidence values. No significant difference was found when class and age levels and self-esteem and self-confidence levels were examined. When the self-esteem and self- confidence values of the students doing sports were examined, it was concluded that the self-esteem and self-confidence values of the students who played volleyball were statistically higher than the students doing sports in other sports branches. When the results obtained from the study were evaluated, it was seen that doing sport activities at the middle school level, between the ages of 12-14, had a positive effect on their self-esteem values.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Benlik Saygısı, Özgüven, Spor, Ortaokul, Self-Esteem, Self-Confidence, Sport, Secondary School
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Gündoğdu, H. (2019). Okul spor takımlarında olan ve olmayan 12-14 yaş arası kız çocuklarının özgüven ve benlik saygısı değerlerinin incelenmesi / Investigation of self-esteem and self-confidence values of 12-14 years old girls who are in the sport teams of school or who are not in the sport teams of school (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.