“Rugan Cızlavet” filmi örneği üzerinden toplumsal manipülasyon aracı olarak medya
Yükleniyor...
Tarih
2023
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
T.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Etik değerlerden uzaklaşan medya yayınlarının etkisi ve eğitim politikalarının istikrarsızlığı ile oluşan değerler kargaşasından en çok etkilenen kesimin toplumun sosyo-kültürel alt sınıfı olduğu gözlemlenmektedir. Geçtiğimiz yüzyılın son çeyreğiyle birlikte bu olumsuz eğilim hızla artmıştır. Böylece bu kesimin sağlıklı muhakeme yetisi erimekte ve diğer sosyo-kültürel sınıfları da etkilemek suretiyle toplumun genelini düşünsel olarak paralize etmektedir. Bu aksiyom bu tez çalışmasının temel düşüncesini oluşturmaktadır. Uygulama filmiyle birlikte düşünüldüğünde bu tez çalışmanın amacı, eser üzerinden tematik olarak, izleyiciyle çevresindeki diğer insanlar arasında duygudaşlık sağlamak ve toplumumuzun biçimlendirilmesinde etkili olan medya gücüne dair farkındalık yaratmaktır. Dijital teknoloji tabanlı yeni medya çok hızlı bir şekilde gelişiyor olmakla birlikte sosyo-kültürel bakımdan alt sınıf olarak kabul edilen kesimin günümüzde büyük ölçüde konvansiyonel medyayı takip ettiği gözlemlenmektedir. Bu nedenle tez metninin kuramsal analiz kısmında temel kitle iletişim kuramları merkeze alınmıştır. Çalışmanın tez metni yazımında, literatür taraması, söylem analizi, gözlem gibi nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Tez çalışmasının uygulama filminde toplumsal gerçekliğimizden bir kesit sunulduğundan, mümkün olduğunca gerçekçi, doğrudan ve sade bir sinematografik üslup tercih edilmiştir.
The segment of society most affected by the influence of media outlets deviating from ethical values and the instability of educational policies, resulting in a values crisis, is observed to be the socio-cultural lower class. This negative trend has rapidly increased since the last quarter of the previous century. As a result, the critical thinking abilities of this segment are deteriorating, and by affecting other socio-cultural classes, it is paralyzing the society as a whole intellectually. This axiom forms the fundamental idea of this thesis. When considered together with the application film, the aim of this thesis is to create empathy between the audience and the other people in their surroundings thematically through the work, and to raise awareness about the power of media that influences the shaping of our society. Although digital technology-based new media is developing rapidly, it is observed that the segment considered as the socio-cultural lower class largely follows conventional media in today's world. Therefore, the theoretical analysis section of the thesis text focuses on fundamental mass communication theories. In writing the thesis text, qualitative research methods such as literature review, discourse analysis, and observation have been employed. Since the application film of the thesis presents a glimpse of our social reality, a realistic, direct, and simple cinematographic style has been preferred as much as possible.
The segment of society most affected by the influence of media outlets deviating from ethical values and the instability of educational policies, resulting in a values crisis, is observed to be the socio-cultural lower class. This negative trend has rapidly increased since the last quarter of the previous century. As a result, the critical thinking abilities of this segment are deteriorating, and by affecting other socio-cultural classes, it is paralyzing the society as a whole intellectually. This axiom forms the fundamental idea of this thesis. When considered together with the application film, the aim of this thesis is to create empathy between the audience and the other people in their surroundings thematically through the work, and to raise awareness about the power of media that influences the shaping of our society. Although digital technology-based new media is developing rapidly, it is observed that the segment considered as the socio-cultural lower class largely follows conventional media in today's world. Therefore, the theoretical analysis section of the thesis text focuses on fundamental mass communication theories. In writing the thesis text, qualitative research methods such as literature review, discourse analysis, and observation have been employed. Since the application film of the thesis presents a glimpse of our social reality, a realistic, direct, and simple cinematographic style has been preferred as much as possible.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Medya manipülasyonu, Konvansiyonel medya, Hakikat sonrası, Çarpık modernite, Cahiller kümesi, Media manipulation, Conventional media, Post-truth, Distorted modernity, Ignorant masses
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Aydın, A. (2023). “Rugan Cızlavet” filmi örneği üzerinden toplumsal manipülasyon aracı olarak medya / Media as a social manipulation tool on the example of the film “Patent Leather Gislaved”. (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.