Kalite yönetim sistemlerinin kurulumu ve nakliye firmasında uygulama deneyimi
Yükleniyor...
Tarih
2014
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu çalışma iki temel kısımdan oluşmaktadır. İlk dört bölüm Kalite kavramının tarihçesi, kalite yönetim sistemlerinin tanıtılması ve bir sistemin kurulması ile ilgili bilgi kaynağı olarak hazırlanmıştır. Çalışmanın bahsedilen bu bölümleri Kalite ve Kalite Yönetim Sistemi hakkında bilgi sahibi olmak, kendi kuruluşunda böyle bir çalışmayı başlatmak isteyenler için bir açıklayıcı kaynak, bir özet kılavuz olarak da yarar sağlayacaktır. Özellikle bu konuda araştırmaya yeni başlayan orta veya küçük büyüklükteki işletmeler için “Kalite Yönetim Sistemi = Belge sahibi olmak” algısının önlenmesi için düşünce sistemi olarak da tanımlama yapılmaya gayret edilmiştir. Çalışmanın son bölümünde bir uygulama örneği yer almaktadır. Lojistik sektörü Nakliye alanında faaliyet gösteren Marnak Marmara Nakliyat San. ve Tic. A.Ş. aile şirketi yapısından kurumsal şirket yapısına geçmeye ve Kalite Yönetim Sistemi kurularak bu sistem dahilinde çalışmaya karar vermiştir. Başlangıçta şirket yapısı incelenmiş, mevcut durumun analizi yapılmıştır. Bu aşamada Kaizen öğretisi esas alınarak “insan kaynağı” için iyileştirme, planlamada en öne alınmış, çalışanlar ile bire bir görüşmeler yapılarak mevcut koşulları ve beklentileri analiz edilmiş, gerekli alanlarda iyileştirme ve bilgi paylaşımı ile başarılı gelişmeler sağlanmıştır. Üst yönetim kalite hedeflerini belirlemiş ve bu hedeflere ulaşmak için izlenecek yol ve iş akışlarını tanımlayan süreçler bölüm yöneticilerinin de katılımı hazırlanmıştır. Firma içi eğitimler düzenlenerek çalışanlar ve yöneticiler Kalite Yönetim Sistemi hakkında bilgilendirilmiştir. Operatif süreçler incelenmiş, tekrarlayan adımlar ve karar verme ile ilgili belirsizliklerin neden olduğu adımlar yeniden düzenlenmiş ve iş akışında hız ve kolaylıklar sağlanmıştır. Tüm süreçlerin yazılı hale getirilmesi ve taleplerin, değişikliklerin form ve raporlar ile belgeli – onaylı duruma getirilmesi ile hatalı hesaplamalar veya ölçümler ile maddi kayıpların olması önlenmiştir. Kalite Yönetim Sistemi kurulması, kullanım ve işleyişin etkinliğinin ölçme ve değerlendirme araçları ile tanımlanmasını takiben TSE ISO 9001:2008 Belgelendirme için başvuru yapılaması aşamasına ulaşılmıştır. Kalite Yönetim Sistemi kurulmadan önceki ve sonraki işleyiş hakkında örnekler ve değerlendirme bilgileri Sonuçlar başlığı altında sunulmuştur.
This work consists of two main parts. The first four chapters were prepared to serve as a reference for the history of quality concept, introduction to quality management systems and implementing one of those systems. These chapters of the work, acting as an introductory source or short guide, will be beneficiary for those who want to learn and implement a quality management system in their organizations. Special attention was given to prevent the misperception of “Quality Management System = Getting Certificate” for micro to mid-scale organizations which are new to the topic. Final part includes an application example. A family company, Marnak Marmara Nakliyat San. Ve Tic. A.S. which is a transportation company active in the logistics sector decided to transform into intuitional structure and to implement a quality management system. Initially the company structure was examined and current situation was analysed. During this stage which was based on the “Kaizen” philosophy, the improvements for human resources had precedence in planning. Peer interviews were conducted with the employees to analyse current status and their expectations. This was followed by improvements and dissemination of knowledge in related fields which contributed to successful results. Top management defined the quality targets and contributed to the preparation of the work flows, procedures and processes to reach these targets. In house trainings related with the quality management system were given to the staff and managers. Operational processes were also analysed. Repeating and/or non-value adding activities, uncertainties were eliminated. The speed increases and easiness have been achieved in work flows. By documenting all processes and defining authorization processes for changes and requests in the organization, incorrect calculations/measurements thus tangible losses were decreased considerably. Following the implementation of the quality management system, definition of the measurement of its effectiveness continuously, the company is at the TSE ISO 9001:2008 application stage. Comments and operational examples coming before and after the implementation of the quality management system were given in the conclusion.
This work consists of two main parts. The first four chapters were prepared to serve as a reference for the history of quality concept, introduction to quality management systems and implementing one of those systems. These chapters of the work, acting as an introductory source or short guide, will be beneficiary for those who want to learn and implement a quality management system in their organizations. Special attention was given to prevent the misperception of “Quality Management System = Getting Certificate” for micro to mid-scale organizations which are new to the topic. Final part includes an application example. A family company, Marnak Marmara Nakliyat San. Ve Tic. A.S. which is a transportation company active in the logistics sector decided to transform into intuitional structure and to implement a quality management system. Initially the company structure was examined and current situation was analysed. During this stage which was based on the “Kaizen” philosophy, the improvements for human resources had precedence in planning. Peer interviews were conducted with the employees to analyse current status and their expectations. This was followed by improvements and dissemination of knowledge in related fields which contributed to successful results. Top management defined the quality targets and contributed to the preparation of the work flows, procedures and processes to reach these targets. In house trainings related with the quality management system were given to the staff and managers. Operational processes were also analysed. Repeating and/or non-value adding activities, uncertainties were eliminated. The speed increases and easiness have been achieved in work flows. By documenting all processes and defining authorization processes for changes and requests in the organization, incorrect calculations/measurements thus tangible losses were decreased considerably. Following the implementation of the quality management system, definition of the measurement of its effectiveness continuously, the company is at the TSE ISO 9001:2008 application stage. Comments and operational examples coming before and after the implementation of the quality management system were given in the conclusion.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Kalite Yönetim Sistemleri, ISO 9001:2008, aile şirketleri, lojistik, kurumsallaşma, Quality Management Systems, ISO 9001:2008, family company, logistics, institutionalization
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Yörük, S. (2014). Kalite yönetim sistemlerinin kurulumu ve nakliye firmasında uygulama deneyimi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.