Üniversite öğrencilerinin stres düzeylerinin ölçülmesi ve stresle başa çıkma yollarının değerlendirilmesi
Küçük Resim Yok
Tarih
2006
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
T.C. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Araştırma, üniversite öğrencilerinin stres düzeylerinin belirlenmesi ve stresle başa çıkma yöntemlerinin değerlendirilmesi amacıyla, tanımlayıcı ve analitik olarak planlandı. Araştırma, İstanbul ilinde bulunan Maltepe Üniversitesi’nin gerekli birimlerinden yazılı izinler alınarak, 23 Aralık 2005 ile 23 haziran 2006 tarihleri arasında, rasgele yöntemle seçilen 213 öğrenci ile yapıldı. (Hazırlık Öğrencileri N=116, Son Sınıf Öğrencileri N=97), (Erkek Öğrenci N=104, Kız Öğrenci N=109). Veriler, anket formu, stres düzeyi ölçeği ve stresle başa çıkma ölçeği kullanılarak toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde; ortalama, Standart sapma, Ki-kare test, Fisher’s exact test, t.student t test, F: Oneway Anova test ve Post Hoc Tukey HSD testi kullanıldı ve geçerlilik güvenilirlik analizi için Cronbach alpha sayısına bakıldı. Sonuçlar , % 95’lik güven aralığında, anlamlılık p<0,05 düzeyinde değerlendirildi. Çalışma grubundaki öğrencilerin stres düzeylerinin yüksek olduğu, anlamlı olmamakla beraber son sınıf öğrencilerinde daha yüksek olduğu belirlendi. Stresle başa çıkma yöntemlerinden olan aktif başa çıkma ve olumlu tarzda yeniden yorumlama hazırlık sınıfı öğrencilerinin lehine bir durum göstermiştir. Etkin olmayan yöntemlerden davranışsal olarak ilgiyi kesme son sınıf öğrencilerinin lehine bir durum göstermiştir. Ekonomik durumu çok iyi olan öğrencilerin dine yönelme puan ortalamasının anlamlı ölçüde yüksekliği dikkat çekicidir. Diğer ilginç bir nokta ise; ailesiyle beraber kalan öğrencilerin stres düzeyi puanlarının yüksek olduğu ve stresle başa çıkma alt boyutlarından aktif olarak başa çıkma puanının, yurt ortamında kalanlarda, ailesiyle ve ayrı evde kalanlara göre anlamlı derecede yüksek olduğudur. Bunun dışında, alkol / ilaç kullanımının yaşamının büyük bölümünü metropollerde geçiren öğrencilerde daha yaygın olması, üzerinde durulması gereken bir saptama olabilir.
This study was planned both as descriptive and analytic with the aim of determining stress levels and management strategies of university students. The study was carried out at Maltepe University in İstanbul with the consent of relevant authorities, between December 23, 2005 and June 23, 2006. Sampling size was determined as 213 students according to the evaluation. (Preparatory Students N=116, Senior Students N=97), (Male Students N=104, Female Students N=109). Data were collected by a questionnaire, a “Stress Level Scale” and a “Stress Management Scale”. In the analysis of the data; mean, standart deviation, chi-square test, Fisher’s exact test, Oneway Anova test and Post Hoc Tukey HSD tests were used and Cronbach’s alpha constant was used for valididity confidence analysis. Results were evaluated at 95 % confidence interval and significance was determined at p< 0,05 level. It was found out that the stress level of the students in the study was high, and that fourth year students had higher levels but this does not have any implications. Active coping and positive reinterpretation, common ways of coping with stress, proved beneficial for preparatory students. One of the ineffective methods, behavioral indifference proved beneficial for fourth year students. The tendency of well-off students to religion has a remarkably high average. Another interesting point is that students living with their families have high stress level scores and the active coping score – one of the sub-dimension of coping with stress – of the students living in dormitories is higher than that of students living with their families or living alone. Apart from these, another important finding is that alcohol / drug abuse is more common among the students who have spent most of their lives in big cities.
This study was planned both as descriptive and analytic with the aim of determining stress levels and management strategies of university students. The study was carried out at Maltepe University in İstanbul with the consent of relevant authorities, between December 23, 2005 and June 23, 2006. Sampling size was determined as 213 students according to the evaluation. (Preparatory Students N=116, Senior Students N=97), (Male Students N=104, Female Students N=109). Data were collected by a questionnaire, a “Stress Level Scale” and a “Stress Management Scale”. In the analysis of the data; mean, standart deviation, chi-square test, Fisher’s exact test, Oneway Anova test and Post Hoc Tukey HSD tests were used and Cronbach’s alpha constant was used for valididity confidence analysis. Results were evaluated at 95 % confidence interval and significance was determined at p< 0,05 level. It was found out that the stress level of the students in the study was high, and that fourth year students had higher levels but this does not have any implications. Active coping and positive reinterpretation, common ways of coping with stress, proved beneficial for preparatory students. One of the ineffective methods, behavioral indifference proved beneficial for fourth year students. The tendency of well-off students to religion has a remarkably high average. Another interesting point is that students living with their families have high stress level scores and the active coping score – one of the sub-dimension of coping with stress – of the students living in dormitories is higher than that of students living with their families or living alone. Apart from these, another important finding is that alcohol / drug abuse is more common among the students who have spent most of their lives in big cities.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Sabuncu, A. (2006).Üniversite öğrencilerinin stres düzeylerinin ölçülmesi ve stresle başa çıkma yollarının değerlendirilmesi.
(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.