Olumlu sosyal davranışların suçluluk duygusu bakımından incelenmesi
Tarih
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Olumlu sosyal davranışlar, toplumların varlığını sağlıklı biçimde sürdürebilmesi bakımından önem taşımaktadır. Buradan hareketle bu çalışmada, suçluluk duygularının yardım etme davranışlarını açıklamadaki rolü incelenmiştir. 18-28 yaş arası, 175 kadın, 65 erkek lisans öğrencisi çalışmaya katılmıştır. Katılımcılar, suçluluk kendi onarma (SKO), suçluluk başkası tarafından onarma (SBO), suçluluk ve kontrol grubu olmak üzere 4 farklı manipülasyon grubuna seçkisiz olarak atanmıştır (n=60). Kontrol grubu tarafından okunan senaryo haricinde diğer senaryolar ortaktır. SKO ve SBO grupları ek olarak birer senaryo daha okumuştur. Seçkisiz olarak 4 farklı gruba atanan bir grup katılımcı (n=6), aynı senaryoyu okuduktan sonra duygu durumlarıyla ilgili Likert tipi bir ölçek doldurmuşlardır. Bunun ardından Kamusal Mallar Oyunu oynamışlardır. Bu oyunda okunan senaryo, finansal olarak zorluk yaşayan iş arkadaşlarına yardım etme üzerinedir. Suçluluk grubunda yer alan katılımcıların diğer gruplarda yer alanlardan anlamlı düzeyde daha fazla para yardımında bulunduğu görülmüştür. Kontrol grubunda yer alanların yardım miktarı SBO ve suçluluk gruplarından anlamlı düzeyde düşüktür. Çalışmanın bulguları ilgili literatür ışığında tartışılmıştır.
Prosocial behaviors are important for the well-being of the society. Accordingly, this study aims to investigate helping behaviors in terms of guilt feelings. Sample consists of 175 female and 65 male undergraduates, which are within the age range of 18-25 years old. Guilt feelings are manipulated by the scenarios. Participants are randomly assigned to 4 different guilt groups: guilt, control, guilt self- repair, and guilt other repair (n=60).Scenarios are identical for all of the guilt groups except control group. Self and other repair groups have additional different scenarios. Helping behaviors are measured by Public Goods Game which includes a scenario about helping a colleague who has financial difficulties. Randomly assigned group of participants (n=6) read same scenarios and they assess their mood on a Likert type scale. Guilt group significantly give more money than the other groups. Control group significantly give less than guilt other repair and guilt group. The results of the study discussed in consideration of the literature review.