Kurumsal kültür ve sürdürülebilirlik ile kurumsal itibar ilişkisi: yabancı özel liseler örneği
Küçük Resim Yok
Tarih
2022
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
İtibar yönetimi, kurumların iç ve dış hedef kitlelerinde saygı ve güven duygularını geliştiren, kurumun kalıcılığını sağlayan ve kurumun hedeflerine ulaşabilmesi için yapılan çalışmaların tümüdür. Hedef kitlelerde kurum hakkında olumlu algıların oluşması, kuruma duydukları güven, kurumun marka imajı, bilgi paylaşımı, verdiği kaliteli ürün veya hizmet, şeffaf yönetimi, kuruma itibar olarak geri döner. Bu geri dönüş, kurumun tanınırlığını, belirlediği hedeflere ulaşabilmesini, devamlılığını yani sürdürülebilirliğini sağlar. İtibar yönetimi ile kurum kültürü birbirini desteklemektedir. Kurum kültürü, kurumda işlerin nasıl yürütüldüğüyle, iş görenlerle, yöneticiler ve müşteriler arasındaki iletişim şekliyle, kurumda kararların nasıl alındığıyla ilgilidir. Eğitim Kurumlarında da diğer işletmelerde olduğu gibi itibar yönetimi ve kurum kültürü: okulların kalıcı olması, tercih edilme sebebi olması, tanınırlığının artması yönünden önem kazanmaktadır. İtibarlı, rakipleri arasında marka bilinirliği ile öne çıkan, 135 yıldır özel yabancı okul statüsünde iken son on bir yıldır, Amerikan Bord Heyetinin Türkiye’den ayrılmasının ardından, mezunlarının kurduğu Sağlık ve Eğitim Vakfına bağlanan ve tüm tarihi özelliklerin koruyan bir okul olarak, İstanbul evrenindeki özel okullar arasından, ‘Üsküdar Amerikan Lisesi’ örneklem olarak alınmıştır. Yapılan araştırmada Derinlemesine Mülakat Yöntemi ve Betimleme Yöntemi kullanılmış ve Amaçlı Örneklem tercih edilmiştir. Araştırma sonucunda itibarlı bir kurum olmak ve kurumsal varlığın sürdürülebilmesi ile kurum kültürünün bağlantılı olduğu ortaya konmuştur. Araştırmanın, bundan sonraki araştırmalara; diğer okullardaki itibar ve okul kültürü çalışmalarına ışık tutacağı, Türk Eğitim sistemine ve tüm okullara yararlı olacağı ve itibarlarını devam ettirme açısından çalışmalarına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Reputation management is the key factor for creating and developing respect and trust in the target groups. Reputation management is also very important for the organization to reach its goals and become a well-known brand. The perception of the target group, their trust, the brand image, high quality product and service, transparency in management, social responsibility projects, sharing of information are of utmost importace for the target group and for the organization as well since these provide the contunuity of the organization and flourishes its reputation. Reputation management and culture are inseparable. Organizational culture is the main ground of how things work, the communication systems, mission and the vision of the organization. Schools, like the other organizations should manage their reputation and culture with great insight and care. Reputation management and organizational culture are the reasons why stakeholders prefer a school over others. In-Depth-Interview method was used in the research and Purposeful Sample was preffered. Üsküdar American Academy was chosen as the purposeful sample because of its continuity as a foreign private school for 146 years. As the school’s founder, American Board left Turkey in 2010, the school became part of Health and Education Foundation, an organization founded by the graduates of the American Board Schools. As the result of this research the connection of reputation management and organizational culture was confirmed. The study’ future research: it is believed that this study will enlighten the path of other schools, Turkish or foreign that are working on reputation and school culture and help them develop in these contexts.
Reputation management is the key factor for creating and developing respect and trust in the target groups. Reputation management is also very important for the organization to reach its goals and become a well-known brand. The perception of the target group, their trust, the brand image, high quality product and service, transparency in management, social responsibility projects, sharing of information are of utmost importace for the target group and for the organization as well since these provide the contunuity of the organization and flourishes its reputation. Reputation management and culture are inseparable. Organizational culture is the main ground of how things work, the communication systems, mission and the vision of the organization. Schools, like the other organizations should manage their reputation and culture with great insight and care. Reputation management and organizational culture are the reasons why stakeholders prefer a school over others. In-Depth-Interview method was used in the research and Purposeful Sample was preffered. Üsküdar American Academy was chosen as the purposeful sample because of its continuity as a foreign private school for 146 years. As the school’s founder, American Board left Turkey in 2010, the school became part of Health and Education Foundation, an organization founded by the graduates of the American Board Schools. As the result of this research the connection of reputation management and organizational culture was confirmed. The study’ future research: it is believed that this study will enlighten the path of other schools, Turkish or foreign that are working on reputation and school culture and help them develop in these contexts.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
İtibar Yönetimi, Kurum Kültürü, Eğitim, Yabancı Özel Okullar, Üsküdar Amerikan Lisesi, Reputation Management, School Culture, Education, Private Foreign Schools, Üsküdar American Academy
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Ateş, F. M. (2022). Kurumsal kültür ve sürdürülebilirlik ile kurumsal itibar ilişkisi: yabancı özel liseler örneği / The relationship of organizational culture and sustainability related to organizational reputation: private foreign schools example (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.