Okul öncesi öğretmenlerinin epistemik inançları ile yılmazlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi

Küçük Resim Yok

Tarih

2019

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi

Erişim Hakkı

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Epistemoloji bilgiyi temel alarak bilgiyi anlamlandırma, temellerini bulma, özelliklerini tanımlama üzerine sorulara yanıt arayan disiplindir. İnsanın bilme isteğini ele alan epistemoloji, bilme istediğinin götürdüğü noktalardan biri olan bilim ile sıkça kesişir. Epistemoloji ve bilimin sıkça kesişmesine neden olan etmenlerin başında epistemik inançlar gelir. Epistemik inançlar bilgi, bilgiye ulaşma sürecinde bireylerin inançları ve bu inançların bireyin hayatına yansımasından oluşmaktadır. Toplumu oluşturan bireylerin, bilgiyi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile anlamlandırması, bilginin gelişim ve değişim içinde olduğuna inanan olgunlaşmış epistemolojik inançlara sahip olması arzulanmaktadır. Özellikle toplumun gelişmesinde ve insan profilinin oluşmasında büyük payı bulunan öğretmenlerin olgunlaşmış epistemik inançlara sahip olması ve yaşamda karşılaşılan güçlükler karşısında mücadele edebilen, stresle baş edebilen, psikolojik yönden sağlam; yılmaz bireyler olması önemlidir. Epistemik inanç düzeyi yüksek olan öğretmen, çocuğa bilgiyi araması, bulması ve bilginin yaşamına katkısını değerlendirebilmesi için gerekli olan temel becerileri kazandırmaktadır. Bununla birlikte yılmazlık düzeyi yüksek öğretmen çocuğun sebat, problem çözme, farklı bakış açılarına sahip olabilme ve zorluklar karşısında yılmadan yoluna aynı istekle devam edebilme gibi niteliklere sahip yılmaz bireyler olarak yetiştirmesinde önemli rol oynamaktadır. Okul öncesi öğretmenleri çocukların ilk karşılaştığı öğretmen grubu olması nedeni ile dikkat çekmektedir. Okul öncesi dönem çocukları, öğretmenlerinin karşılaştığı durumlara nasıl tepkiler verdiğini, problem durumlar karşısında nasıl çözüm yolları seçtiğini gözlemlemekte; gözlemlediği durumları taklit ederek model almakta, davranışları benimsemektedir. Araştırma okul öncesi öğretmenlerinin epistemik inançları ile yılmazlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden korelasyonel tarama yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Erzurum ilinin Aziziye, Palandöken ve Yakutiye merkez ilçelerinde bulunan okul öncesi öğretmenleri; örneklemini, evren içerisinden tesadüfî küme örnekleme formülü kullanılarak belirlenmiş 120 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verileri “Yılmazlık Ölçeği” ve “Epistemik İnanç Ölçeği” ile elde edilecektir. Toplanan verilerin analizi SSPS programında uygun istatistiksel işlemler yapılarak gerçekleştirilecektir. Araştırmanın bulgular, tartışma ve sonuç bölümü tam metinde paylaşılacaktır.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Kaynak

14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Köyceğiz, M., Türkmen, S. ve Özbey, S. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin epistemik inançları ile yılmazlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. 14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası Özet Kitapçığı, Maltepe Üniversitesi.