6. ve 7. sınıf öğrencilerinin internet bağımlılığı ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişki
Küçük Resim Yok
Tarih
2020
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Araştırmanın amacı, 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin internet bağımlılığı ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışma grubu, bir devlet okulunda 2019-2020 yılında öğrenim gören 231 öğrenciden oluşmuştur. Veri toplamak amacıyla Kişisel Bilgi Formu, İnternet Bağımlılığı Ölçeği ve Sosyal Beceri Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, yapılan bağımsız örneklemler t-testi sonucuna göre erkek öğrenciler internet bağımlılığı testi puan ortalamaları kız öğrencilerin puan ortalamalarından daha yüksek bulunmuştur. Günde üç saatten fazla internet kullanan öğrencilerin internet bağımlılığı düzeyi daha yüksek bulunmuştur. Okul başarısının çok iyi olduğunu düşünen öğrencilerin sosyal beceri düzeyi daha yüksek bulunmuştur. 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin, internet bağımlılık düzeyi puanları; cinsiyet, günlük internet kullanım süresi değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı; anne-baba eğitim durumu, algılanan okul başarısı ve anne ve babanın internet kullanımını denetleme durumu, anne-baba birlikteliği, sınıf düzeyi değişkenlerine göre ise anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. Sosyal beceri düzeyi puanları algılanan okul başarı değerlendirmesi değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı; cinsiyet, sınıf düzeyi, günlük internet kullanım süresi, anne ve babanın internet kullanımını denetleme durumu, anne-baba birlikteliği, anne-baba eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin internet bağımlılık düzeyi puanları ile sosyal beceri düzeyi puanları arasında negatif yönlü, zayıf ilişki bulunmaktadır. .
The aim of the study is to examine the relationship between internet addiction and social skill levels of 6th and 7th grade students. The study group consisted of 231 students studying in a public school in 2019-2020. Personal Information Form, Internet Addiction Scale and Social Skill Scale were used to collect data. According to the re-sults of the research, independent students' t-test results showed that male students in-ternet addiction test average scores were higher than female students. Students who use the internet more than three hours a day have higher internet addiction levels. The stu-dents who think that school success is very good have higher social skill level. Internet addiction level scores of 6th and 7th grade students; gender, significantly differentiated according to daily internet usage time variables; Parents 'educational status, perceived school success, and supervision of the parents' internet use do not differ significantly according to parental association, class level variables. Social skill level scores differ significantly according to the perceived school achievement assessment variable; Ac-cording to variables such as gender, class level, daily internet usage time, mother and father's supervision of internet usage, parent-father association, and parent education status variables do not differ significantly. There is a weak negative relationship be-tween internet addiction level scores and social skill level scores of 6th and 7th grade students.
The aim of the study is to examine the relationship between internet addiction and social skill levels of 6th and 7th grade students. The study group consisted of 231 students studying in a public school in 2019-2020. Personal Information Form, Internet Addiction Scale and Social Skill Scale were used to collect data. According to the re-sults of the research, independent students' t-test results showed that male students in-ternet addiction test average scores were higher than female students. Students who use the internet more than three hours a day have higher internet addiction levels. The stu-dents who think that school success is very good have higher social skill level. Internet addiction level scores of 6th and 7th grade students; gender, significantly differentiated according to daily internet usage time variables; Parents 'educational status, perceived school success, and supervision of the parents' internet use do not differ significantly according to parental association, class level variables. Social skill level scores differ significantly according to the perceived school achievement assessment variable; Ac-cording to variables such as gender, class level, daily internet usage time, mother and father's supervision of internet usage, parent-father association, and parent education status variables do not differ significantly. There is a weak negative relationship be-tween internet addiction level scores and social skill level scores of 6th and 7th grade students.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
İnternet Bağımlılığı, Sosyal Beceri, Ortaokul Öğrencileri, Internet Addiction, Social Skill, Secondary School Students
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Çeliker, V. B. (2020). 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin internet bağımlılığı ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişki / The relationship between internet dependence and social skills levels of 6 th and 7 th year students (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.