0-6 yaş döneminde kaynaştırma eğitimi alan çocukların ebeveynlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi
Küçük Resim Yok
Tarih
2024
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmada okul öncesi kademesinde çocukları bulunan velilerin kaynaştırma/bütünleştirme eğitimine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması modeli kullanılmıştır. Çalışma 2022-2023 öğretim yılı içerisinde Kocaeli ili Çayırova ilçesinde, Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezinde eğitim gören 10 çocuğun velisi ile yürütülmüştür. Verilerin toplanması sürecinde araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ve görüşme soruları kullanılmıştır. Verilerin yorumlanması ve analiz edilmesi sürecinde ise betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, katılımcı velilerin kaynaştırma/bütünleştirme eğitiminin ne olduğunu, kendileri için ne ifade ettiğini belli bir noktada bildikleri ve velilerin çoğunluğunun kaynaştırma/bütünleştirme eğitimi sürecine dahil oldukları veya olmak istedikleri sonucuna varılmıştır. Dahil olma sürecinde velilerin bazıları okuma-yazma bilmese de evde okuma yazma bilen diğer kişilerin de desteğiyle okulda başlayan ve devam eden etkinliklerin evlerde de devam ettiğini söylemişlerdir. Etkinliklere kendilerini dahil edebilmek için öğretmenlerle iletişim içerisinde olmak isteyen velilerin beklentilerini öğretmenlerin karşılayabildikleri ve hangi noktada olduklarını evlerde çocukları ile hangi etkinlikleri yapabileceklerini ailelere bildirdikleri tespit edilmiştir. Öğretmenlerin yalnızca veliler ile değil diğer öğretmenler ile de iş birliği içerisinde oldukları, birbirlerine dönütler verdikleri ve bu dönütlerin çoğunluğunun dil konuşma alanında olduğu sonucuna varılmıştır. Velilerin vermiş oldukları önerilerde ise öğretmenlerden, okul yönetiminden ve Millî Eğitim Bakanlığı’ndan isteklerinin genel bir tanım ile özel eğitim konusunda bilgilendirme ve desteğin artması ile ilgili olduğu sonucuna varılmıştır.
This research aimed to determine the opinions of parents who have children in pre-school education regarding inclusion practice. For this purpose, the case study model, one of the qualitative research methods, was used. The study was conducted with the parents of 10 children studying at the Special Education and Rehabilitation Center in Çayırova district of Kocaeli province during the 2022-2023 academic year. A personal information form and interview questions developed by the researcher were used during the data collection process. Descriptive analysis method was used in the process of interpreting and analyzing the data. As a result of the research, it was concluded that parents know what inclusion practice is and what it means to them at a certain point and that the majority of parents are involved or want to be involved in the inclusion practice process. During the inclusion process, although some of the parents were illiterate, with the support of other literate people at home, the activities that started at school and continued could continue at home, and the teachers could meet the expectations of the parents who wanted to communicate with the teachers in order to include themselves in the activities, and at what point their children were at home. It has been determined that they inform their families about the activities they can do.It was concluded that teachers cooperate not only with parents but also with other teachers, they give feedback to each other, and the majority of this feedback is in the field of language speaking.
This research aimed to determine the opinions of parents who have children in pre-school education regarding inclusion practice. For this purpose, the case study model, one of the qualitative research methods, was used. The study was conducted with the parents of 10 children studying at the Special Education and Rehabilitation Center in Çayırova district of Kocaeli province during the 2022-2023 academic year. A personal information form and interview questions developed by the researcher were used during the data collection process. Descriptive analysis method was used in the process of interpreting and analyzing the data. As a result of the research, it was concluded that parents know what inclusion practice is and what it means to them at a certain point and that the majority of parents are involved or want to be involved in the inclusion practice process. During the inclusion process, although some of the parents were illiterate, with the support of other literate people at home, the activities that started at school and continued could continue at home, and the teachers could meet the expectations of the parents who wanted to communicate with the teachers in order to include themselves in the activities, and at what point their children were at home. It has been determined that they inform their families about the activities they can do.It was concluded that teachers cooperate not only with parents but also with other teachers, they give feedback to each other, and the majority of this feedback is in the field of language speaking.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Özel eğitim, kaynaştırma/bütünleştirme eğitimi, Özel gereksinimli birey, Özel eğitim ve rehabilitasyon merkez, Special education, Inclusive practice, Individual with special needs, Special education and rehabilitation center
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Gökalp, G. (2024). 0-6 yaş döneminde kaynaştırma eğitimi alan çocukların ebeveynlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi / An investigation of the opinions of the parents of children who received inclusive education during the age period of 0-6, on inclusive education. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.