Duygusal istismar algılayan ve algılamayan ergenlerin kaygı düzeyleri ve denetim odaklarının karşılaştırılması
Yükleniyor...
Tarih
2010
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmanın temel amacı, lise seviyesinde okuyan duygusal istismara uğramış ergenler ile uğramamış ergenlerin kaygı düzeyleri ve denetim odaklarının karşılaştırarak incelenmesidir. Araştırmaya katılan gönüllü öğrencilerin, duygusal istismar algıları, denetim odağı algıları, kaygı durumları, cinsiyetleri, yaşları, anne ve babalarının eğitim durumları, ailelerin tutumları ve ailelerinin aylık ortalama gelirleri ayrıntılı olarak incelenmiştir. Araştırmanın evrenini, Bartın İli sınırları içerisinde, lisede okuyan, 15 – 18 yaşları arasındaki ergenler oluşturmaktadır. Örneklem ise, Bartın İli?ni temsil edebilecek nitelikte oldukları varsayılan, Bartın Anadolu Lisesi, Bartın Cumhuriyet Lisesi, Bartın Kozcağız Lisesi, Bartın D. Fırıncıoğlu Lisesi, Ulus Kumluca Lisesi, Bartın Köksal Toptan Lisesi ve Kuruca?ile Lisesi 9. 10. 11. ve 12. Sınıflarında okuyan, toplam 263 öğrencidir. Bu araştırmada, araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu?na ek olarak, Duygusal İstismar Ölçeği, Kısa Semptom Envanteri ve Rotter Denetim Odağı Ölçeği kullanılmıştır. Dört bölümden oluşan anketten elde edilen verilerin istatistiksel incelenmesi SPSS 15.0 paket programı ile yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans ve yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma, bağımsız gruplar t-testi ve ki-kare testi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, duygusal istismara uğramış ergenlerin dış denetim odağına daha yakın ve daha kaygılı, duygusal istismara uğramamış ergenlerin ise iç denetim odağına daha yakın ve daha az kaygılı oldukları bulunmuştur. Algılanan istismar, cinsiyete göre değişmemektedir. Ancak ergenler tarafından algılanan istismar, anne ve babanın eğitim durumu, aile tutumları ve ailenin gelir düzeyine göre değişmektedir. Araştırmanın hipotezine göre duygusal istismara uğramış ergenler dış denetim odağına, duygusal istismara uğramamış olanlar ise iç denetim odağına daha yakın olacaklardır. Ayrıca, literatüre uygun şekilde, katılımcıların algıladıkları duygusal istismar düzeyi ile kaygı düzeyleri arasında bir ilişki olması beklenmektedir. Araştırma hipotezi, araştırma sonucunda doğrulanmıştır.
The main purpose of this research is to compare and investigate anxiety and locus of control of the high school adolescents with and without emotinal abuse history. Emotional abuse perception, locus of control, anxiety, sex, age, educational status of their parents, behavior of their parents and parental monthly income have been investigated in detail of the voluntarily participated students. This research holds the adolescent population of high school students living in Bartın between the ages 15 and 18. The sample of this research consists of 263 students of Bartın Anadolu Lisesi, Bartın Cumhuriyet Lisesi, Bartın Kozcağız Lisesi, Bartın D. Fırıncıoğlu Lisesi, Ulus Kumluca Lisesi, Bartın Köksal Toptan Lisesi ve Kuruca?ile Lisesi at 9th, 10th, 11th and 12th class which are qualified to represent the city of Bartın. In this research, in addition to Personal Information Form prepared by the researcher, Emotional Abuse Scale, Brief Symptom Inventory and Rotter Locus of Control Scale have been applied. Statistical analysis of the data which collected from the survey with four sections has been made with SPSS 15.0 software. Frequency, percentage, means, standard deviation, independent sample t-test, Chi-quare test techniques have been used for data analysis. The result of this research shows that adolescents with emotional abuse history are closer to the external locus of control and more anxious; adolescents without emotional abuse history are closer to internal locus of control and less anxious. Perceived abuse doesn?t depend on sex and parental behavior. However perceived abuse by adolescent depends on parental educational status and parental income. Regarding to the hypothesis of this research, adolescents with emotional abuse history are closer to external locus of control and adolescents without emotional abuse history are closer to internal locus of control. Besides, matching with the litterateur, a relationship is expected between the emotional abuse level perceived by the participant and anxiety. The hypothesis has been verified after this research.
The main purpose of this research is to compare and investigate anxiety and locus of control of the high school adolescents with and without emotinal abuse history. Emotional abuse perception, locus of control, anxiety, sex, age, educational status of their parents, behavior of their parents and parental monthly income have been investigated in detail of the voluntarily participated students. This research holds the adolescent population of high school students living in Bartın between the ages 15 and 18. The sample of this research consists of 263 students of Bartın Anadolu Lisesi, Bartın Cumhuriyet Lisesi, Bartın Kozcağız Lisesi, Bartın D. Fırıncıoğlu Lisesi, Ulus Kumluca Lisesi, Bartın Köksal Toptan Lisesi ve Kuruca?ile Lisesi at 9th, 10th, 11th and 12th class which are qualified to represent the city of Bartın. In this research, in addition to Personal Information Form prepared by the researcher, Emotional Abuse Scale, Brief Symptom Inventory and Rotter Locus of Control Scale have been applied. Statistical analysis of the data which collected from the survey with four sections has been made with SPSS 15.0 software. Frequency, percentage, means, standard deviation, independent sample t-test, Chi-quare test techniques have been used for data analysis. The result of this research shows that adolescents with emotional abuse history are closer to the external locus of control and more anxious; adolescents without emotional abuse history are closer to internal locus of control and less anxious. Perceived abuse doesn?t depend on sex and parental behavior. However perceived abuse by adolescent depends on parental educational status and parental income. Regarding to the hypothesis of this research, adolescents with emotional abuse history are closer to external locus of control and adolescents without emotional abuse history are closer to internal locus of control. Besides, matching with the litterateur, a relationship is expected between the emotional abuse level perceived by the participant and anxiety. The hypothesis has been verified after this research.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Duygusal istismar, Kaygı, Denetim Odağı, İç Denetim Odağı, Dış Denetim Odağı, Emotional Abuse, Anxiety, Locus Of Control, Internal Locus of Control, External Locus of Control
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Öztep, İ. C. (2010). Duygusal istismar algılayan ve algılamayan ergenlerin kaygı düzeyleri ve denetim odaklarının karşılaştırılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.