Öğretmen adaylarının üstün/özel yetenekli çocuklara ilişkin metaforik algıları

dc.contributor.authorÖzmimar, Şeyma
dc.contributor.authorBulut, Güllü
dc.contributor.authorŞahan, Gülay
dc.contributor.authorAçıcı, Büşra
dc.contributor.authorGeçer, Zeynep
dc.contributor.authorSerçe, Zehra
dc.date.accessioned2024-07-12T20:32:33Z
dc.date.available2024-07-12T20:32:33Z
dc.date.issued2019en_US
dc.departmentFakülteler, Eğitim Fakültesien_US
dc.description.abstractToplumdaki bireyleri birbirinden ayırt eden öğrendikleri ve öğrenme kapasiteleridir. Yüksek öğrenme kapasitesine sahip, sorgulayan, araştıran bireyler üstün yetenekliler olarak adlandırılmaktadır (Şirin, Kulaksızoğlu ve Bilgili, 2004). Üstün yeteneklilik kavramının tarihsel süreçteki gelişimi incelendiğinde toplumdan topluma, kültürden kültüre değişen çok farklı tanımları yapıldığına rastlanılmıştır. Üstün yetenekli bireyler olması gerekenin üzerinde bir kabiliyet, yaratıcı düşünme ve sorumluluk bilinci içerisinde yüklendiği tüm görevleri gerçekleştirebilecek potansiyele sahip kişilerdir (Renzulli, 1978; Akt: Gülkaya, 2016). Ülkemizde MEB tarafından yapılan tanımda; zekâ yaratıcılık, sanat, liderlik kapasitesi veya özel akademik alanlarda akranlarından daha yüksek düzeyde performans gösterdiği uzman kişilerce belirlenen öğrenciler üstün zekâlı ve yetenekli bireyler olarak ifade edilmektedirler (MEB, 2015). Üstün yetenekli bireylerle ilgili temel konulardan biri erken fark edilmeleri diğeri ise yeteneklerinin geliştirilmesidir (Eraslan, 2010). Üstün yetenekli çocukların niteliklerinin arttırılmasında öğretmen bir yandan bilgi, beceri ve tutumları ile eğitim sürecine kalite kazandırırken diğer yandan uyguladığı yöntem ve tekniklerle kritik rol oynamaktadır (Dağlıoğlu, 2010). Olağanüstü yeteneklerle donatılmış çocukların farklılıklarını koruyarak geliştirme konusunda önemli görevler üstlenen öğretmenlerin meslek hayatına başlamadan önce bu çocuklara yönelik olumlu algı ve tutum geliştirmeleri dikkate alınması gereken bir husustur. Bu açıdan henüz meslek hayatına atılmamış öğretmen adaylarının üstün yetenekli öğrencilere yönelik metaforik algıları önem arz etmektedir (Eraslan, 2010). Metaforlar söylenmek isteneni daha az sözcükle daha vurgulu bir biçimde ifade etme şeklinde tanımlanmakta ve öğretmen adaylarının üstün/özel yetenekli çocuk kavramına ilişkin sahip oldukları algıları anlamada ve açıklamada güçlü birer araştırma aracı olarak kullanılabilmektedir (Aydın, 2010). Bu çalışmada, öğretmen adaylarının üstün yetenekli bireylere ilişkin metaforik algılarının incelenmesi amaçlanmıştır.en_US
dc.identifier.citationÖzmimar, Ş., Bulut, G., Şahan, G., Açıcı, B., Geçer, Z. ve Serçe, Z. (2019). Öğretmen adaylarının üstün/özel yetenekli çocuklara ilişkin metaforik algıları. 14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası Özet Kitapçığı, Maltepe Üniversitesi.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/751
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesien_US
dc.relation.ispartof14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyasıen_US
dc.relation.publicationcategoryUlusal Konferans Öğesien_US
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.snmzKY06221
dc.subjectÜstün/özel yeteneklien_US
dc.subjectÖğretmen adaylarıen_US
dc.subjectMetaforik algıen_US
dc.titleÖğretmen adaylarının üstün/özel yetenekli çocuklara ilişkin metaforik algılarıen_US
dc.typeConference Object
dspace.entity.typePublication

Dosyalar