Bireyleşme sürecinde algılanan ebeveyn tutumları ile duygu düzenleme becerileri ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişki

Küçük Resim Yok

Tarih

2022

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

T.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bu araştırmada, beliren yetişkinlik dönemindeki bireylerin bireyleşme sürecinde algıladıkları ebeveyn tutumları ile duygu düzenleme becerileri ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Yapılan çalışmaya İstanbul ilindeki iki devlet ve iki vakıf üniversitesinde öğrenim görmekte olan 18-25 yaş arası 345 üniversite öğrencisi katılmıştır. Katılımcılara Demografik Bilgi Formu, Bireyleşme Ölçeği-Anne Formu, Bireyleşme Ölçeği-Baba Formu, Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği-Kısa Form ve Sosyal ve Duygusal Yalnızlık Ölçeği online olarak uygulanmıştır. Veriler IBM SPSS Statistics 22 programı aracılığıyla çözümlenmiştir. Araştırmada değişkenler arasındaki ilişkilerin belirlenmesinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda beliren yetişkinlerin bireyleşme sürecinde algıladıkları ebeveyn tutumları ile duygu düzenleme becerileri ve yalnızlık düzeyleri arasında anlamlı ilişkilerin olduğu saptanmıştır. Erken dönemlerden itibaren ebeveynlerle kurulan duygusal ilişkilerin beliren yetişkinlik döneminde önemini devam ettirdiği, ebeveynlerinden yüksek düzeyde müdahale algılayan bireylerin duygu düzenleme becerilerinin olumsuz yönde etkilendiği ve yalnızlık düzeylerinin yükseldiği anlaşılmaktadır. Dolayısıyla toplum sağlığı çalışmalarında bağlanma ve ebeveynlerin müdahaleci yaklaşımlarının etkileri konusunda bilinçlendirme çalışmaları yapılması ve üniversitelerde psikolojik destek faaliyetlerinin arttırılması gerektiği düşünülmektedir.
In this study, it was aimed to determine the relationship between the perceived parental attitudes of individuals in emerging adulthood in the individuation process, their emotion regulation skills and loneliness levels. 345 university students between the ages of 18-25, studying at two state and two foundation universities in Istanbul, participated in the study. Demographic Information Form, Individuation Scale-Mother Form, Individuation Scale-Father Form, Difficulty in Emotion Regulation Scale-Short Form and Social and Emotional Loneliness Scale were applied online. Data were analyzed using the IBM SPSS Statistics 22 program. Pearson Product Moments Correlation Coefficient was used to determine the relationships between the variables in the study. As a result of the research, it was determined that there were significant relationships between the parental attitudes perceived by the emerging adults in the individuation process, their emotion regulation skills and their loneliness levels. It is understood that the emotional relations established with the parents from the early ages continue to be important in the emerging adulthood, the emotion regulation skills of the individuals who perceive a high level of intervention from their parents are negatively affected and their loneliness levels increase. Therefore, it is thought that awareness raising studies should be carried out on the effects of attachment and interventionist approaches of parents in public health studies and psychological support activities should be increased in universities.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Bireyleşme, Algılanan ebeveynlik, Duygu düzenleme, Yalnızlık, Individuation, Perceived Parenting, Emotion regulation, Loneliness

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Sarpkaya, Y. (2022). Bireyleşme sürecinde algılanan ebeveyn tutumları ile duygu düzenleme becerileri ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişki / The relationship between perceived parent attitudes, emotion regulation skills and levels of loneness in the individualization procesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.