Çocukluk çağı travmaları, bilişsel duygu düzenleme stratejileri ve riskli davranışlar arasındaki ilişkiler

Küçük Resim Yok

Tarih

2018

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü

Erişim Hakkı

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Çocukluk döneminde maruz kalınan ihmal ve istismar yaşantıları, sadece bireylerin değil; toplumların da sağlığını etkileyen genel bir sorun olarak ele alınmaktadır. Bu çalışmanın amacı, üniversitede öğrenim görmekte olan bireylerde çocukluk çağı travmaları ile bilişsel duygu düzenleme stratejileri ve risk içeren davranışlar arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırmanın örneklemi, İstanbul’da öğrenim görmekte olan 470 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Bu çalışma kapsamında veri toplamak amacıyla katılımcıların çocukluk çağında maruz kalmış olabilecekleri ihmal ve istismar yaşantılarını tespit edebilmek için Çocukluk Çağı Ruhsal Travma Ölçeği, risk içeren herhangi bir davranışta bulunup bulunmadıklarını belirlemek amacıyla Riskli Davranışlar Ölçeği Üniversite Formu, kullandıkları adaptif ve adaptif olmayan bilişsel duygu düzenleme stratejilerini belirlemek amacıyla Bilişsel Duygu Düzenleme Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda çocukluk çağı travmalarının riskli davranışlar ile anlamlı ve pozitif yönde; adaptif olan bilişsel duygu düzenleme stratejileriyle ise anlamlı ve negatif yönde bir ilişkisinin olduğu görülmüştür. Riskli davranışların da adaptif olan bilişsel duygu düzenleme stratejileri ile anlamlı ve negatif; adaptif olmayan duygu düzenleme stratejileri ile de anlamlı ve pozitif bir ilişkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, duygusal istismar ve intihar eğilimi arasındaki ilişkide kendini suçlama ve felaketleştirme stratejilerinin; fiziksel istismar ve anti-sosyal davranışlar arasındaki ilişkide ise diğerlerini suçlama stratejisinin aracı bir rol oynadığı görülmüştür. Çalışmanın sonuçları ilgili literatür çerçevesinde tartışılmıştır
Experiences of childhood neglect and abuse should be considered as a general problem that has impact on community health, not on individuals per se. The aim of this study is to examine the relationship of childhood traumas with cognitive emotion regulation strategies and risky behaviors in a sample of university students. The sample of the study consists of 470 university students in Istanbul. In order to collect data within the scope of the study, Childhood Trauma Questionnaire was used to identify experiences of neglect and abuse, University Form of Risky Behaviors Scale was used to identify risky behaviors, and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire was used to identify the adaptive and non-adaptive cognitive emotion strategies in addition to the Personal Information Form. The results of the study have revealed that childhood traumas were positively related with risky behaviors and negatively related with adaptive cognitive emotion regulation strategies. Risky behaviors were found to be negatively related to the adaptive cognitive emotion regulation strategies and positively related to the nonadaptive cognitive emotion regulation strategies. In addition, strategies of self-blame and catastrophizing mediated the relationship between emotional abuse and suicidal tendency while strategy of blaming others mediated the relationship between psychical abuse and antisocial behaviors. The results of the study have been discussed in the light of the relevant literature.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Çocukluk çağı travmaları, İstismar, İhmal, Bilişsel duygu düzenleme stratejileri, Riskli davranışlar, Traumas of childhood, Abuse, Neglect, Cognitive emotion regulation strategies, Risky behaviors

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Bedirhanbeyoğlu, H. (2018). Çocukluk çağı travmaları, bilişsel duygu düzenleme stratejileri ve riskli davranışlar arasındaki ilişkiler / Relationship between childhood traumas, cognitive emotion regulation strategies and risky behaviors (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.