Zihin engelli çocuklara doğrudan öğretim yöntemiyle temel toplama işlemlerinin öğretiminde nokta belirleme tekniği kullanılarak yapılan öğretimin etkililiği

dc.authorid0000-0001-6663-3933en_US
dc.authorid0000-0002-1143-1207en_US
dc.contributor.authorDağseven Emecen, Deniz
dc.date.accessioned2024-07-12T20:39:09Z
dc.date.available2024-07-12T20:39:09Z
dc.date.issued2013en_US
dc.departmentFakülteler, Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Öğretmenliği Bölümüen_US
dc.description.abstractDokunmatik matematik olarak (Touch Math) isimlendirilen, alanyazına “nokta belirleme tekniği” olarak kazandırılmış teknik, rakamların üzerine referans noktaları koyarak dört işlem yapmayı kolaylaştırmaktadır (Bullock, Pierce ve McClelland, 1989; Çalık ve Kargın, 2010). Alanyazında nokta belirleme tekniğinin etkili olduğunu gösteren sınırlı sayıda araştırma bulunmaktadır (Bullock, Pierce ve McClelland, 1989; Berry, 2001; Çalık ve Kargın, 2010; Fletcher, Boon ve Cihak, 2010). Bilişsel öğrenme süreci içerisinde somuttan soyuta doğru işlem yapabilme olanağı sağlayan nokta belirleme tekniğinin, zihin engelli öğrencilerin matematik becerilerini öğrenmelerini kolaylaştıracağı düşünülmektedir (Çalık, 2008). Araştırmanın genel amacı, zihin engelli öğrencilere temel toplama becerisinin kazandırılması, sürekliliği ve genellenebilirliğinde nokta belirleme tekniğine göre hazırlanan öğretim materyalinin etkililiğini belirlemektir. Bu amaçla araştırmada zihin engelli öğrencilere nokta belirleme tekniği kullanarak temel toplama becerisi öğretimi doğrudan öğretim yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 4 yaşında zihin engelli tanısı almış bir erkek öğrenci, 20 yaşında zihin engelli tanısı almış bir erkek öğrenci ile 9 yaşında zihin engelli tanısı almış bir kız öğrenci dâhil edilmiştir. Araştırmada temel toplama becerisinin öğretimi doğrudan öğretim yöntemi ile gerçekleştirilmektedir. Araştırmanın bağımsız değişkeni doğrudan öğretim yöntemiyle temel toplama işlemlerinin öğretiminde nokta belirleme tekniği ile sunulan öğretim, bağımlı değişkeni ise deneklerin temel toplama işlemlerini öğrenme düzeyleridir. Araştırma, denekler arası çoklu yoklama modeline göre desenlenmiştir. Araştırma bulguları zihin engelli bireylere doğrudan öğretim yöntemiyle toplama işlemlerinin öğretiminde nokta belirleme tekniği kullanımının etkili olduğunu göstermiştir.en_US
dc.description.abstractThe learning style of students differs from each other. While developing educational programs this must be taken into consideration. Touch Math is one of the technique that is developed for students who have disabilities and non-disabilities. This technique consists of placing points on number from 1 to 9. The main purpose of this research was to determine the effectiveness, generalizability and the maintenance of Touch Math on adding skills to the children with mental retardation. The subjects of this study consisted of 1 girl and 2 boys. The girl was 9 years old and the boys were 4 and 20 years old. In this study Touch Math and adding skills were thought with direct instruction. The independent variable of the study was teaching adding skills by using Touch Math in direct instruction and dependent variable was the performance level of the subjects in adding skills. Multiple probe design that was one of the single subject designs was used as a research design. According to the results using Touch Math in direct instruction on teaching adding skills to the mentally retarded children was effective.en_US
dc.identifier.citationEliçin, Ö., Dağseven Emecen, D. ve Yıkmış, A. (2013). Zihin engelli çocuklara doğrudan öğretim yöntemiyle temel toplama işlemlerinin öğretiminde nokta belirleme tekniği kullanılarak yapılan öğretimin etkililiği / Effectiveness of the touch math technique in teaching addition skills to students with mental retardation. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Marmara Üniversitesi. 37, s. 118-136.en_US
dc.identifier.endpage136en_US
dc.identifier.issn1300-8889
dc.identifier.issn2147-5202
dc.identifier.issue37en_US
dc.identifier.startpage118en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/maruaebd/issue/386/2559
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/1137
dc.institutionauthorEliçin, Özge
dc.institutionauthorYıkmış, Ahmet
dc.language.isotren_US
dc.publisherMarmara Üniversitesien_US
dc.relation.ispartofAtatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryUluslararası Hakemli Dergide Makale - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKY00363
dc.subjectNokta belirleme tekniğien_US
dc.subjecttemel toplama becerilerien_US
dc.subjectdoğrudan öğretimen_US
dc.subjectTouch Mathen_US
dc.subjectadding skillsen_US
dc.subjectdirect instructionsen_US
dc.titleZihin engelli çocuklara doğrudan öğretim yöntemiyle temel toplama işlemlerinin öğretiminde nokta belirleme tekniği kullanılarak yapılan öğretimin etkililiğien_US
dc.title.alternativeEffectiveness of the touch math technique in teaching addition skills to students with mental retardationen_US
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication

Dosyalar