Ebeveyn yetkinliğinin zihin kuramı gelişimi üzerine etkisi: Zihin yönelimliliğinin aracı rolü

dc.authorid0009-0006-9673-3453en_US
dc.contributor.advisorÖzdemir Demirci, Begüm
dc.contributor.authorKaraalioğlu, Leyla
dc.date.accessioned2024-07-12T22:37:51Z
dc.date.available2024-07-12T22:37:51Z
dc.date.issued2024en_US
dc.date.submitted2024-01en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Psikoloji Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, annenin yetkinliğine olan inancının erken çocukluk dönemindeki çocukların zihin kuramı becerisi ile ilişkisini test etmektir. Ayrıca bu çalışmada ikinci temel amaç, bir ebeveyn davranışı olarak kabul edilen zihin yönelimliliğinin aracı rolünün incelenmesidir. Bu çalışmada, annenin ebeveyn yetkinliğine olan inancının erken çocukluk dönemindeki çocukların zihin kuramı becerisinde yordayıcı bir etki olduğu varsayılmaktadır. Ayrıca yapılan alanyazın incelemesi sonucunda bir ebeveyn davranışı olarak kabul edilen zihin yönelimliliğinin, bu bilişsel ve çevresel iki faktörün yordayıcı etkisindeki aracı rolü olduğu varsayılmaktadır. Bu çalışmanın örneklemini 31 anne ve 31 4-6 yaş arası okul öncesi çocukları (17 erkek/ 15 kız) oluşturmuştur. Araştırma iki oturumda, yüz yüze olarak ve araştırmacı tarafından gerçekleştirilmiştir. İlk oturumda Zihin Kuramı Test Bataryası çocuklara uygulanmıştır. İkinci oturumda ise Zihin Yönelimliliği Görevi çocuk ve ebeveyne uygulanmıştır. Ebeveyn Yetkinlik Ölçeği görev öncesi anneler tarafından doldurulmuştur. Bu çalışmada, annenin yetkinliğine olan inancının erken çocukluk dönemindeki çocukların zihin kuramı becerisi ile ilişkisi rapor edilememiştir. Zihin Kuramı başarı düzeyi beklenen şekilde alt boyutlara göre farklılık göstermiştir. Bu çalışma, ebeveyn yetkinliğinin çocuklardaki bilişsel bir beceriye etkisini göstermek amacıyla Türkiye örnekleminde önemli sonuçlar vermiştir. Ayrıca bu becerilerde etkisi olabilecek bireysel farklılıkların incelenmesi konusunda ufuk açıcı olması beklenmektedir. Araştırmamız, ebeveyn davranışlarının çocuklardaki bilişsel becerileri besleyecek ve geliştirecek yolları araştırmak adına yol gösterici bir nitelik taşımaktadır.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this study is to test the relationship between maternal competence and the theory of mind skills of children in early childhood. Additionally, the second main purpose of this study is to examine the mediating role of mind mindedness, which is considered a parental behavior. In this study, it is assumed that the mother's belief in parental competence has a predictive effect on children's theory of mind skills in early childhood. Additionally, as a result of the literature review, it is assumed that mind-mindedness, which is accepted as a parental behavior, has a mediating role in the predictive effect of these two cognitive and environmental factors. The sample of this study consisted of 31 mothers and 32 4–6-year-old preschool children (17 boys/15 girls). The research was conducted in two sessions, face to face and by the researcher. In the first session, the Theory of Mind Test Battery was administered to the children. In the second session, the Puzzle Task was applied to the child and parent. The Parental Competence Scale was filled out by mothers before the task. In this study, the relationship between the mother's belief in her competence and the theory of mind skills of children in early childhood could not be reported. Theory of Mind success level varied according to sub-dimensions as expected. This study gave important results in the Turkish sample to show the effect of parental competence on a cognitive skill in children. It is also expected to be stimulating in examining individual differences that may have an impact on these skills. Our research is a guide to investigate ways that parental behaviors will nurture and develop cognitive skills in children.en_US
dc.identifier.citationKaraalioğlu, L. (2024). Ebeveyn yetkinliğinin zihin kuramı gelişimi üzerine etkisi: Zihin yönelimliliğinin aracı rolü / The effect of parental competence on theory of mind development: The mediating role of parental mind-mindedness. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/12650
dc.language.isotren_US
dc.publisherT.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT2767en_US
dc.subjectEbeveyn yetkinliğien_US
dc.subjectZihin kuramıen_US
dc.subjectZihin yönelimliliğien_US
dc.subjectTheory of minden_US
dc.subjectParental competenceen_US
dc.subjectMind-mindednessen_US
dc.titleEbeveyn yetkinliğinin zihin kuramı gelişimi üzerine etkisi: Zihin yönelimliliğinin aracı rolüen_US
dc.title.alternativeThe effect of parental competence on theory of mind development: The mediating role of parental mind-mindednessen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Leyla_Karaalioğlu_211104111.pdf
Boyut:
1.8 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text