Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları / Department of senior nursing students' attitudes toward environmental problems

dc.contributor.authorÇınar, Nursan
dc.contributor.authorAkduran, Funda
dc.contributor.authorDede, Cemile
dc.contributor.authorAltınkaynak, Sevin
dc.date.accessioned2025-07-03T11:54:09Z
dc.date.available2025-07-03T11:54:09Z
dc.date.issued2010
dc.departmentYüksekokullar, Hemşirelik Yüksekokulu, Hemşirelik Bölümü
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışma, hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Çalışmaya Sakarya Üniversitesi Etik Kurulundan onay alındıktan sonra başlanmıştır. Çalışmanın evrenini 2010 yılı Bahar Yarıyılında Sakarya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümünün son sınıfında öğrenim gören öğrencilerin tamamı (N:75), örneklemini ise verilerin toplandığı tarihte okulda bulunan ve çalışmaya katılmaya gönüllü öğrenciler (N:55) oluşturmuştur. Tanımlayıcı olarak yapılan bu çalışmada veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ve öğrencilerin çevre sorunlarına yönelik tutumlarını ölçmek amacıyla Berberoğlu ve Tosunoğlu (1995) tarafından üniversite öğrencilerinin çevresel tutumlarını belirlemek amacıyla geliştirilmiş 21 maddeli “Çevresel Tutum Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Formlar öğrencilere araştırmacıların gözetiminde, anketin amacı ve gereklerini belirten bir ön bilgilendirme yapıldıktan sonra uygulanmıştır. Veriler, SPSS programında, Cronbach Alpha, yüzdelik, ortalama, standart sapma, Mann Whıtney U, Kruskal Wallis analizleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin; % 63,6'sı kız (n:35), % 36,4'ü erkek (n:20) idi. Bu çalışma da ölçeğin Cronbach alfa değeri 0.65 bulundu. Öğrencilerin “Çevresel Tutum Ölçeği” puan ortalaması 83.18 ± 7,47 olarak saptandı. Öğrencilerin ölçek maddelerinden en yüksek puanı “Ozon tabakasındaki incelme tüm insanları tehdit etmektedir” maddesinden aldıkları (4,51), en düşük puanı ise “Ülkelerin, kendi doğal kaynaklarını istedikleri gibi kullanmalarına Birleşmiş Milletler dahil, hiç bir kurum yada kuruluş karışmamalıdır” maddesinden aldıkları (2,64) belirlendi. Öğrencilerin tanıtıcı özellikleri ile “Çevresel Tutum Ölçeği” puan ortalamaları karşılaştırıldığında; cinsiyet, anne baba eğitimi, yaşadığı yer ve ekonomik durum ile ölçek puanları arasında anlamlı bir ilişki saptanmadı (p>0,05). Sonuç: Çalışmada hemşirelik öğrencilerinin birçok konuda çevre sorunlarına yönelik tutumlarının istenilen düzeye yakın olmasının yanı sıra çevresel risk olarak kabul edilen bazı konuların öğrenciler tarafından yeterince riskli olarak algılanmadığı belirlendi. Farklı birçok faktörün etkileyebileceği çevresel risk algısının gelişmesi ve ileride toplumda önemli bir danışma ve bilgi kaynağı olacak hemşirelerin eğitiminde çevresel risklere ve olası sonuçlarına yönelik programların arttırılması yararlı olacaktır.
dc.description.abstractObjectives: This study has been conducted to identify the last class of nursing students' attitudes towards environmental issues. Methods: Study was begun after obtaining approval from the Ethics Committee of Sakarya University. Universe of the study has been constituted with all of the senior class of Nursing students in Health Sciences Department at Sakarya University in 2010 Spring Semester (N = 75), sample datas were collected from the volunteer students to join and ready at the time at school(N = 55). Datas in this study which performed as descriptive were collected by using "Personal Information Form" and students' attitudes towards environmental issues in order to measure the "Environmental Attitude Scale" which prepared by researchers. Forms have been applied to students under the supervision of researchers by indicating the purpose of the survey after a pre-informing. Datas were evaluated by using Cronbach Alpha, percentage, mean, standard deviation, Mann Whitney U, Kruskal-Wallis analysis in SPSS. Findings: The surveyed students were 63.6% girls (n = 35) and 36.4% men (n = 20). In this study, the Cronbach alpha value was 0.65. Students' "Environmental Attitude Scale mean score was 83.18 ± 7.47. Students were received the highest point from scale items "in the ozone layer thinning all the people are threatening" (4.51), and the lowest score was determined of the item "the United Nations, including any corporations or institutions must not involved to country of its natural resources as they wish to use" ( 2.64) 47. When descriptive characteristics of the students with the "Environmental Attitude Scale" scores were compared; a significant correlation was not determined between the scores and gender, parental education, place of residence and economic status (p>0,05). Results: In the study it's determined that nursing students' attitudes towards environmental issues in many aspects of being close to the desired level of environmental risks, some of the issues is not perceived as risky sufficiently by the students. Many different factors can influence the perception of environmental risks and the development of the future society will be an important source of advice and information in nurses' training program for environmental risks and to increase the level of possible consequences will be beneficial.
dc.identifier.citationÇınar, N., Akduran, F., Dede, C. ve Altınkaynak, S. (2010), Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları / Department of senior nursing students' attitudes toward environmental problems, Hemşirelik Bilim ve Sanat Dergisi, T.C. Maltepe Üniversitesi, Sempozyum Özel Sayısı 2010, s.242-252.
dc.identifier.endpage252
dc.identifier.issn1308-4429
dc.identifier.issueSempozyum Özel Sayısı 2010
dc.identifier.startpage242
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/13439
dc.language.isotr
dc.publisherT.C. Maltepe Üniversitesi
dc.relation.ispartofHemşirelik Bilim ve Sanat Dergisi
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectHemşirelik Öğrencileri
dc.subjectÇevre
dc.subjectÇevre Sorunları
dc.subjectÇevresel Tutum Ölçeği
dc.subjectNursing Students
dc.subjectEnvironment
dc.subjectEnvironmental İssues
dc.subjectEnvironmental Attitudes Scale
dc.titleHemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları / Department of senior nursing students' attitudes toward environmental problems
dc.title.alternativeDepartment of senior nursing students' attitudes toward environmental problems
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Hemşirelik bölümü son.pdf
Boyut:
1.29 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text
Lisans paketi
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim Yok
İsim:
license.txt
Boyut:
1.17 KB
Biçim:
Item-specific license agreed to upon submission
Açıklama: