Müzik video kliplerinin Türkiye'deki müzik endüstrisi gelişimine katkısı
Küçük Resim Yok
Tarih
2018
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
T.C. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Türkiye'de müzik video klipleri 90'lı yılların başında çok ciddi bir şekilde ele alınarak önemli bütçelerle hazırlanırdı. Klipler hem şarkıcıyı/şarkıyı tanıtırdı hem de endüstriye kaset ve CD satışların direk artışını etkileyerek kazanç sağlıyordu. Endüstri gelişen/değişen teknolojik olanaklar ve yeni medya ile birlikte dijital müzikten ve internetten para kazanmaya başlar. Bununla birlikte müzik kliplerinin ne amaçla, nasıl ve hangi niteliklerde hazırlanması gerektiği ve kliplerden nasıl para kazanılacağı konusunda üretim süreçlerinde bulunan kişilerin (sanatçı-yapımcı-yönetmenlerin) dahi yeterli ve kesin bilgilere sahip olmadığı görülmektedir. Bu sebeple müzik klipleri konusu, sektöre katkı sağlaması açısından, yeni gelişmeler ışığında yeniden ele alınması gerekmekteydi. Çalışmanın başında ses ve görüntü süreçleri, sonraki bölümde müzik endüstrisi ve müzik videoları ve müzik televizyonlarının kuruluşu ve gelişimi incelendi. Araştırmanın birinci kısmında ise IFPI'nin dijital verileri ve 2016 yılında PowerTürk tarafından Youtube'da oluşturulmuş 40 tane video klibin içerik analizi yapıldı. Bu videoların tıklanma/izlenme sayıları ile ortalama üretim maliyetleri arasındaki ilişkiler incelendi. Araştırmanın ikinci kısmı ise müzik endüstrisi üreticileri olarak: yapımcılar, şarkıcılar, klip yönetmenleri ile müzik klipleri ve sektörün sorunları üzerine röportajlar yapıldı. Yaklaşık 25 yıllık müzik video klipleri geçmişi ile şimdiki durumu ve geleceği hakkında birçok tespitler yapıldı. (Yapımcılar: Bülent Forta, Bülent Seyhan (MÜ-YAP), Kemal Kekeva ve Hasan Saltık; şarkıcı: Yaşar, Onur Akın, Selda Bağcan Ahmet Aslan, Kardeş Türküler, Aynur Aydın, Seyfi Yerlikaya; yönetmenler: Muhteşem Candan, Ethem Zetinkaya ve Mustafa Yurdaner, Kuzgun Nogay ve Alişan Günay; müzisyenler: Mehmethan Dişbudak, Damla Aşan ve dijital Satış Pazarlama Müdürü: Ferhat Erzurum) Bu araştırmada: Üretilen şarkıların niteliği yanında tüketiciye sunumda ve tanıtımda önemli bir araç olarak kabul edilen müzik video kliplerinin ciddi ele alınarak, bütçeden kaçınmaksızın sanatsal ve teknik açıdan nitelikli bir şekilde üretildiğinde; yeni medya/iletişim (dijital) olanaklarından azami derecede faydalanacak şekilde takip edilerek, nitelikli içerikler üretildiği taktirde müzik endüstrisine önemli ölçüde katkı sağlayacağı sonucuna varılmıştır.
The music video clips in Turkey used to be prepared with significant budgets in very serious ways at the beginning of 90s. The clips introduced both the singer and the song, and were profitable by influencing the direct increase in cassette and CD sales. The industry then, began to make profit from digital music and the Internet alongside with developing technological possibilities and the new media. Nevertheless, even the people in the production process (artists, producers and directors) do not seem to have sufficient and accurate information about how and in what quality of music clips should be made in order to make profit. For this reason, it is necessary to reconsider music clips in the light of new developments in terms of contribution to the sector. In the first part of this study, sound and image processes are examined. IFPI's digital data and 40 video clips created by PowerTurk in Youtube in 2016 are analyzed. The relationships between the number of clicks / visits to these videos and the average production costs are taken into account in order to have a cost-benefit perspective. In the second part, the foundation and development of music industry, videos and televisions are examined. In this context, producers, singers and directors, as the main actors of the field, are interviewed with. Many issues relating to 25 years history of music video clips, current situation and future of the music industry are addressed. (The interviewed persons are as follows. Producers: Bülent Forta, Bülent Seyhan (MÜ-YAP), Kemal Kekeva and Hasan Saltık. Singers: Yaşar, Onur Akın, Selda Bağcan, Ahmet Aslan, Kardeş Türküler, Aynur Aydın and Seyfi Yerlikaya. Directors: Muhteşem Candan, Ethem Zeytinkaya, Mustafa Yurdaner, Nogay and Alişan Günay. Musicians: Mehmethan Dişbudak and Damla Aşan. Digital Sales Marketing Manager: Ferhat Erzurum) This research concludes that the music video clips are considered as important tools in consumer presentation and marketing and are seriously handled and produced in artistic and technologically advanced ways without compromising the budget. Once qualified content is produced which complies with the new conditions of digital media and it produces return, it results in a significant contribution to music industry.
The music video clips in Turkey used to be prepared with significant budgets in very serious ways at the beginning of 90s. The clips introduced both the singer and the song, and were profitable by influencing the direct increase in cassette and CD sales. The industry then, began to make profit from digital music and the Internet alongside with developing technological possibilities and the new media. Nevertheless, even the people in the production process (artists, producers and directors) do not seem to have sufficient and accurate information about how and in what quality of music clips should be made in order to make profit. For this reason, it is necessary to reconsider music clips in the light of new developments in terms of contribution to the sector. In the first part of this study, sound and image processes are examined. IFPI's digital data and 40 video clips created by PowerTurk in Youtube in 2016 are analyzed. The relationships between the number of clicks / visits to these videos and the average production costs are taken into account in order to have a cost-benefit perspective. In the second part, the foundation and development of music industry, videos and televisions are examined. In this context, producers, singers and directors, as the main actors of the field, are interviewed with. Many issues relating to 25 years history of music video clips, current situation and future of the music industry are addressed. (The interviewed persons are as follows. Producers: Bülent Forta, Bülent Seyhan (MÜ-YAP), Kemal Kekeva and Hasan Saltık. Singers: Yaşar, Onur Akın, Selda Bağcan, Ahmet Aslan, Kardeş Türküler, Aynur Aydın and Seyfi Yerlikaya. Directors: Muhteşem Candan, Ethem Zeytinkaya, Mustafa Yurdaner, Nogay and Alişan Günay. Musicians: Mehmethan Dişbudak and Damla Aşan. Digital Sales Marketing Manager: Ferhat Erzurum) This research concludes that the music video clips are considered as important tools in consumer presentation and marketing and are seriously handled and produced in artistic and technologically advanced ways without compromising the budget. Once qualified content is produced which complies with the new conditions of digital media and it produces return, it results in a significant contribution to music industry.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Video müzik klipleri, Müzik endüstrisi, Müzik televizyonaları, MÜ-YAP, Müziğin görselliği, Music video clips, Music industry, Music televisions, MÜ-YAP, Visuality of music
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Seyhan, L. (2018). Müzik video kliplerinin Türkiye'deki müzik endüstrisi gelişimine katkısı / The contribution of music video clips to the development of Turkish music industry. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.