Tüketim kültürü bağlamında televizyonda realite şov programlarına bir örnek Evim Şahane programı

Küçük Resim Yok

Tarih

2016

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü

Erişim Hakkı

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Günümüzde televizyon, günlük yaşamımızın vazgeçilmez bir parçası haline gelmiştir. Popüler kültür ve tüketim toplumunun değişken ve dinamik yapısının işlevselliğinin en çok belirginleştiği televizyon programlarından realite şovlar, televizyonun hem prime-time hem de gündüz kuşağında yer almaktadırlar. Bu çalışmada, ilk televizyon program yapımlarından başlayarak realite şovların günümüze uzanan geçmişi, evinimi ve tüketim kültürüne katkılarının neler olduğu tartışılmıştır. Bu çalışma ile sıradan insanların katılımcılığı sağlanarak realite şov programları aracılığıyla aktarılan televizyon gerçekliğinin, ihtiyaçların yeniden belirlenmesi ve tüketim kültürü oluşturmada popüler kültürün katkısı araştırılmıştır. Realite şov programları ile kodlanan kültür, egemen söylem aracılığı ile yeniden inşa olmaktadır. Medya aracılığı ile oluşturulan algı, tüketim kültürü bağlamında aktif bir rol oluşturmaktadır. Bu bağlamda çalışmanın amacı; realite şov program türünün izleyicileri dönemsel tüketim ürünlerini popülerleştirip, tüketim kültürü yaratarak etkilemeye çalıştıkları bir program türü olduğunu ortaya koymaktır. Çalışmada, Türkiye'de yayınlanan realite şov programları aracılığı ile tüketimle özdeş birey yaratma noktasında gerçeklik olgusunun kullanımı, popüler kültürün tüketim ihtiyaçlarının yeniden üretimi araştırılacaktır Araştırmada bir medya kuruluşu olan Kanal D'de yayınlanan "Evim Şahane" programının üçüncü sezonu örnek olarak seçilmiştir. Araştırmada verilerin analizinde içerik ve söylem çözümlemesi yöntemlerinden yararlanılmıştır. Böylece medya aracılığı ile kodlanan egemenin söyleminin realite şovlardaki kullanımı, tüketim ürünlerinden mobilyanın programın anlatı özellikleri ile popüler olan ve gereksinim duyulan bir tüketim eşyası kılındığı incelenmiştir.
Nowadays, television has an inevitable impact on people's daily lives. Above all the television programmes, clarifying the variable and dynamic structure of popular culture and consumption society, reality shows have been televised both within prime-time and daytime. In this study, starting from the first television programme, reaching to our present time, the differentiation of the reality shows and contribution to consumption culture are discussed. By this study, providing participation of the ordinary people, the contribution of the popular culture for creating consumption culture and redetermining the needs of people are analyzed by the transmission of the television reality through reality show programmes. The culture coded by reality show programmes, creates illusion of happiness within the reality produced by media; further more, this illusion identifies the consumption style of the audiences with their identities. It is thought that the more they consume, the better their status in life will be. Within this context, this study aims to analyse the reproduction of the consumption needs within the popular culture by using reality and to identify the methods for creating individuals identical with consumption by reality show programmes in Turkey. By this study, third season of the "Evim Şahane" programme, is chosen as an example for the reality show programmes being featured in Kanal D; moreover, withing the analysis of the datas, literature search, content and discourse analysis methods are used. Consequently, the dominant discourse used in reality shows, coded by the mainstream media and by a television programme, how furniture as one of the consumption products becomes popular and a needed consumption tool, is studied.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Realite Şovlar, Tüketim kültürü, Popüler Kültür, Televizyon Gerçekliği, İhtiyaçların yeniden üretimi, reality shows, consumption culture, popular culture, television reality, reproduction of the needs

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Koç, N. E. (2016). Tüketim kültürü bağlamında televizyonda realite şov programlarına bir örnek Evim Şahane programı / Within the context of comsumption culture,an example for reality show programmes on television Evi·m Şahane (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.