Türk boğazları trafik ayrım şeritlerinde ekonomik deniz ulaştırma kapasitesi metodu
Küçük Resim Yok
Tarih
2001
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
TMMOB
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Türk Boğazlarını kullanan gemilerin sayılarında ve taşıma kapasitelerinde önemli artışlar olmuştur. Bu artış ileride kapasite zorlamalarına neden olabileceği gibi, gemilerin boğaz geçişlerinde uzun süreli beklemelerle karşılaşabileceği durumunu ortaya koymaktadır. Bu şekilde beliren problemin arz ve problemin optimum dengelerine bağlı olarak çözümlenmesi öncelikli bir problem olarak görülmüştür. Bu yönde Türk Boğazları trafik ayrım şeritleri maksimum teknik kapasite ve ekonomik kapasite koşullarının araştırılması ve açıklanması üzerinde durulmuştur. Çalışmada Türk Boğazları trafik ayrım şeritleri maksimum teknik kapasite metodu verilmiştir. Boğazlarda maksimum teknik kapasite; gemilerin ortalama boyuna, durma mesafesine, durma ivmesine, makine stop intikal süresine, gemiler arası uzaklığın emniyet katsayısına, teknik ve işletme karakteristiklerinin uygulanabilirliğine bağlı olduğu ortaya konulmuştur. Trafik ayrım şeridi altyapı yatırım ve işletme maliyeti bileşeni ile servis sistemi ortalama kuyruk uzunluğuna bağlı servis ve bekleme zaman maliyeti bileşeninin toplamı olarak tanımlanan maliyet fonksiyonun analizi ile optimum trafik yoğunluğu ifadesi saptanmıştır.
The number of ships and their capacities which sail through Turkish Straits have been increased in the important ratios. This can cause both capacity problems and long waiting times during transit passes of the Turkish Straits by these ships. The solution of these problem related to optimal stability of demand has considered as a priority problem. The economics and technical capacity conditions of traffic separation schems in Turkish Straits are investigated and explained. The maximum technical capacity method of traffic separation chems in Turkish Straits is explained in this study. It is showed that the maximum techical capacity in Turkish Straits depend on average leght of ships, distance of engine cut-off, stopping accelaration, time of engine stop, safety coefficient of distance between the ships, aaplicability of technical and operational characteristics. Optimal traffic density method is developed by using cost function analysis which is the total of both element of infrastructure investment and operational cost of traffic separation schemes and system of ship service with waiting time cost depends on average length of ship queuing.
The number of ships and their capacities which sail through Turkish Straits have been increased in the important ratios. This can cause both capacity problems and long waiting times during transit passes of the Turkish Straits by these ships. The solution of these problem related to optimal stability of demand has considered as a priority problem. The economics and technical capacity conditions of traffic separation schems in Turkish Straits are investigated and explained. The maximum technical capacity method of traffic separation chems in Turkish Straits is explained in this study. It is showed that the maximum techical capacity in Turkish Straits depend on average leght of ships, distance of engine cut-off, stopping accelaration, time of engine stop, safety coefficient of distance between the ships, aaplicability of technical and operational characteristics. Optimal traffic density method is developed by using cost function analysis which is the total of both element of infrastructure investment and operational cost of traffic separation schemes and system of ship service with waiting time cost depends on average length of ship queuing.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Kaynak
5. Ulaştırma Kongresi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Koldemir, B. ve Özen, S. (2001). Türk boğazları trafik ayrım şeritlerinde ekonomik deniz ulaştırma kapasitesi metodu. TMMOB. 5. Ulaştırma Kongresi. s. 353-363.