Felsefede yeni bir öğrenme yöntemi: Tam öğrenme
Küçük Resim Yok
Tarih
2002
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Felsefe, dış dünya, düşünme ve dil arasındaki ilişkileri inceleyen düşünsel bir etkinliktir. Felsefe, tekil ya da tikel olan ile tümel arasındaki gerilimden doğan bir etkinlik olarak, bu gerilimi anlamanın yollarını gösterir. Felsefe, hem kuramsal hem de kılgısal (pratik, uygulamalı) yönü olan bir konudur. Felsefe, özel yöntemler aracılığıyla öğretilen bir bilgiler toplamıdır İyi bilindiği gibi, felsefe alanında çeşitli öğretim yöntemleri vardır. Burada önerilen yöntem, "tam öğrenme" yoluyla öğrenmedir. Bu yazıda, söz konusu yöntem aracılığıyla, felsefe öğretiminden beklenen genel ve özel amaçlar, yeni bir müfredat programının çerçevesinde tartışılmaktadır. Aynı zamanda, tam öğrenme yöntemi, "dil felsefesi" ve "insan felsefesi" bağlamında değerIendirilmektedir. Bu makalede önerilen yöntem, felsefe öğrenimine ilişkin Bloom'un taksonomisinden esinlenen eklektik bir yaklaşımı içermektedir.
Philosophy is an intellectual activity that studies the relationships between the external world, thinking and language. Philosophy is an activity that rises from the tension between the singular or particular and universal, shows the ways of understanding This tension, PhiIosophy is both a theoretical and a practical issue. Philosophy is a totally of knowledges taught via particular methods. As it is wellknown, there is a variety of methods of teaching in the field of philosophy. The method proposed here is teaching through "the mastery leaıning". In this paper general and pafliculal goals cxpected from üe tcaching of philosophy have been discussed within the framework of a new curriculum through the method in question. Meanwhile, the mastery leaming method has been evaluated within the context of "the philosophy of language" and "the philosophy of man". The method that has been proposed throughout this anicle includes an eclectic approach to the teaching of philosophy which has been inspired by Bloom's taxonomy.
Philosophy is an intellectual activity that studies the relationships between the external world, thinking and language. Philosophy is an activity that rises from the tension between the singular or particular and universal, shows the ways of understanding This tension, PhiIosophy is both a theoretical and a practical issue. Philosophy is a totally of knowledges taught via particular methods. As it is wellknown, there is a variety of methods of teaching in the field of philosophy. The method proposed here is teaching through "the mastery leaıning". In this paper general and pafliculal goals cxpected from üe tcaching of philosophy have been discussed within the framework of a new curriculum through the method in question. Meanwhile, the mastery leaming method has been evaluated within the context of "the philosophy of language" and "the philosophy of man". The method that has been proposed throughout this anicle includes an eclectic approach to the teaching of philosophy which has been inspired by Bloom's taxonomy.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Felsefe, öğretim, felsefe öğretimi, tam öğrenme, tam öğrenme yoluyla öğretim, insan felsefesi, dil felsefesi, Philosophy, Teaching, teaching philosophy, teaching by the mastery learning, philosophy of language, philosophy of man
Kaynak
Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
2
Sayı
Künye
Çotuksöken, B. (2002). Felsefede yeni bir öğrenme yöntemi: Tam öğrenme. Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi, Maltepe Üniversitesi. 2, s. 31-52.