Okul öncesi dönem çocuklarının sosyal becerilerinin dijital oyun oynama özelliklerine göre incelenmesi
Yükleniyor...
Tarih
2022
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Teknolojinin gelişmesiyle birlikte tüm bireylerin olduğu gibi çocukların da günlük rutinleri değişmiş ve daha küçük yaşlarda aslında hem geleneksel hem de modern yöntemlerle gelişimlerini devam ettirmektedirler. Üstelik artık çocukların hayatında olan teknolojilerin de kendi aralarında geleneksel ve modern olarak ayrıldığı bir dönemde bulunmaktayız. Televizyon gibi araçlar geleneksel teknoloji olarak kalmaktayken, tabletler akıllı telefonlar ise modern teknolojik aletler olarak nitelenmektedir. Oyun, bireyin her yaşında hayatında doğal olarak bulunan bir kavramdır ve bahsedilen modern teknolojik aletler vasıtasıyla artık form değiştirmiştir. Özellikle okul öncesi dönemde son derece önemli bir kavram olan oyun, artık çocuklar tarafından bir araya gelinerek fiziken gerçekleştirilen bir eylem olmaktan neredeyse tamamen çıkmış ve dijital platformlara taşınmıştır. Ancak bu şekilde gerçekleştirilen oyun oynama aktivitesi çocukların fiziken daha pasif bir konumda olmaları nedeniyle iskelet-kas sistemi rahatsızlıkları gibi fiziksel hasarların yanı sıra aynı zamanda iletişim becerilerinde zayıflama gibi bir takım sosyal becerilerinde de geriye düşmelerine sebep olabilmektedir. Bu nedenle dijital oyun süreçlerinin ebeveynler ve çocukların bakımını üstlenen kişiler tarafından doğru bir şekilde yönetilmesi ve kontrol edilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada okul öncesi dönem çocuklarının sosyal becerilerinin dijital oyun oynama özelliklerine göre incelenmesi amaçlanmıştır ve bu amaç doğrultusunda çalışma iki ana bölüme ayrılmıştır. İlk bölümde konuya ilişkin teorik çerçeve sunulmuş ve ardından saha çalışmasına geçilmiştir. Saha çalışması İstanbul ilinde yaşayan 5 ve 6 yaşlarındaki, 58 kız ve 52 erkek olmak üzere toplamda 110 çocuk ile ilişkisel tarama yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Toplamda sekiz araştırma problemine yanıt aranan çalışmada elde edilen veriler SPSS paket programı yardımıyla istatiksel olarak analiz edilmiş ve buna ek olarak nicel değerlendirme de yapılmıştır. Araştırmada bulunan sonuçlardan bazıları şunlardır; oyun oynama durumunu cinsiyet dışında bir başka bağımsız değişken etkilememektedir, oyun oynama sıklığı düzeyi herhangi bir bağımsız değişkenden etkilenmemektedir ve anne çalışma durumu, okul öncesi dönem çocuklarının dijital oyun oynama sürelerini etkilemektedir.
With the development of technology, children's daily routines have changed as well as all individuals, and they continue their development with both traditional and modern methods at younger ages. Moreover, we are now in a period where the technologies in children's lives are separated into traditional and modern ones. While devices such as televisions remain as traditional technology, tablets and smartphones are described as modern technological devices. The game is a concept that is naturally found in the life of an individual at every age, and it has now changed form thanks to the mentioned modern technological tools. The game, which is an extremely important concept especially in the pre-school period, has almost completely ceased to be an action performed physically by children coming together and has been moved to digital platforms. However, playing activities performed in this way can cause children to fall behind in some social skills such as weakening in communication skills, as well as physical damage such as skeletal-muscular system disorders, due to the fact that children are in a more passive position physically. For this reason, digital game processes need to be properly managed and controlled by parents and caregivers. In this study, it was aimed to examine the social skills of preschool children according to their digital game playing characteristics, and for this purpose, the study was divided into two main parts. In the first part, the theoretical framework on the subject was presented and then the fieldwork was started. The fieldwork was carried out with the relational screening method with a total of 110 children aged 5 and 6 years old, 58 girls and 52 boys, living in İstanbul. The data obtained in the study, which sought answers to eight research problems in total, were analyzed statistically with the help of the SPSS package program, and in addition, a quantitative evaluation was made. Some of the results found in the research are as follows; status of playing video games is not affected by any other independent variable other than gender, the frequency of playing games is not affected by any independent variable and the working status of the mother affects the video game playing time of preschool children.
With the development of technology, children's daily routines have changed as well as all individuals, and they continue their development with both traditional and modern methods at younger ages. Moreover, we are now in a period where the technologies in children's lives are separated into traditional and modern ones. While devices such as televisions remain as traditional technology, tablets and smartphones are described as modern technological devices. The game is a concept that is naturally found in the life of an individual at every age, and it has now changed form thanks to the mentioned modern technological tools. The game, which is an extremely important concept especially in the pre-school period, has almost completely ceased to be an action performed physically by children coming together and has been moved to digital platforms. However, playing activities performed in this way can cause children to fall behind in some social skills such as weakening in communication skills, as well as physical damage such as skeletal-muscular system disorders, due to the fact that children are in a more passive position physically. For this reason, digital game processes need to be properly managed and controlled by parents and caregivers. In this study, it was aimed to examine the social skills of preschool children according to their digital game playing characteristics, and for this purpose, the study was divided into two main parts. In the first part, the theoretical framework on the subject was presented and then the fieldwork was started. The fieldwork was carried out with the relational screening method with a total of 110 children aged 5 and 6 years old, 58 girls and 52 boys, living in İstanbul. The data obtained in the study, which sought answers to eight research problems in total, were analyzed statistically with the help of the SPSS package program, and in addition, a quantitative evaluation was made. Some of the results found in the research are as follows; status of playing video games is not affected by any other independent variable other than gender, the frequency of playing games is not affected by any independent variable and the working status of the mother affects the video game playing time of preschool children.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Dijital oyun, Okul öncesi dönem, Teknoloji, Sosyal beceri, Digital game, Preschool period, Technology, Social skills
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Şahin, B. (2022). Okul öncesi dönem çocuklarının sosyal becerilerinin dijital oyun oynama özelliklerine göre incelenmesi / Investigation of the social skills of preschool children according to the digital game playing characteristics. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.