Mekan algısı kapsamında çocukta güven ve aidiyet duygusunun yaratıcılığa etkileri
Küçük Resim Yok
Tarih
2022
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Araştırmanın temel konusu ve kapsamı gereğince, mimarlık disiplininin diğer disiplinler ile beraber düşünülmesi gerektiğine karar verilmiştir. Bu sebeple tezin altyapısı sosyoloji, psikoloji ve felsefe gibi disiplinlerin de katkısıyla oluşturulmaktadır. Bu çalışmada, "mekân ve algı" terimleri, merkezini çocuk olarak ele alınmaktadır. Mimarlık ve pedagojik disiplinler arasında mekân, güven ve aidiyet kavramları arasında bir ilişki kurulmaktadır. Çocukta mekân algısının ve gelişim sürecinin değerlendirilmesi sırasında, çocuğun anaokulu mekânları ile güven, aidiyet ve yaratıcılık arasında kurduğu ilişkisi değerlendirilecektedir. Tez kapsamında seçilecek olan kurum ve kuruşlar arasındaki algısal farklılığı ortaya çıkarmayı amaçlayan bir çalışmadır. Tek başına bir anlam ifade eden mekanın nasıl algılandığı aktarımına bağlıdır. Mekanın niceliksel olarak ölçülebilen fiziksel değişkenleri ile niteliksel olarak ölçülebilen algısal değişkenleri arasındaki iletişim sisteminin kurulmasıdır. Bu çalışmada, tasarlanan anaokulları ile çocuklar üzerinde ne şekilde etkiler kurabileceği irdelenerek, bu etkilerin nasıl ve hangi yollarla oluşturulabileceğinin saptanılması amaçlanmıştır. Sonuç olarak bu çalışma mekanın algısına çocukta oluşan güven ve aidiyet duygusuna mekanın aktarımının önemini, nedenleri ve sonuçları ile birlikte ortaya koymaktadır.
In accordance with the main subject and scope of the thesis, it was decided that the discipline of architecture should be considered together with other disciplines. For this reason, the infrastructure of the thesis is formed with the contribution of disciplines such as sociology, psychology and philosophy. In this study, the terms "space and perception" are handled as the child as their center. A relationship is established between the concepts of space, trust and belonging between architecture and pedagogical disciplines. During the evaluation of the space perception and development process of the child, the relationship that the child establishes between kindergarten spaces and trust, belonging and creativity will be evaluated. It is a study that aims to reveal the perceptual difference between the institutions and organizations to be selected within the scope of the thesis. How the space, which has a meaning on its own, is perceived depends on its transmission. It is the establishment of a communication system between the quantitatively measurable physical variables and the qualitatively measurable perceptual variables. In this study, it is aimed to determine how and in what ways these effects can be created by examining how the designed kindergartens can affect children. As a result, this study reveals the importance of transferring the space to the perception of space, trust and sense of belonging in the child, together with its causes and consequences.
In accordance with the main subject and scope of the thesis, it was decided that the discipline of architecture should be considered together with other disciplines. For this reason, the infrastructure of the thesis is formed with the contribution of disciplines such as sociology, psychology and philosophy. In this study, the terms "space and perception" are handled as the child as their center. A relationship is established between the concepts of space, trust and belonging between architecture and pedagogical disciplines. During the evaluation of the space perception and development process of the child, the relationship that the child establishes between kindergarten spaces and trust, belonging and creativity will be evaluated. It is a study that aims to reveal the perceptual difference between the institutions and organizations to be selected within the scope of the thesis. How the space, which has a meaning on its own, is perceived depends on its transmission. It is the establishment of a communication system between the quantitatively measurable physical variables and the qualitatively measurable perceptual variables. In this study, it is aimed to determine how and in what ways these effects can be created by examining how the designed kindergartens can affect children. As a result, this study reveals the importance of transferring the space to the perception of space, trust and sense of belonging in the child, together with its causes and consequences.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Algı, Mekan algısı, Çocuk mekanları, Aidiyet, Perception, Space perception, Children's spaces, Belonging
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Yentur, M. (2022). Mekan algısı kapsamında çocukta güven ve aidiyet duygusunun yaratıcılığa etkileri / The effects of trust and belonging in children on creativity within the scope of perception of space. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.