Yerel yönetim kuruluşlarında halkla ilişkiler işlevi ve yeni yaklaşımlar

Küçük Resim Yok

Tarih

2005

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Selçuk Üniversitesi

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Tarihsel gelişme içerisinde, ticari şirketlerin halkla ilişkiler işlevinden önemli biçimde yararlanabileceği fark edildiğinde, halkla ilişkiler ile iş dünyasının sıkı işbirliği başlamış oluyordu. Bu sıkı işbirliği öylesine gelişmiştir ki, uzun yıllar boyunca halkla ilişkilerin kamu yönetiminde ve onun bir parçası olan yerel yönetim kuruluşlarında ne kadar kullanılabilir olduğu ile ilgili yeni fikirler üretmenin popülerliği azalmıştı. Ancak, dünyada son yirmi yıl içinde yerel yönetim alanında halkla ilişkiler işlevini canlandırmaya çalışan bazı çabalar görülmüştür. Bu gelişme, kamu yönetiminde ve yerel yönetimde hayata geçirilen reform çalışmalarının sonuçlarından biri olarak değerlendirilebilir. Türkiye’de de genel anlamda yerel yönetim reformu gereksinimi hem 1960’larda hem de son birkaç yıl içinde yeniden dile getirilmiştir. Yeniden yapılandırma çalışmalarının sonucunda, yerel yönetim kuruluşlarının halkla ilişkiler uygulamalarındaki yeni yaklaşımlara 1990’lardan itibaren İngiltere’de rastlanır. Bu yeni yaklaşım, halkla ilişkiler işlevini; ‘müşteri odaklılık’ ve ‘stratejik planlama’ ilkelerine daha bağlı kılmaya çalışmaktadır. Bu ilkeleri geçerli kılmak, kamu yönetiminin bir parçası olarak ‘kamu yararı’ için ‘kamu hizmeti’ gören yerel yönetimlerin kurumsal iletişimlerinin etkisini arttırma yaklaşımı olarak sunulmaktadır. Genel olarak söylenecek olursa, yerel yönetimlerde halkla ilişkiler; yerel yönetimde alınan kararların ya da verilen hizmetlerin yerel halkı nasıl etkilediğini nesnel biçimde değerlendirmek, konuları belirlemek ve kim, neyi, neden, nerede, ne zaman yaptıyı açıklamaya ağırlık veren bir iletişim programını eyleme geçirmek demektir. Bunun için de, kamu hizmeti görmek gibi yüksek bir amaç uğruna kurulmuş, gelecekte yerel demokrasinin genişletilmesinin kaleleri olarak görülen yerel yönetim kuruluşlarında çalışan halkla ilişkiler uzmanlarının, yeni yaklaşımları da ele alabilecek şekilde, profesyonel bilgi ve becerilerle zenginleştirilmesi gerekir. Bu bilgi ve becerilerin katkısı, bugünkü yasal ve örgütsel koşullar altında bile hissedilir derecede farklar yaratılmasını sağlayabilir. Ancak, dikkat edilmesi gereken hassas nokta; odak noktasını kamu hizmetinin oluşturduğu ve bu noktadan hareketle tasarlanan stratejik halkla ilişkiler yönetiminin, hem toplumların ihtiyaçlarını gidermeye yönelik ‘pazarlama’ yaklaşımını taşıması, hem de bu hizmetlerin ‘süpermarketlerden alınan mallar’ sınıfına indirgenmesine izin vermeyecek bir karakter taşımasını sağlama sorumluluğudur.
In a historical perspective, it is seen that business achieved a great number of benefits using public relations activities, but on the other hand local governments did not. Actually, it is clear to see that the public relations literature has plenty of writings about success of pr activities in business, but a few writings in local governments until the mid-1990’s. In Turkey, there had been some efforts of reorganisation in Public Administration and Local Government area in 1960’s and some new debates again have been discussed recently. Of course, these changes would affect pr function in Local Government. During last fif-teen years, we realized some pr efforts in the area of local government in UK accepting the new approaches. These new approaches are: a. Being customer- orientated and b. Strategic planning. The need of being launched the new approaches was to make local government’s pr activities more effective depending on necessity of public interest. If we say in general terms, public relations function in local government is to evaluate the results of local goventment’s decisions and services, to define important topics of public interest and to establish a communication programme explaining to the public who did what, why, where and when. In the frame of new approaches, to obtain these results there is a certain necessity of employing skillful and trained personnels in public relations departments of Local Government. But, there is a very vital point of the new approaches; to carry a customer orientated point of view with strategic planning while practicing pr activities, but not to handle public service and public interest as a product which is sold in a supermarket.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

halkla ilişkiler, yerel yönetim, yeni yaklaşımlar, İngiltere, müşteri odaklılık, stratejik planlama, public relations, local government, new approaches, UK, customer-orientated, strategic planning

Kaynak

Selçuk İletişim

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

3

Sayı

4

Künye

Eraslan Yayınoğlu, P. (2005). Yerel yönetim kuruluşlarında halkla ilişkiler işlevi ve yeni yaklaşımlar. Selçuk İletişim, Selçuk Üniversitesi. 3(4), s. 41-52.