Dönüşen kimlikler ve vatandaşlık bağlamında laik düşünce-seküler eylem
Küçük Resim Yok
Tarih
2015
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi
Erişim Hakkı
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Batı dışı toplumlarda laik düşüncenin ve seküler eylemin gelişiminde çok sık başvurulan bir örnek olarak Türkiye, laiklik ile İslam’ın karşılaştığı ilk coğrafya olması açısından manidardır. Türk ulus kimliğinin inşasında, kamusal alanın yeniden örgütlenmesinde ve vatandaşlık kimliğinin oluşumunda başat bir rol oynayan Türkiye laikliği anayasal düzlemde din ve devlet işlerinin birbirinden ayrılması ve devletin tüm inançlara eşit mesafede konumlanması şeklinde liberal, eşitlikçi ve çoğulcu bir Anglosakson laiklik tanımına sahiptir. Buna karşın özünde bulunmamasına rağmen, kamusal alandaki uygulamalarında laikliğin, tek-tipleştirici, farklılıkları tehlike olarak kodlayarak dışlayan, baskıcı ve militarist bir anlayışa bürünmesinin seküler eylem olarak açıklanması daha yerinde olacaktır.İdeal olan laik düşünce ile pratikteki seküler eylem arasındaki uyuşmazlık laikliğe karşı dindar kesimin tepkilerinin kamusal alanda giderek güçlenmesinin önde gelen sebebi olmuştur. Laiklik tartışmaları günümüzde de sıcaklığını k uyan bir konudur. Laiklik ve sekülerlik tanımlarındaki kavram kargaşası halen devam etmektedir. Bu çalışma, bu konu etrafında yapılan tartışmalarda yaşanan kavram kargaşasına ışık tutmayı, teorik tartışmalarla amaçlamaktadır.
Turkey, as the typically known case for the development of laic thought and secular action in non-Western societies is evocative to be the geography of the first meeting of Islam and secularism. Turkish secularism which has played a crucial role in the construction of the Turkish national identity, reorganization of public sphere and the emergence of the citizenship have the liberal, equivalent and pluralist definition of Anglo-Saxon secularism that is the separation of religious and states affairs, equal position of the government to all beliefs in constitutional level. Despite of the genuine definition of secularism, it is better to define “secular action” as the practices of homogenization, coding and ignoring the diversities as danger, setting into repressive and militarist understanding in public sphere. The arguments on laicism are still hot topic in Turkish public opinion. The conceptual junction is still occurring in those arguments. This study is aiming to underlight the arguments around laicism and secularism with some theoretical frameworks.
Turkey, as the typically known case for the development of laic thought and secular action in non-Western societies is evocative to be the geography of the first meeting of Islam and secularism. Turkish secularism which has played a crucial role in the construction of the Turkish national identity, reorganization of public sphere and the emergence of the citizenship have the liberal, equivalent and pluralist definition of Anglo-Saxon secularism that is the separation of religious and states affairs, equal position of the government to all beliefs in constitutional level. Despite of the genuine definition of secularism, it is better to define “secular action” as the practices of homogenization, coding and ignoring the diversities as danger, setting into repressive and militarist understanding in public sphere. The arguments on laicism are still hot topic in Turkish public opinion. The conceptual junction is still occurring in those arguments. This study is aiming to underlight the arguments around laicism and secularism with some theoretical frameworks.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Laik düşünce, Seküler eylem, Dönüşen vatandaşlık, Anglosakson laikliği, Fransız laikliği, Transforming citizenship, Anglo-Saxon laicism, French laicism, Secular action
Kaynak
Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
4
Sayı
7
Künye
Sarı, Ö., Önkal, G. (2015). Dönüşen kimlikler ve vatandaşlık bağlamında laik düşünce-seküler eylem. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 4(7), 101-116.