Kent ortamı ve eğitimi

Küçük Resim Yok

Tarih

2002

Yazarlar

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi

Erişim Hakkı

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

İnsan toplum, tarih ve kültür varlığıdır. İnsan, bu nitelikleriyle çeşitli ilişkiler ortamında kendini oluşturur ya da başka kişi ve kurumlarca oluşturulur. İnsan, bireysel yaşamını başka kişi ve kurumlarla olan ilişkileri içinde sürdürür. Dikkatle incelendiğinde, insanın hem bireysel/özel, hem toplumsal, hem de kamusal/kurumsal olanın taşıyıcısı olduğu anlaşılır. Başkalarıyla kurduğu ilişkiler aracılığıyla varlığını sürdürebilen tek insan, aynı zamanda yerelliğin, içine doğduğu sınırlı ortamın sürdürücüsüdür. Ancak, özellikle günümüzde yerelliklerin -bir bakıma- her an yerinden edildiği ve bir o kadar da kendini ifade edebildiği, ama tam da bu sırada farklı etkilere uğradığı açıkça görülmektedir. Yerinden edilen ya da artık eskisi gibi olmayan her türlü yaşama boyutu, yaşama ögesi birbirinden farklı bilme biçimlerinin konusudur. Başlıkta yer alan "eğitim" ve "kent" terimleri, birbirlerinden bağımsız olarak ele alınabilecekleri gibi, ilişkileri çerçevesinde de incelenebilirler. Her iki terime yöneliş, yönelen kişinin kavram ve kavrama düzeyine, bilgi birikimine, kısacası donanımına bağlı olduğu gibi, var olanın "konu"laştırma, "nesne"leştirme biçimine de bağlıdır. Her iki öge de dış dünyada neredeyse sonsuz biçimde gerçekleşir ya da empirik karşılığını bulur; kısaca, "eğitim" ve "kent" adıyla, çerçevesiyle kendilerine yaklaşılan durumlar, hem çok çeşitlidir, hem de sürekli olarak farklılaşmaktadır. Var olanı kimi ortak başlıklar altında toplamak her zaman olanaklıdır. Bunu da sağlayan, var olanın niteliksel yanlarıdır. Gerek eğitim gerek kent terimleri, taşıdıkları niteliklere ya da özelliklere göre ayrıştırılabilir. Bu bağlamda saptanan iki temel nitelik, karşılaşılan eğitim ve kent ortamlarını anlamada, kavramada yardımcı olabileceği gibi, ülküsü ideal olanı ya da amaçlananı tasarımlamada da yardımcı olabilir. Öyleyse, hangi temel nitelikler her iki olgusal durumu belirgin kılmada işimize yarayabilir? "Geleneksel" ve "modern" belirlemeleriyle eğitim ve kent terimlerine yönelebiliriz; her iki nitelik adı -sıfat- yürüyeceğimiz yolda gerçekleştireceğimiz kavramsal ayırımlarda bize yardımcı olabilir.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Kaynak

Köy enstitülerinden kent enstitülerine eğitim kurultayı sorunları-II: mesleki ve teknik eğitim

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

II

Sayı

Künye

Çotuksöken, B. (2002). Kent ortamı ve eğitimi / Kentler, köyler: kültür gökadalarının irili ufaklı güneşleri. Köy enstitülerinden kent enstitülerine eğitim kurultayı sorunları-II: mesleki ve teknik eğitim, Maltepe Üniversitesi. c. II, s. 142-148.