Gerçekçi oyunculuk yaklaşımı bağlamında J. Baudrillard’ın ‘Hiper-gerçeklik’ kuramı ve oyunculukta öteki olma halinin incelenmesi: “Bıçak Sırtı” belgesel filmi

dc.authorid0000-0001-9630-5471en_US
dc.contributor.advisorYıldırım, Müjgan
dc.contributor.authorÖztürk, Şule Eda
dc.date.accessioned2024-07-12T22:37:08Z
dc.date.available2024-07-12T22:37:08Z
dc.date.issued2023en_US
dc.date.submitted2023-05en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Film Tasarımı Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractOyunculuk sanatı başlangıçtan günümüze gerçekle hep bağ kurmuştur. Değişen dönüşen dünya yapısında gerçekliğin ne olduğu ve sınırlarının ne olması gerektiği bir tartışma ko-nusu olduğu için oyunculuğun bu tartışmalar neticesinde, inandırıcı olma mottosuyla de-ğişen gerçekliği yansıtmakta çeşitli paradokslar yaşadığı görülmüştür. Aktör, oyunculuk sanatında yeniden yaratım sürecinde aktif olarak gerçekliğe bağlıdır. Sanat yaratımındaki özne ve nesne ilişkisi, oyunculukta özne ve özne şeklinde zuhur bul-maktadır. Bu nedenle, oyuncunun nesnesi kendisi olduğu için oyuncu da bu gerçeklik sarmalında çıkış noktası olarak kendi gerçekliğini kullanmaktadır. Aktör, gerçekliğin sor-gulandığı ve her çağa göre değişkenlik gösterdiği bu yapı içerisinde, özneden bağımsız, hiper-gerçek biçimde ötekine dönüşmektedir. Stanislavski ile sistematize edilmeye başlanan gerçekçi oyunculuk, günümüzde hâlâ ger-çekliğin çıkmazları tartışma konusu olduğu için devingen bir hâl almaktadır. Aktörün sa-natını icrası esnasında çıkış yolu olarak kendi gerçekliğini kullanıp hiper gerçek bir hâl içerisine girmesi bu değişim içerisinde görülmektedir. Oyuncu, rol icrasında ya da sonra-sında oluşturduğu gerçeklikle ne kendisi ne de rol gerçeği olabilmiştir. O, yaratmış olduğu hiper gerçeklik zemininde, öteki olma haliyle varlığını sürdürmüştür. Bu araştırmada oyunculukta yaşanan paradoksların J. Baudrillard’ın Hiper-gerçeklik kuramı bağlamında oyun-gerçek ilişkisi örneklerle detaylı incelenecektir.en_US
dc.identifier.citationÖztürk, Ş. E. (2023). Gerçekçi oyunculuk yaklaşımı bağlamında J. Baudrillard’ın ‘Hiper-gerçeklik’ kuramı ve oyunculukta öteki olma halinin incelenmesi: “Bıçak Sırtı” belgesel filmi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/12553
dc.language.isotren_US
dc.publisherT.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT2617en_US
dc.subjectOyunculuken_US
dc.subjectStanislavski sistemien_US
dc.subjectOyun ve gerçeken_US
dc.subjectJean Baudril-larden_US
dc.subjectOyunculuktaki paradokslaren_US
dc.titleGerçekçi oyunculuk yaklaşımı bağlamında J. Baudrillard’ın ‘Hiper-gerçeklik’ kuramı ve oyunculukta öteki olma halinin incelenmesi: “Bıçak Sırtı” belgesel filmien_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar