Gerçekçi oyunculuk yaklaşımı bağlamında J. Baudrillard’ın ‘Hiper-gerçeklik’ kuramı ve oyunculukta öteki olma halinin incelenmesi: “Bıçak Sırtı” belgesel filmi
dc.authorid | 0000-0001-9630-5471 | en_US |
dc.contributor.advisor | Yıldırım, Müjgan | |
dc.contributor.author | Öztürk, Şule Eda | |
dc.date.accessioned | 2024-07-12T22:37:08Z | |
dc.date.available | 2024-07-12T22:37:08Z | |
dc.date.issued | 2023 | en_US |
dc.date.submitted | 2023-05 | en_US |
dc.department | Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Film Tasarımı Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.description.abstract | Oyunculuk sanatı başlangıçtan günümüze gerçekle hep bağ kurmuştur. Değişen dönüşen dünya yapısında gerçekliğin ne olduğu ve sınırlarının ne olması gerektiği bir tartışma ko-nusu olduğu için oyunculuğun bu tartışmalar neticesinde, inandırıcı olma mottosuyla de-ğişen gerçekliği yansıtmakta çeşitli paradokslar yaşadığı görülmüştür. Aktör, oyunculuk sanatında yeniden yaratım sürecinde aktif olarak gerçekliğe bağlıdır. Sanat yaratımındaki özne ve nesne ilişkisi, oyunculukta özne ve özne şeklinde zuhur bul-maktadır. Bu nedenle, oyuncunun nesnesi kendisi olduğu için oyuncu da bu gerçeklik sarmalında çıkış noktası olarak kendi gerçekliğini kullanmaktadır. Aktör, gerçekliğin sor-gulandığı ve her çağa göre değişkenlik gösterdiği bu yapı içerisinde, özneden bağımsız, hiper-gerçek biçimde ötekine dönüşmektedir. Stanislavski ile sistematize edilmeye başlanan gerçekçi oyunculuk, günümüzde hâlâ ger-çekliğin çıkmazları tartışma konusu olduğu için devingen bir hâl almaktadır. Aktörün sa-natını icrası esnasında çıkış yolu olarak kendi gerçekliğini kullanıp hiper gerçek bir hâl içerisine girmesi bu değişim içerisinde görülmektedir. Oyuncu, rol icrasında ya da sonra-sında oluşturduğu gerçeklikle ne kendisi ne de rol gerçeği olabilmiştir. O, yaratmış olduğu hiper gerçeklik zemininde, öteki olma haliyle varlığını sürdürmüştür. Bu araştırmada oyunculukta yaşanan paradoksların J. Baudrillard’ın Hiper-gerçeklik kuramı bağlamında oyun-gerçek ilişkisi örneklerle detaylı incelenecektir. | en_US |
dc.identifier.citation | Öztürk, Ş. E. (2023). Gerçekçi oyunculuk yaklaşımı bağlamında J. Baudrillard’ın ‘Hiper-gerçeklik’ kuramı ve oyunculukta öteki olma halinin incelenmesi: “Bıçak Sırtı” belgesel filmi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12415/12553 | |
dc.language.iso | tr | en_US |
dc.publisher | T.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.snmz | KT2617 | en_US |
dc.subject | Oyunculuk | en_US |
dc.subject | Stanislavski sistemi | en_US |
dc.subject | Oyun ve gerçek | en_US |
dc.subject | Jean Baudril-lard | en_US |
dc.subject | Oyunculuktaki paradokslar | en_US |
dc.title | Gerçekçi oyunculuk yaklaşımı bağlamında J. Baudrillard’ın ‘Hiper-gerçeklik’ kuramı ve oyunculukta öteki olma halinin incelenmesi: “Bıçak Sırtı” belgesel filmi | en_US |
dc.type | Master Thesis | en_US |
dspace.entity.type | Publication |