Karanlık üçlü ve kötü protagonist kavramlarına izleyici perspektifinden bakış: Akis Filmi

Küçük Resim Yok

Tarih

2023

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

T.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Sinemanın dününden bugününe baktığımızda, klasik anlatı tarzını benimsemiş birçok yapımda iyiler yolda bazı kötülüklerle karşılaşır, bu kötülüklerle savaşır ve birtakım kayıplar vererek dahi olsa kötülüğe galip gelinir. İzleyicinin protagonist ile özdeşleşme kurduğu düşünüldüğünde, izleyici de kötülüğe karşı zafer kazanma hazzını bu yolla edinir ancak, bazen protagonistler tam tersine, şeytani özellikler taşıyan saf kötülerdir. Bu durumda, katarsisi kötülük üzerinden yaşamaya yönlendirilen izleyiciler ahlaki bir test alanına sürüklenir. Bu çalışmayla, teorik anlamda evrensel bir kötülükten söz edilebilmenin mümkün olamayacağı, iyilik ya da kötülüğün kompleks bir yapıya sahip olup dışarıdan etkilerle gelişen varlığımıza rağmen yine de en nihayetinde bireyin iç dünyasında tezahür bulabileceği fikri üzerinde durulmaktadır. Böylelikle kötülük teoremine genel bir bakış sunularak, iyilik ve kötülüğün geçirgenliği sorgulanıp, kötülük bir psikoloji teorisi olan Karanlık Üçlü özelinde incelenmektedir. Ayrıca, karakter özelindeki kötülük kavramının sinema anlatılarındaki farklılıkları üzerinde durularak, kötü protagonist karakterler izleyicinin empati ve sempati perspektifinden ele alınmıştır. Bu çalışmaya teorik katkı sağlayacak filmlere başvurularak, analiz bölümünde seçilen kötü protagonist karakterlerin her biri Karanlık Üçlü’nün alt başlıklarını oluşturan psikopati, narsisizm ve makyavelizm ile eşleştirilerek tartışılmıştır. Çalışmanın son bölümünde, kötülüğün en ilkel yaratım noktasının benliklerimizden doğduğu ve yansıdığı düşüncesinden yola çıkarak, Karanlık Üçlü’nün narsisizm köşesine değinilmiş ve Akis kısa filminin yaratım süreci ve sanatsal görüşü bu kapsamda ele alınmıştır.
When we look at the past and present of cinema, in many productions that have adopted the classical narrative style, good people encounter some evil on the way, fight against these evils, and prevail against evil, even if they suffer some losses. Considering that the audience identifies with the protagonist, the audience also gains the pleasure of victory over evil in this way, but sometimes the protagonists, on the contrary, are pure evil with demonic features. In this case, viewers who are directed to experience catharsis through evil are dragged into a moral testing ground. This study focuses on the idea that it is not possible to talk about a universal evil in a theoretical sense, and that goodness or evil can ultimately find manifestation in the inner world of the individual, despite our existence having a complex structure and developing with external influences. Thus, a general overview of the theory of evil is presented, the permeability of good and evil is questioned, and evil is examined specifically in the context of the Dark Triad, a psychological theory. In addition, by emphasizing the differences in the concept of character-specific evil in cinema narratives, evil protagonist characters are discussed from the perspective of the audience's empathy and sympathy. By referring to films that will contribute theoretically to this study, each of the evil protagonist characters selected in the analysis section was discussed by pairing them with psychopathy, narcissism and Machiavellianism, which constitute the subheadings of the Dark Triad. In the last part of the study, based on the idea that the most primitive point of creation of evil arises and reflects from our selves, the narcissism corner of the Dark Triad is touched upon and the creation process and artistic view of the Akis short film are discussed in this context.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Karanlık üçlü, Protagonist, Kötülük, İzleyici, Akis, Dark triad, Protagonist, Evil, Audience, Akis

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Karaoğlu, Ş. G. (2023). Karanlık üçlü ve kötü protagonist kavramlarına izleyici perspektifinden bakış: Akis Filmi / A view of the dark triad and evil protagonist concepts from the audience perspective: Akis Film. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.