Korpus kallosum yapısal bozukluğu olan 'Cerebral palsy' tanısı konulmuş bir grup çocuğun gelişim testleri ile incelenmesi
Küçük Resim Yok
Tarih
2002
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Korpus Kallosum (CC) lezyonlarında çok yönlü fizyopatolojik bozuklukların varlığı bilinen bir hakikattır. Araştırmamızla bu konuya yaklaşmak istedik. Amacımız, Metin Sabancı Spastik Çocuklar Merkezine müracaat eden CC vakalarının gelişimlerinin incelenmesi ve takibi yanı sıra, nörolojik bulgular, fizyoterapi ve eğitim tetkikleri ele alınarak, tüm bilgi birikimlerinin ışığında CC grubunu geniş bir yelpazeden tanımaya çalışmak ve bulgular istikametinde tanıyı derinliğine görerek, tedaviye gidebilmektir. Araştırmada denek grubunu 14 kız, 19 erkek 33 CC'ti çocuk oluşturmaktadır. Deneklerin yaş ortalaması M= 4;0 yıl, standart sapması SD= 2:1 yıldır. Yayılım genişliği ise, 9:01 – 0:11 = 8;2 yıIdır. 33 deneğin 17'si geri, 15'i normale yakın, sadece 1'i vasat zekaya sahiptir. Deneklere, Denver Gelişim Testi yanı sıra, zeka testi olarak, 3 ayrı zeka testi vakanın yaşına ve durumuna bağlı olarak uygulanmıştır. ( Khan Zeka Testi, Stanford Binet, Peabody Testi ). Bu test bulguları yanı sıra fizyoterapi, eğitim ve nörolojik bulgular (EEG, MR, BT ) da analize alınmış ve bulguların 3 yıllık takibi yüzde değerler ile ve yaş grupları göz önüne alınarak, grafik halinde belirtilmiştir Genel patern, deneklerimizin normal gelişimlerini geriden takip ettiklerini göstermektedir. İnce Motor faaliyetin bütün yaş gruplarında çok geri olduğu dikkati çekmektedir. 1 yaşında tedaviye alınan çocuğun en fazla dil gelişiminde başarılı olduğu, 2 yaşında tedaviye alınanlarda en hızlı gelişimin KS'de, 3 yaşında tedaviye alınanlarda KM'de iken, 4 yaşında ki deneklerin ise yine dil gelişiminde, KM, IM ve KS'den önde gittiği görülmektedir. Sonuç olarak, bireysel farklılıkların çok görüldüğü bir hastalık grubu olarak, bireysel eksikliklerin saptanıp, eğitim ve tedavinin o istikamette yoğunlaştırılması, tedaviyi hızlandırır kanısındayız,
The existance of multiple physopathological disorders in Corpus Callosum (C,C) lesions is a wellknown fact. We tried to esthablish an approach for this subject. Our aim is the examination of CC cases in the Metin Sabancı Center for Spastic Children and to follow the cases with regards to the development of the illness; their establishing methods of therapy in the light of neurological findings, physotheraphy and education studies and by these methods, identifying CC cases in a wide spectrum. In the research the test group comprises 33 CC cases; 14 females and 19 males. The average age of the subjects is M--4;0 years and the Standart Deviation SD= 2;1 years. The range of age distribution is 9;01 - 0;11 = 8;2 years. Of all the subjects 17 are very retarded, 15 are near normal and only 1 has normal intelligence. The test group was subjected to Denver Development Test along side 3 other intelligence test which were chosen according to the case. (Khan Intelligence Test, Stanford Binet, Peabody Test) Also alongside these test findings, physiotherapical, educational and neurogical findings (EEG, MR, BT) were also taken into consideration after the cases were followed for 3 years and the cases were reprecented graphically. The general pattern shows that the cases were showing a retarded progress. The secondary motor activities were seen to the very retarded in all age groups. The children which were treated after their first age showed the greatest development in speech, those who began at their second age showed the greatest development in KS, and those who began in age three in KM, and those who began in the fourth age also in speech, KM, IM, and KS. In conclusion this is an illness where individual differences are very great and any therapy must consider these differences if a faster development is desired.
The existance of multiple physopathological disorders in Corpus Callosum (C,C) lesions is a wellknown fact. We tried to esthablish an approach for this subject. Our aim is the examination of CC cases in the Metin Sabancı Center for Spastic Children and to follow the cases with regards to the development of the illness; their establishing methods of therapy in the light of neurological findings, physotheraphy and education studies and by these methods, identifying CC cases in a wide spectrum. In the research the test group comprises 33 CC cases; 14 females and 19 males. The average age of the subjects is M--4;0 years and the Standart Deviation SD= 2;1 years. The range of age distribution is 9;01 - 0;11 = 8;2 years. Of all the subjects 17 are very retarded, 15 are near normal and only 1 has normal intelligence. The test group was subjected to Denver Development Test along side 3 other intelligence test which were chosen according to the case. (Khan Intelligence Test, Stanford Binet, Peabody Test) Also alongside these test findings, physiotherapical, educational and neurogical findings (EEG, MR, BT) were also taken into consideration after the cases were followed for 3 years and the cases were reprecented graphically. The general pattern shows that the cases were showing a retarded progress. The secondary motor activities were seen to the very retarded in all age groups. The children which were treated after their first age showed the greatest development in speech, those who began at their second age showed the greatest development in KS, and those who began in age three in KM, and those who began in the fourth age also in speech, KM, IM, and KS. In conclusion this is an illness where individual differences are very great and any therapy must consider these differences if a faster development is desired.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Korpus Kallosum, Korpus Kallosum yapısal bozukluğu, Cerebral palsy, İnce motor, Kaba motor, Kişisel sosyal, Dil, Corpus Callosum, Anatomically Corpus Callosum Disorder, Cerebral palsy, Motor control, Motor development, Motor coordination, Personal socialization, Speech
Kaynak
Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
2
Sayı
Künye
Uluğ, M., Madi, B., Erusta Akaner, S., Irmak, N. ve Karadağ, D. (2002). Korpus kallosum yapısal bozukluğu olan 'Cerebral palsy' tanısı konulmuş bir grup çocuğun gelişim testleri ile incelenmesi / Examining a group of children diagnosed as cerebral palsy with anatomically corpus callosum disorder through by development test. Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi, Maltepe Üniversitesi. 2, s. 1-20.