İlköğretim öğrencilerinin anne - babalarının çocuk yetiştirme tutumlarının kişilik özelliklerine göre değişkenliğinin incelenmesi

Küçük Resim Yok

Tarih

2010

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

?lköğretim öğrencilerinin anne - Babalarının Çocuk Yetistirme tutumlarının Kisilik özelliklerine göre değiskenliğinin incelendiği bu arastırmada yas, cinsiyet, medeni durum, eğitim düzeyi, oturdukları evin özelliği gibi bağımsız değiskenler ele alınmıstır. Arastırmada kisisel bilgilerin toplanması için arastırmacı tarafından olusturulan anket formu, anne ve babaların tutumlarını ölçmek için "Aile hayatı ve Çocuk yetistirme Ölçeği (PAR?) " ve kisilik özelliklerin incelemek amacıyla da "Adjective Check list (ACL) " kullanılmıstır. Uygulama ?stanbul Besiktas ?lçesinde Milli Eğitim ?l Müdürlüğünden izin alınarak Besiktas Nimetullah Mahruki ?lköğretim Okulu ve ?smail Tarman ?lköğretim Okulunda ilköğretim öğrencilerinin anne ve babaları ile gerçeklestirilmistir. Verilerin çözümlenmesinde değiskenlere göre PAR? Ölçeğinin alt boyut puanlarının farklılıklarını belirlemek üzere hipotez testleri yapılmıstır. Bağımsız değiskenlerin iki kategoriden olustuğu ve dağılımların normal olduğu durumlarda hipotez testi olarak iliskisiz grup "t" testi kullanılmıstır. Bağımsız değiskenin ikiden daha fazla kategoriye ayrıldığı durumlarda PAR? ölçeği alt boyut toplam puanlarının farklılıklarını belirlemek üzere tek yönlü varyans analizi (ANOVA) analizleri yapılmıstır. Arastırmanın üçüncü veri toplama aracı olan ACL ile PAR? arasındaki iliskileri belirlemek üzere Regresyon Analizleri kullanılmıstır. Arastırma kapsamında elde edile tüm sonuçlar çift yönlü olarak sınanmıs ve anlamlılık düzeyi en az 0,05 olarak kabul edilmistir. Ayrıca 00,01 ve 00,001 düzeyinde anlamlı çıkan sonuçlar ayrıca tablolarda gösterilmistir. Arastırmanın tüm istatistiksel analizleri SPSS for Windows paket program ile yapılmıstır. Yapılan Arastırmalar Sonucunda anne babaların yas değiskenine göre asırı koruyuculuk ve baskı disiplin alt boyutlarında; Eğitim Düzeyi değiskeni ile Asırı koruyuculuk, demokratiklik, Ev Kadınlığını Ret, Karı - Koca Geçimsizliği ve Baskı Disiplin Alt boyutlarında; Çocuk Sayısı değiskenine göre Asırı koyuculuk alt boyutlarında anlamlı farklılıklar bulunmustur. Yapılan analizler sonucunda PAR? ölçeğinin Asırı koruyucu alt boyutu ile kisilik özellikleri arasında yanlızca saldırganlık özelliği arasında negatif bir iliski söz konusudur. Demokratiklik alt boyutuna bakıldığında yakınlık özelliği ve kadınsı özellikler ile pozitif yönde Evkadınlığını reddetme boyutunda yaratıcılık ile negatif basarma ve otokontrol özelliği arasında pozitif iliski söz konusurdur. Karı koca geçimsizliği alt boyutuna bakıldığında basarma kisilik özelliği ile pozitif iliski söz konusudur. Son alt boyut olan Baskı ve Disiplin alt boyutuna bakıldığında liderlik özellikleri ile pozitif yönde iliski basarma özelliği ile negatif yönde bir iliski söz konusudur.
Of primary school students their parents' child rearing attitudes and personality characteristics according to the variability of this study was to examine age, gender, marital status, education level, gender which was the first child, living in their homes as property arguments have been addressed. This study of personal information obtained By researchers for the questionnaire was createdTo understand the attitudes of parents Family life and child rearing scale were used and personality traits to determine the "Adjective Check list (ACL) " is used. Provincial Directorate of National Education in ?stanbul Besiktas district application with the permission of Besiktas and ismail Tarman Nimetullah Mahruki Elementary School Elementary School with the parents of primary school students was conducted. Data collected by questionnaire in resolving an argument based on differences of PARI Scale score to determine the size of the sub-hypothesis tests are carried out. Consists of two categories of independent variables in situations where the normal distribution, hypothesis testing, and the unrelated group "t" test was used. independent variables divided into two more categories in cases where the differences of PARI scale total score to determine the lower size one-way analysis of variance (ANOVA) analysis are carried out. The third of the survey data collection tool to determine the relationship between ACL and PARI Regression nalise of use. The survey results obtained by two-way as edile ali been tested and a minimum level of significance 0,05 as has been adopted. in addition 00,01 and 00,001 level, no signifıcant result was also shown in the tables. Ali the statistical analysis of the survey was done with SPSS for Windows package program. Configuration Research Results of the parents by the age variable and extreme pressure protection dimension of sub-disciplines; Education Level variable, with extreme protection, democratic, Home of the Red feminine, wife - My husband and Printing Imcompatibility Disciplinary Sub-sizes; Number of children according to variable extremes in sub-dimensions overprotective signifıcant differences were found, Personality Traits of parents attitudes to the relationship betvveen the PARI when we examine attitudes Excessive protection of sub-dimensions of success with the ACL, Compassion Demonstration, and proximity with the positive characteristics, aggression and negative feature size; PARI democratic - to recognize the equality with the lower size and personal conıpatibility with fenıinine features, positive, aggression and negative feature size; PARI House rejection of femininity with the ACL subscales visual interest, self-blame, self-control properties with positive selfesteem, creative personality and masculine features and negative dimensions; PARI wife - husband of dissension in the ACL subscales perseverance, order, feelings of personal understanding and harmony in the negative subscale features, visual features of interest and positive; PARI Printing and Disciplinary Sub-feature size and visual interest statistically significant relationship between ACL were determined.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Kaya, A. (2010). İlköğretim öğrencilerinin anne - babalarının çocuk yetiştirme tutumlarının kişilik özelliklerine göre değişkenliğinin incelenmesi / The examination of how elemantary school students' parents' child upbringing manners change according to their personality features (personal characteristics) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.