Afet sonrası eğitim alanında sunulan sosyal hizmet uygulamaları: Sichuan örnek bir model
Yükleniyor...
Dosyalar
Tarih
2024
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
T.C.Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Amaç ve Kapsam: Bu çalışmanın konusu, doğal afetlerin eğitim, sağlık, sosyal yaşam, eğlence ve çalışma hayatı gibi çeşitli alanlardaki olumsuz etkilerini ele alarak, afet sonrası sunulan sosyal hizmet uygulamalarını değerlendirmektir. Türkiye’de son yıllarda deprem, sel, orman yangınları ve heyelan gibi birçok doğal afet yaşanmıştır. 6 Şubat 2023 tarihinde gerçekleşen Kahramanmaraş merkezli depremler, eğitim alanında önemli değişimlere yol açmış ve halihazırda bu alanda hizmet sunan sosyal hizmet mesleğinin afet ve benzeri kriz durumlarındaki uygulamalarına olan ihtiyacı daha da belirgin hale getirmiştir. Bu durum, okul sosyal hizmet uygulamaları ve afet sonrası sunulan psikososyal destek çalışmaları kesişiminde de önemli bir yere sahiptir. Kuramsal/Kavramsal Çerçeve: Afetler, bireyleri, grupları ve toplumları fiziksel, sosyal, ekonomik ve çevresel boyutlarda olumsuz etkileyen, baş etme mekanizmalarını zorlayan ve bireylerin yaşamında kesintilere neden olan olaylardır. Bu olayların olumsuz etkileri profesyonel yardım çalışanları tarafından en aza indirilmeye çalışılmakta ve afet mağdurlarına psikososyal destek hizmetleri sunulmaktadır. Sosyal hizmet uzmanları da bu hizmetlerin sunumunda yer alan profesyonel meslek gruplarından biridir. Sonuç: Sichuan Modeli, 2008 Wenchuan depremi sonrası Çin’de uygulanmıştır. Bu model, sosyal hizmet alanına ekolojik yaklaşımı entegre ederek, okul, aile ve toplumu afet sonrası yeniden yapılanma süreçlerine dahil etmenin önemini vurgulamaktadır. Görülmektedir ki dünyadaki başka sosyal hizmet modellerinin de incelenmesi ve karşılaştırılması önemli olmaktadır. Bu noktada özellikle Türkiye ile benzer kültürel dinamikleri olan ülkelerin afet sonrası sosyal hizmet uygulamaları incelenmelidir. Dolayısıyla Türkiye’de afet sonrası sunulan uygulamaların değerlendirilmesi, sistematik hale getirilmesi, afet sonrası sosyal hizmet uygulamalarının etkinliğini artıracaktır. Sichuan Modeli’nin Türkiye bağlamında incelenmesi, gelecekteki afetlere hazırlık bakımından önemli bir unsur olmakla birlikte afet sonrası sunulan sosyal hizmet uygulamaları açısından da değerli bir perspektif sunmaktadır.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Afetlerde Sosyal Hizmet, Okul Sosyal Hizmeti, Psikososyal Destek
Kaynak
26.Ulusal sosyal hizmet sempozyumu 2024 "Yeni toplumsal riskler ve belirsizlikler çağında sosyal hizmet" bildiri özetleri
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Görmüş, K. (2024). Afet sonrası eğitim alanında sunulan sosyal hizmet uygulamaları: Sichuan örnek bir model, 26.Ulusal sosyal hizmet sempozyumu 2024 "Yeni toplumsal riskler ve belirsizlikler çağında sosyal hizmet" bildiri özetleri / 26.Natıonal social work symposium 2024 "Social work in the age of the new social crisis and uncertainties" abstract book, Ceylan, G. ve Kafes, H. (ed.), T.C. Maltepe Üniversitesi, s.146-147.