Okul öncesi dönemde çocukların çevre kirliliği resimlerinin göstergebilimsel analizi

dc.contributor.authorSaz, Büşra
dc.contributor.authorOsmanpehlivan, Emine
dc.contributor.authorDemir, İlknur
dc.contributor.authorBay, Döndü Neslihan
dc.date.accessioned2024-07-12T20:32:52Z
dc.date.available2024-07-12T20:32:52Z
dc.date.issued2019en_US
dc.departmentFakülteler, Eğitim Fakültesien_US
dc.description.abstractÇevre, insan hayatı için oldukça önemlidir. Buna rağmen son yıllarda çevre sorunları hızla artış göstermektedir. Bu artış ‘Çevre Eğitimi’ kavramını ortaya çıkarmıştır. Eğitimle birlikte bireylerde bir bilinç oluşturulması, bilinç oluşturmak içinse bireylerin çevre kirliliği konusundaki algılarını ölçmenin gerektiği görülmüştür. Yapılan araştırmanın amacı, okul öncesi dönem çocuklarının çevre kirliliği algılarının resimleri üzerinden incelenerek ortaya konulmasıdır. Araştırmada, nitel veri toplama yöntemlerinden biri olan sanat temelli araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırma yönteminde, sanatın farklı dallarındaki ifade şekilleri sistematik olarak analizlenir. Araştırma, Eskişehir ilinde anaokuluna devam eden beş yaş grubunda toplam 18 çocuk üzerinden gerçekleştirilmiştir. Uygulama aşamasında her çocuğa A4 ebatlarında birer beyaz kâğıt verilmiş ve önlerine kuru boya kalemleri konulmuştur. Araştırmada, çocuklardan çevre kirliliği hakkında resim çizmeleri istenmiştir. Çocuklardan alınan resimler yarı-yapılandırılmış görüşme yoluyla toplanmıştır. Verilerin analizinde göstergebilimsel yöntem kullanılarak çocukların çevre kirliliği algıları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Göstergebilimsel yöntem, objelerin kedisi dışında neyi tarif ettiğini açıklayan bir yöntemdir. Bu yöntemle öğrencileri tanıma tekniklerine yeni bir bakış açısı kazandırılmıştır. Bu yöntem doğrultusunda araştırmacılar tarafından resimler tek tek incelenerek her bir gösterge belirlenmiştir; belirlenen her göstergenin karşılığında ise gösterilenler kodlanmıştır. Yapılan kodlamaların karşılaştırılması yapılarak uzlaşma sağlanmış ve tek bir kodlamaya ulaşılmıştır.en_US
dc.identifier.citationSaz, B., Osmanpehlivan, E., Demir, İ. ve Bay, D. N., (2019). Okul öncesi dönemde çocukların çevre kirliliği resimlerinin göstergebilimsel analizi. 14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası Özet Kitapçığı, Maltepe Üniversitesi.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/803
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesien_US
dc.relation.ispartof14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyasıen_US
dc.relation.publicationcategoryUlusal Konferans Öğesien_US
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.snmzKY06273
dc.subjectÇevre kirliliğien_US
dc.subjectResimen_US
dc.subjectGöstergebilimsel yöntemen_US
dc.titleOkul öncesi dönemde çocukların çevre kirliliği resimlerinin göstergebilimsel analizien_US
dc.typeConference Object
dspace.entity.typePublication

Dosyalar