Özel Eğitim Alanında Çalışan Öğretmenlerin Tükenmişlik Düzeyinin İncelenmesi

dc.contributor.authorDağseven Emecen, Deniz
dc.date.accessioned2024-07-12T22:04:12Z
dc.date.available2024-07-12T22:04:12Z
dc.date.issued2020en_US
dc.description.abstractİş yaşamında gün geçtikçe yaygınlaşan, iş verimini ve çalışanları olumsuz etkileyen durumlarından biri detükenmişlik sendromudur. Bu çalışma; özel eğitim alanında çalışan öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinimezun oldukları program, bireylerin engel grubuna göre görev almaları, mesleği istemeleri, görev türleri, mesleğikendilerine uygun bulmaları, çalışma arkadaşlarından destek ve işverenlerinden takdir görmeleri değişkenleriaçısından incelemeyi amaçlamıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul Anadolu yakasında bulunan sekizözel eğitim merkezi ile iki spor eğitim merkezinde çalışan özel eğitim, okul öncesi, sınıf ve beden eğitimiöğretmenlerinden gönüllü olan yüzyirmi öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanması içinduygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarısızlık alt alanlarından oluşan üç boyutlu Maslach TükenmişlikÖlçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan ve öğretmenlerin yaşı, cinsiyeti, medeni durumu, mezun olduğu alan,meslekte çalışma süresi, çalıştığı yetersizlik türü, mesleğini isteyerek mi seçtiği, mesleğini kendine uygun görüpgörmediği, işinden elde ettiği geliri yeterli bulup bulmadığı, çalışma arkadaşları ile iletişim ve işbirliğininyeterliliği, çalışma performansı ile ilgili işvereninden yeterli takdiri alıp almadığı sorularının yer aldığı kişiselbilgi formu kullanılmıştır. Yapılan analizlere göre, özel eğitim öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerininduygusal tükenme, kişisel başarısızlık ve duyarsızlık alt ölçeklerinde, çalışma alanı, mezun olunan alan,mesleğini kendine uygun görme, iş arkadaşları ile iş birliği içinde olma, yöneticisinden takdir görme, mesleğiniisteyerek seçme değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. Araştırma sonuçları literatürdekiçalışmalar ile tartışılmış gelecekte yapılacak çalışmalar için öneriler sunulmuş ve araştırmanın sınırlılıkları ifadeedilmiştir.en_US
dc.identifier.doi10.7827/TurkishStudies.44862
dc.identifier.endpage2889en_US
dc.identifier.issn1308-2140
dc.identifier.issue7en_US
dc.identifier.startpage2877en_US
dc.identifier.trdizinid452765en_US
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.7827/TurkishStudies.44862
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/452765
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/9603
dc.identifier.volume15en_US
dc.indekslendigikaynakTR-Dizin
dc.language.isotren_US
dc.relation.ispartofTurkish Studies (Elektronik)en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKY04899
dc.titleÖzel Eğitim Alanında Çalışan Öğretmenlerin Tükenmişlik Düzeyinin İncelenmesien_US
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication

Files