Matematik hesaplamalarda yaklaşımlar ve cinsiyet farklılığı ile ilgili olarak öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi
Küçük Resim Yok
Tarih
2000
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Türk Eğitim Derneği
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Araştırmanın amacı matematik hesaplamalarda yaklaşımlar ve bu konuda gözlenen cinsiyet farklılığı ile ilgili olarak sınıf öğretmenlerinin görüşlerini almaktır. İstanbul'da 98 ilköğretim okulunda görev yapan 505 sınıf öğretmeni araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Öğretmenlere uygulanan anket sonucunda elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin yarısı matematik işlemlerde işlem hızını "az önemli" olarak değerlendirmişlerdir. Yarıya yakın diğer grup ise işlem hızını "önemli" görmektedirler. Öğretmenlerin çoğunluğu işlemlerde ulaşılan sonucu "çok önemli" veya "önemli" görmektedirler. Öğretmenlerin çoğunluğu öğrencilerin işlemlerde parmaklarını kullanmalarına izin vermektedirler. Diğer taraftan çoğunluğu öğrencilerin işlemlerde hesap makinelerini kullanmalarına hiçbir şekilde izin vermemektedirler. Öğretmenlerin çoğuna göre matematikle ilgili olarak yeni anlatılan bir konuyu anlama hızı, işlemlerde daha dikkatli olnm, işlemlerde doğru sonuca ulaşma ve işlemlerde parmak kullanma açısından kız ve erkek öğrenciler arasında bir fark yoktur. Öğretmenlerin çoğunluğu işlemleri akıldan çözmede erkeklerin daha başarılı olduğunu ifade etmişlerdir. Öğretmenlerin yaklaşık yarısı ise işlem hızı açısından kızlar ve erkekler arasında bir fark olmadığını söylerken, sadece % 6'sı kızların, geri kalan % 46'sı ise erkeklerin daha hızlı olduklarını belirtmişlerdir.
The first purpose of this research was to obtain the opinions of elementary school teachers regarding approaches in mathematics calculations, while the second purpose, which involved research conducted among teachers, was to find out if there is any difference between the performances of male and female students in mathematics calculations. The sample consisted o f505 teachers fronı 98 primary schools in İstanbul. A questionnaire was used to gather the data. According to halfofthe teachers, operation speed is not very important. Hosvever the other halfconsidered it veıy important. Also most of the teachers indicated that reaching the correct resıılts is very important. A majority of the teachers allovv students to use theirfingers during calculation and most of the teachers do not permit the use of calculators for problem solving. According to the majority of the teachers there are differences betvveen male and fenıale students regarding the speed of understanding a new topic, being carefid andfast in the operations, reaching the correct result and in using theirfingers for calculation. The majority of the teachers pointed out that male students are more successfid than fenıale students in solving the problems mentally. Approxsimately half of the teachers reported no difference between males and females regarding operation speed while 6 % pointed out that fenıale students are faster and the rest said that male students exceed females in speed.
The first purpose of this research was to obtain the opinions of elementary school teachers regarding approaches in mathematics calculations, while the second purpose, which involved research conducted among teachers, was to find out if there is any difference between the performances of male and female students in mathematics calculations. The sample consisted o f505 teachers fronı 98 primary schools in İstanbul. A questionnaire was used to gather the data. According to halfofthe teachers, operation speed is not very important. Hosvever the other halfconsidered it veıy important. Also most of the teachers indicated that reaching the correct resıılts is very important. A majority of the teachers allovv students to use theirfingers during calculation and most of the teachers do not permit the use of calculators for problem solving. According to the majority of the teachers there are differences betvveen male and fenıale students regarding the speed of understanding a new topic, being carefid andfast in the operations, reaching the correct result and in using theirfingers for calculation. The majority of the teachers pointed out that male students are more successfid than fenıale students in solving the problems mentally. Approxsimately half of the teachers reported no difference between males and females regarding operation speed while 6 % pointed out that fenıale students are faster and the rest said that male students exceed females in speed.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Kaynak
Eğitim ve Bilim Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Q3
Cilt
25
Sayı
116
Künye
Güven, Y. (2000). Matematik hesaplamalarda yaklaşımlar ve cinsiyet farklılığı ile ilgili olarak öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi / An evaluation of teacher opinions regarding approaches and gender differences in mathematics calculations. Eğitim ve Bilim Dergisi. 2(2), s. 102-112.