Evidence-based practices in nursing using “sensory rooms” for treating patients with autistic spectrum disorder

dc.contributor.authorMarkova, Stefani
dc.contributor.authorPolihronova, Violeta
dc.date.accessioned2024-07-12T21:21:07Z
dc.date.available2024-07-12T21:21:07Z
dc.date.issued2019en_US
dc.departmentMaltepe Üniversitesi, Hemşirelik Yüksekokuluen_US
dc.description.abstractSUMMARY: Autism comes from Greek “autos” – alone, also known as an autism spectrum disorder, is considered to be a range of neurodevelopmental disorders that includes autism and Asperger syndrome. Autists show deviation it three major ways – problems in social communication – verbal and non-verbal interaction, limited areas of interests and activities. Individuals on the spectrum are often hyper sensitive to sensory stimulation. This hyper sensitivity is used to create a special kind of rooms called “Sensory room”. These special rooms are equipped with lightening, music, and objects that are designed to develop a person’s sense. The nurses’ work is to find effective methods to help autists cope in the new environment. INTRODUCTION: Sensory rooms are useful for a wide range of users regardless of their age or ability. The work in this room requires participation of a multidisciplinary team, in which the nurse also belongs. The nurse must base her care on each individual patient not generalize nursing care to all patients with ASD. The nurse should look closely for verbal and non-verbal indicators, such as covering the ears. Avoiding the stress because of hyper sensitivity the nurse can reduce loud noises, being aware of lightening with patients who are disturbed by bright lights. Therapeutic touch could also benefit some children because it does not involve physical touch to patients. It is also important to find out which sensory experience relaxes and reduces anxiety in each patient. The nursing interventions for ASD patients could significantly reduce stress and anxiety. Sensory resistance and sensory dysfunction are very common with the ASD population and the existing of Sensory room can improve sensitivity for patients with autism. MATERIALS AND METHODS: document method – analysis of literary sources RESULTS AND DISCUSSION: The purpose of this research was to identify evidence-based practice, focused over the work of nurses with children with autism spectrum disorder in Sensory rooms. Nursing practices should be evidence-based focused on the most current and up to date findings.en_US
dc.description.abstractÖZET: Otizm, Yunanca ‘’ autos’’ ‘den gelir- tek başına, otizm spektrum bozukluğu olarakta bilinir, otizm ve asperger sendromu içeren bir dizi nörogelişimsel bozukluk olarak kabul edilir. Otistikler deviyasyonu üç farklı yolla gösterir. Sosyal iletişimde sorunlar, sözlü yada sözsüz etkileşimler, sınırlı ilgi alanları ve aktiviteler. Spektrumdaki bireyler genellikle duyusal stimülasyona karşı aşırı duyarlıdır. Bu aşırı duyarlılık ‘’duyusal odalar’’ adı verilen özel bir oda türü oluşturmak için kullanılır. Bu özel odalar ışık, müzik ve bir insanın hissini geliştirmek için tasarlanmış nesneler ile donatılmıştır. Hemşirelerin görevi, otistiklerin yeni çevre ile baş etmede yardım edecek efektif metotları bulmaktır. GIRIŞ: Duyusal odalar, yaşları ve yetenekleri ne olursa olsun, çok sayıda kullanıcı için faydalıdır. Bu odadaki çalışma hemşirenin de dahil olduğu multıdisipliner bir ekibin katılımını gerektirir. Hemşire bakımını her bir hastaya dayandırmalıdır. ASD’Lİ bütün hastalara hemşirelik bakımını genelleştirmemelidir. Hemşire, sözel ve sözsüz göstergelere yakından bakmalıdır, örneğin kulakları kapatmak gibi. Aşırı duyarlılık nedeniyle stresi önleyen hemşire yüksek sesleri azaltabilir, parlak ışıklardan rahatsız olan hastaların farkında olmalıdır. Terapötik dokunuş bazı çocuklara fayda sağlayabilir çünkü hastalara fiziksel dokunuş içermez. Hangi duygusal tecrübenin sakinleştirdiği ve hastalarda endişeyi azalttığını bulmakta önemlidir. ASD hastalarına yönelik hemşirelik girişimleri, önemli ölüde stres ve kaygıyı azaltabilir. Duygusal direnç ve duygusal işlev bozukluğu ASD popülasyonunda oldukça yaygındır ve duyusal oda hastaların duyarlılığını arttırabilir. MALZEMELER VE YÖNTEMLER: belge yöntemleri- edebi kaynakların analizi SONUÇLAR VE TARTIŞMA: Bu araştırmanın amacı, Duyusal odalarda otizm spektrum bozukluğu olan çocukların hemşirelerin çalışmalarına odaklanan kanıta dayalı uygulamayı tanımlamaktadır.en_US
dc.identifier.citationMarkova, S. , Polihronova, V. (2019). Evidence-based practices in nursing using “sensory rooms” for treating patients with autistic spectrum disorder / Otizmli çocuklarla ilgili hemşirelikte kanıta dayalı uygulamalar. Hemşirenin ‘’ duyusal odalar ‘’ içindeki general rolü. Maltepe Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Kongresi.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/5226
dc.language.isoenen_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesien_US
dc.relation.ispartofMaltepe Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Kongresien_US
dc.relation.publicationcategoryUluslararası Konferans Öğesien_US
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.snmzKY08470
dc.subjectAutismen_US
dc.subjectAutistic spectrumen_US
dc.subjectNursingen_US
dc.subjectSensory roomen_US
dc.subjectOtizmen_US
dc.subjectOtistik spektrumen_US
dc.subjectHemşireliken_US
dc.subjectDuyusal odaen_US
dc.titleEvidence-based practices in nursing using “sensory rooms” for treating patients with autistic spectrum disorderen_US
dc.title.alternativeOtizmli çocuklarla ilgili hemşirelikte kanıta dayalı uygulamalar. Hemşirenin ‘’ duyusal odalar ‘’ içindeki general rolüen_US
dc.typeConference Object
dspace.entity.typePublication

Dosyalar