Akademisyenlerin algıladıkları sosyal destek ve iş doyumu arasındaki ilişki
Küçük Resim Yok
Tarih
2018
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
İş doyumu, kişinin işini yapmaktan ve işiyle alakalı sonuçlardan duyduğu olumlu duygulardır. İş doyumu, bireyin, kişilik özelliklerinden, ruhsal durumundan, çalıştığı sektörden ve daha başka pek çok faktörden etkilenebilmektedir. İş doyumunu etkileyen önemli etkenlerden biri olan sosyal destek kavramı ve bu iki değişken arasındaki ilişki çeşitli çalışmalara konu olmuştur. Liteartüre bakıldığında ise ülkemizde üniversitelerde çalışan akademik personelin iş doyumu ve sosyal destek düzeyi arasındaki ilişkiyi araştıran bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu tez çalışmasına, akademisyenlerin algıladıkları sosyal destek ve iş doyumu arasındaki ilişki araştırmak amacıyla, Türkiye genelindeki illerde özel ve devlet üniversitelerinde çalışan 313 akademisyen dahil edilmiştir. Katılımcılar çalışma hakkında bilgilendirilip onayları alındıktan sonra Kişisel Bilgi Formu, Minnesota İş Doyumu Ölçeği ile Algılanan Çok Boyutlu Sosyal Destek Ölçeği’ni doldurmuşlardır. Veriler internet ortamında doldurulan bu anket ve ölçekler aracılığıyla edinilmiş olup araştırmanın modeli tarama modelidir. Akademisyenlerin algıladıkları sosyal destek ve iş doyumunun çalışmada yer alan demografik değişkenlere göre farklılaşma durumunu tetkik etmek için Bağımsız Örneklem T-Testi (Independent Samples T-Test) ve Tek Yönlü Varyans Analizi (One Way ANOVA) testleri kullanılmıştır. Akademisyenlerin algıladıkları sosyal destek ve iş doyumu arasındaki ilişkiyi incelemek için ise korelasyon analizi uygulanmıştır. Post-Hoc karşılaştırmalarda Bonferroni Testi kullanılmış olup tüm istatistiksel prosedürlerde anlamlılık düzeyi p < .05 olarak kabul edilmiştir. Akademisyenlerin algılanan sosyal destek düzeyleriyle iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymak maksadıyla yapılan analizlerin sonucu anlamlıdır. Bu duruma göre algılanan sosyal destek ile iş doyumu arasında orta düzeyli bir korelasyon bulunmuştur. Bu bulgu akademisyenlerin genel geçer yöntemlerin dışında sosyal olarak da desteğe ihtiyaçları olduğunu göstermiştir
Job satisfaction is the feeling of contentment based on doing that job and the results of it. Job satisfaction might be affected by personality traits, mood, business domain and other factors. Social support which is one of the determinants of job satisfaction, and the relationship between them were studied many times in the literature. To our knowledge, there was no study on the relationship between job satisfaction and social support of academic members of universities in our country. In order to investigate the relationship between job satisfaction and social support of academicians. 313 academic personnel were included the research from several state and private universities of different cities of Turkey, Participants were informed about the study and they have filled in Demografical Information Form, Multidimensional Perceived Social Support Scale and Minnesota Job Satisfaction Scale. The data was collected from these scales by the way of online survey and the model of this study is descriptive survey model. Independent Samples T-Test and One Way ANOVA (Analysis of Variance) were used to determine the statistical difference of job satisfaction and social support levels of participants according to demographical variables. Correlation Analysis was applied to reveal the relationship between job satisfaction and social support of academicians. Bonferroni Test was used for Post-Hoc comparisons and the level of significance was 0,05 for all statistical prosedures. A Pearson product-moment correlation coefficient was computed to assess the relationship between job satisfaction and social support. It is revealed that there was a moderate uphill relationship between job satisfaction and social support. The results showed that academicians need social support originated from family, friend and other social relations to manage stressful job experiences and have more job satisfaction.
Job satisfaction is the feeling of contentment based on doing that job and the results of it. Job satisfaction might be affected by personality traits, mood, business domain and other factors. Social support which is one of the determinants of job satisfaction, and the relationship between them were studied many times in the literature. To our knowledge, there was no study on the relationship between job satisfaction and social support of academic members of universities in our country. In order to investigate the relationship between job satisfaction and social support of academicians. 313 academic personnel were included the research from several state and private universities of different cities of Turkey, Participants were informed about the study and they have filled in Demografical Information Form, Multidimensional Perceived Social Support Scale and Minnesota Job Satisfaction Scale. The data was collected from these scales by the way of online survey and the model of this study is descriptive survey model. Independent Samples T-Test and One Way ANOVA (Analysis of Variance) were used to determine the statistical difference of job satisfaction and social support levels of participants according to demographical variables. Correlation Analysis was applied to reveal the relationship between job satisfaction and social support of academicians. Bonferroni Test was used for Post-Hoc comparisons and the level of significance was 0,05 for all statistical prosedures. A Pearson product-moment correlation coefficient was computed to assess the relationship between job satisfaction and social support. It is revealed that there was a moderate uphill relationship between job satisfaction and social support. The results showed that academicians need social support originated from family, friend and other social relations to manage stressful job experiences and have more job satisfaction.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
İş doyumu, Sosyal destek, Öğretim elemanı, Akademik unvan, Akademisyen, Job satisfaction, Social support, Acdemic personnel, Academic title, Academician
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Sönmezsoy, N. (2018). Akademisyenlerin algıladıkları sosyal destek ve iş doyumu arasındaki ilişki / The relationship between job satisfaction and perceived social support of academicians (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.