Akran zorbalığı ile empatik eğilim, olumlu sosyal davranışlar ve saldırgan davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi

dc.authorid0000-0001-9502-8417en_US
dc.contributor.advisorBedel, Ahmet
dc.contributor.authorİlgül, Beril
dc.date.accessioned2024-07-12T22:35:06Z
dc.date.available2024-07-12T22:35:06Z
dc.date.issued2022en_US
dc.date.submitted2022-02en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Rehberlik Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractAraştırmanın amacı, ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin akran zorbalığı ile cinsiyet, empatik eğilim ve olumlu sosyal ve saldırgan davranışlar arasındaki ilişkiyi incelemek ve empatik eğilim ve olumlu sosyal ve saldırgan davranışlar alt boyutlarının, zorbalık eğilimi üzerindeki yordama düzeyini belirlemektir. Bu amaçla 328 öğrenciye cinsiyet bilgisiyle birlikte Zorbalık Eğilimi Ölçeği (ZEÖ), KA-Sİ Empatik Eğilim Ölçeği- Ergen Formu (KA-Sİ EEÖ), Olumlu Sosyal ve Saldırgan Davranışlar Ölçeği (OSSDÖ) uygulanmıştır. Verilerin analizi için Bağımsız Örneklem T-Testi, Pearson Korelasyon Analizi ve Çoklu Hiyerarşik Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre erkek öğrencilerin Zorbalık Eğilimi Ölçeği toplam puanlarının kız öğrencilerden anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu görülmüştür. Bununla birlikte kız öğrencilerin Empatik Eğilim Ölçeği toplam puanlarının erkek öğrencilerden anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu görülmüştür. Olumlu Sosyal ve Saldırgan Davranışlar Ölçeği toplam puanına göre cinsiyet değişkeni açısından anlamlı bir fark bulunmamıştır. Zorbalık eğilimi; KA-Sİ Empatik Eğilim Ölçeği alt boyutu olan duygusal empati ve Olumlu Sosyal ve Saldırgan Davranışlar Ölçeği alt boyutları olan tepkisel saldırgan ve tepkisel olumlu sosyal davranış tarafından yordanmaktadır. Bilişsel empati, özgeci, AY-OSD ve AY-SGAN alt boyutlarının Zorbalık Eğilimi Ölçeği toplam puanı üzerinde anlamlı düzeyde yordayan gücü olmadığı görülmüştür. Bağımsız değişkenlerin Zorbalık Eğilimi Ölçeği puanına ilişkin toplam varyansın yaklaşık olarak %41’ini açıklamaktadır. Son olarak araştırma sonuçları literatür çerçevesinde tartışılmıştıren_US
dc.description.abstractThe aim of the study is to examine the relationship between peer bullying and gender, empathic tendency and prosocial and aggressive behaviors of 8th grade students participated in the study. For this purpose, Bullying Tendency Scale (ZEÖ), KA-Sİ Empathic Tendency Scale-Adolescent Form (KA-Sİ EEÖ), Prosocial and Aggressive Behavior Scale (OSSDÖ) have been applied to 328 secondary school students. In the analysis of the data, Independent Samples T Test, the Pearson Correlation Coefficient Analysis and Multiple Hierarchical Linear Regression Analysis were used. According to the results of the study, it was seen that the total scores of the Bullying Tendency Scale of male students were significantly higher than that of female students. On the other hand, it was observed that the total scores of the Empathic Tendency Scale of the female students were significantly higher than the male students. According to the Prosocial and Aggressive Behaviors Scale total score, there was no significant difference in terms of gender variable. Bullying Tendency Scale total score; Emotional empathy, which is the sub-dimension of the KA-SI Empathic Tendency Scale, and reactive aggressive behavior and reactive prosocial behavior, which are the sub-dimensions of the Prosocial and Aggressive Behaviors Scale. It was observed that cognitive empathy, altruism, AY-OSD and AY-SGAN sub-dimensions did not have a significant predictive power on the total score of the bullying tendency scale. Independent variables explain 41% of the total variance related to Bullying Tendency Scale total score. Lastly, the result of research are discussed within the framework of the literature.en_US
dc.identifier.citationİlgül, B. (2022). Akran zorbalığı ile empatik eğilim, olumlu sosyal davranışlar ve saldırgan davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi / Examination of the relationship between peer bullying and empathic tendency, prosocial behaviors and aggressive behaviors (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/12332
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.snmzKT2389en_US
dc.subject8.sınıf öğrencilerien_US
dc.subjectAkran zorbalığıen_US
dc.subjectZorbalık eğilimien_US
dc.subjectEmpatik eğilimen_US
dc.subjectOlumlu sosyal ve saldırgan davranışlaren_US
dc.subject8th grade studentsen_US
dc.subjectPeer bullyingen_US
dc.subjectBullying tendencyen_US
dc.subjectEmpathic tendencyen_US
dc.subjectProsocial and aggressive behaviorsen_US
dc.titleAkran zorbalığı ile empatik eğilim, olumlu sosyal davranışlar ve saldırgan davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeExamination of the relationship between peer bullying and empathic tendency, prosocial behaviors and aggressive behaviorsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Beril_İlgül_191149105.pdf
Boyut:
1.38 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text