Küreselleşme bağlamında Türkiye'de faaliyet gösteren yabancı sigorta şirketlerinin mevcut durumu üzerine bir çalışma
Küçük Resim Yok
Tarih
2017
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Sigortacılık, finansal sektörler içinde yer alan fakat etki ve yapısı gereği tüm sektörleri ve insanları etkileyen bir sistemdir. Günümüz dünyasında küreselleşmenin de etkisiyle birlikte finansal sistemlerde yabancı akımları ekonominin realitesi haline dönmüştür. Sigortacılık üzerine incelemeler yapılmış olsa da küresel finans akımlarının incelenmesi alanında kaynaklar oldukça kısıtlıdır. Bu çalışmamızda sigortacılık sektöründeki yabancı akımlar üzerinde durmaya çalıştık. Konuya giriş bakımından ilk etapta marka olgusu ve bileşenleri üzerinde durduk. Markanın tarihçesi, kavramsal çerçevesi, sınıflandırmaları ve bileşenlerini izah etmeye gayret ettik. Burada edindiğimiz bulgulara göre marka kavramı birçok bileşenden oluşan ve süreci faaliyet boyunca devam eden bir kavram olduğudur. Bir sonraki bölümde ise, küreselleşmeye giriş yapmaya çalıştık. Küresel marka ve küresel markaların pazarlama stratejileri üzerinde durduk. Küreselleşmenin kaynaklarına ve kavramsal incelemesini yapmaya çalıştık. Küresel hizmet firmalarına değinildi. Küresel markaların çalışmaları, yeni pazarlara giriş stratejileri ve faaliyetlerinin değerlendirmesi yapılmaya çalışıldı. İlerleyen bölümlerde ise sigortacılığa giriş yapılarak, geçmişten günümüze geçirdiği evreler ve süreçler verilmeye çalışılmıştır. Küresel şirketlerin ekonomi üzerindeki etkileri ve yaklaşımları değerlendirmeye çalışıldı. Küresel şirketlerin pazar araştırmaları ve stratejileri ele alınmaya çalışıldı. Son bölümde de incelenen tüm bölümler ışığında küresel şirketlerin marka modelleri ve Türkiye’deki faaliyetlerinin teknik bir incelemesi yapılmaya çalışılmış, rakamsal ve modellemesi ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Insurance is a system that takes place within the financial sector but affects all the sectors and people, depending on its impact and structure. In today's world, with the influence of globalization, foreign flows in the financial systems have become the reality of the economy. Although inspections have been carried out on insurance, resources are very limited in the field of examining global financial flows. In this study, we tried to focus on the foreign flows in the insurance sector. In the first part of the introduction to the subject, we focused on the brand phenomenon and its components. We tried to explain the history of the mark, its conceptual framework, its classifications and its components. According to the findings we have here, the concept of brand is a concept that is composed of many components and continues throughout the process. In the next section, we tried to enter globalization. We have focused on the marketing strategies of global brands and global brands. We have tried to do a resourceful and conceptual review of globalization. Global service companies were mentioned. The efforts of global brands, the introduction strategies and activities of new markets were tried to be evaluated. In the following sections, by entering to the insurance it was given the stages and processes that were spent till today. Efforts have been made to evaluate the effects and approaches of the global companies on the economy. Market research and strategies of the global companies were tried to be addressed. In the last part, all the departments examined tried to make a technical examination of the branding models of the global companies and their activities in Turkey and tried to put out numerical and modelling.
Insurance is a system that takes place within the financial sector but affects all the sectors and people, depending on its impact and structure. In today's world, with the influence of globalization, foreign flows in the financial systems have become the reality of the economy. Although inspections have been carried out on insurance, resources are very limited in the field of examining global financial flows. In this study, we tried to focus on the foreign flows in the insurance sector. In the first part of the introduction to the subject, we focused on the brand phenomenon and its components. We tried to explain the history of the mark, its conceptual framework, its classifications and its components. According to the findings we have here, the concept of brand is a concept that is composed of many components and continues throughout the process. In the next section, we tried to enter globalization. We have focused on the marketing strategies of global brands and global brands. We have tried to do a resourceful and conceptual review of globalization. Global service companies were mentioned. The efforts of global brands, the introduction strategies and activities of new markets were tried to be evaluated. In the following sections, by entering to the insurance it was given the stages and processes that were spent till today. Efforts have been made to evaluate the effects and approaches of the global companies on the economy. Market research and strategies of the global companies were tried to be addressed. In the last part, all the departments examined tried to make a technical examination of the branding models of the global companies and their activities in Turkey and tried to put out numerical and modelling.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Sigorta, Küreselleşme, Marka, Rekabet, Insurance, Globalization, Brand, Competition
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Özer, T. (2017) Küreselleşme bağlamında Türkiye'de faaliyet gösteren yabancı sigorta şirketlerinin mevcut durumu üzerine bir çalışma / A study on the current situation of foreign insurance companies operating in Turkey in the context of globalization (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.