Öğretmen adaylarının üstün/özel yetenekli çocuklara ilişkin metaforik algıları

dc.contributor.authorÖzmimar, Şeyma
dc.contributor.authorBulut, Güllü
dc.contributor.authorŞahan, Gülay
dc.contributor.authorAçıcı, Büşra
dc.contributor.authorGeçer, Zeynep
dc.contributor.authorSerçe, Zehra
dc.date.accessioned2024-07-12T20:32:31Z
dc.date.available2024-07-12T20:32:31Z
dc.date.issued2019en_US
dc.departmentFakülteler, Eğitim Fakültesien_US
dc.description.abstractToplumdaki bireyleri birbirinden ayırt eden öğrendikleri ve öğrenme kapasiteleridir. Yüksek öğrenme kapasitesine sahip bireyler üstün yetenekliler olarak adlandırılmaktadır(Şirin, Kulaksızoğlu ve Bilgili, 2004). Üstün yeteneklilik kavramı tarihsel süreçteki gelişimine bakıldığında toplumdan, topluma kültürden kültüre değişen çok farklı tanımları yapılmıştır. Üstün yeteneklilik olması gerekenin üzerinde bir kabiliyet, yaratıcı düşünme ve görev sorumluluğunun bilinci içerisinde bunları gerçekleştirebilecek potansiyellere sahip bireylerdir(Renzulli, 1978; Akt: Gülkaya, 2016). Ülkemizde MEB tarafından yapılan tanımda; zekâ yaratıcılık sanat, liderlik kapasitesi veya özel akademik alanlarında akranlarından daha yüksek düzeyde performans gösterdiği uzman kişilerce belirlenen öğrenciler üstün zekâlı ve yeteneklidirler(MEB, 2015). Üstün yetenekli bireylerle ilgili temel konulardan biri erken fark edilmeleri diğeri ise yeteneklerinin geliştirilmesidir(Eraslan, 2010). Üstün yetenekli çocukların niteliklerinin arttırılmasında öğretmen bir yandan bilgi, beceri ve tutumları ile eğitim sürecine kalite kazandırırken diğer yandan uyguladığı yöntem ve tekniklerle kritik rol oynamaktadır(Dağlıoğlu, 2010). Olağanüstü yeteneklerle donatılmış çocukların farklılıklarını koruyarak geliştirme konusunda önemli görevlerin düştüğü öğretmenlerin meslek hayatına başlamadan önce bu çocuklara yönelik olumlu algı ve tutum geliştirmeleri önemlidir. Bu bağlamda henüz meslek hayatına başlamamış öğretmen adayların üstün yetenekli öğrencilere yönelik metaforik algıları önem arz etmektedir(Eraslan, 2010). Metaforlar söylenmek isteneni daha az sözcükle daha vurgulu bir biçimde ifade etmeye yararlar. Sonuç olarak metaforlar öğretmen adaylarının üstün/özel yetenekli çocuk kavramına ilişkin sahip oldukları algıları anlamada ve açıklamada güçlü birer araştırma aracı olarak kullanılabilir(Aydın, 2010). Bu çalışmada, öğretmen adaylarının üstün yetenekli bireylere ilişkin metaforik algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel bir araştırma olan bu çalışmada olgu bilim deseni kullanılmıştır. Hasan Kalyoncu Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği, Okul Öncesi Öğretmenliği Ve Psikolojik Danışmanlık Ve Rehberlik bölümlerinde okuyan 4.sınıfta bulunan 160 öğretmen adayının anket katılımı ile gerçekleşmektedir. Elde edilen bulgular ve sonuçlar kongrede sunulacaktır.en_US
dc.identifier.citationÖzmimar, Ş., Bulut, G., Şahan, G., Açıcı, B., Geçer, Z. ve Serçe, Z. (2019). Öğretmen adaylarının üstün/özel yetenekli çocuklara ilişkin metaforik algıları. 14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası Özet Kitapçığı, Maltepe Üniversitesi.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/740
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesien_US
dc.relation.ispartof14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyasıen_US
dc.relation.publicationcategoryUlusal Konferans Öğesien_US
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.snmzKY06210
dc.subjectÜstün/özel yeteneklien_US
dc.subjectÖğretmen adaylarıen_US
dc.subjectMetaforik algıen_US
dc.titleÖğretmen adaylarının üstün/özel yetenekli çocuklara ilişkin metaforik algılarıen_US
dc.typeConference Object
dspace.entity.typePublication

Dosyalar