Okul öncesi öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü hakkında farkındalıkları

Küçük Resim Yok

Tarih

2022

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Okul öncesi öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü hakkındaki farkındalıklarını demografik değişkenler açısından inceleyen bu araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden biri olan Tarama Modeli’nde yürütülmüştür. 2021- 2022 eğitim öğretim yılında Aydın İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı olarak görev yapan 290 okul öncesi öğretmeninin katılım gösterdiği çalışmada veri toplamak için Kişisel bilgi formu ve Özel Öğrenme Güçlüğü Soru Listesi kullanılmıştır. Katılımcılardan toplanan verilerin analizi öncesinde gerçekleştirilen normallik testinin neticesinde, verilerin normal dağılmadığı görüldüğünden, parametrik olmayan testlerden faydalanılmıştır. Sonuç olarak özel öğrenme güçlüğü hakkında farkındalık düzeyi yüksek olan okul öncesi öğretmenlerinin sayısının ortalamanın üzerinde olduğu ortaya çıkmıştır. Farkındalık puanlarının ise; cinsiyet, yaş grubu, mesleki kıdem, mezun olunan bölüm, öğrenim düzeyi, çalışılan sektörün kamu ya da özel olması, sınıfındaki ortalama öğrenci sayısı, daha önce öğrenme güçlüğü hakkında bilgi sahibi olma durumu ve düzeyi ile daha önce özel öğrenme güçlüğü tanısı almış öğrenci ile karşılaşma durumuna göre incelenmiştir. Tüm bu etmenlerde anlamlı farklılık göstermezken, daha önce özel öğrenme güçlüğü tanısı almış öğrenci ile karşılaşma yeri açısından anlamlı farklılık göstermiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlardan, öğretmenlerin, özel öğrenme güçlüğü hakkındaki farkındalıklarının orta düzeye yakın ortalamadan yüksek düzeyde olmasına bağlı olarak, konuyla ilgili farkındalıklarının artırılması için hazırlanması gereken programlara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
This study examined preschool teachers' awareness of specific learning disabilities in terms of demographic variables. The method of the study is the General Survey Model, a quantitative research method. This study was carried out in the 2021-2022 academic year. 290 preschool teachers working for the Aydın Provincial Directorate of National Education participated in the study. Data was collected from the participants using the Personal Information Form and the Special Learning Disability Questionnaire developed by the researcher. Before starting the analysis, a normality test was carried out and it was observed that the data was not normally distributed. For this reason, nparametric tests were used for data analysis. As a result, it was seen that preschool teachers had a high level of awareness of special learning disabilities. In addition, teachers' awareness scores; there was no significant difference based on gender, age group, professional seniority, department they graduated from, education level, sector, the average number of students, previous knowledge about learning disability and level of knowledge, and encounters with students who were diagnosed with a special learning disability before. However, these scores differed significantly in terms of the place of encounter with the student previously diagnosed with a special learning disability. According to the results obtained from the research, teachers' awareness of special learning disabilities is high, close to medium level. For this reason, at the end of the research, suggestions were made about the programs that should be prepared to increase the awareness of teachers on the subject.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Özel öğrenme güçlüğü, Okul öncesi, Farkındalık, Special learning disability, Preschool, Awarenes

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Apak, Ö. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü hakkında farkındalıkları / Preschool teachers' awareness of special learning difficulties. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.