Okul öncesi dönem çocuklarına yöneltilen soruların incelenmesi

dc.contributor.authorOğuz, Büşra Nur
dc.date.accessioned2024-07-12T20:32:44Z
dc.date.available2024-07-12T20:32:44Z
dc.date.issued2019en_US
dc.departmentFakülteler, Eğitim Fakültesien_US
dc.description.abstractOkul öncesi dönemdeki çocuklar, kendilerini, yakın çevrelerini ve dünyayı keşfetme merakı içindedirler ve meraklarını da sordukları sorularla ifade ederler. Çocuklar, keşfedici zihinlerini uyanık tutmak için, sorularına makul ve zamanında yanıtlar ararlar. Onu çevreleyen sosyal dünyasındaki kişilerin en önemli sorumluluğu, çocukların bu doğal ve gelişimsel gereksinimini karşılayabilmek için gerekli pedagojik tedbirleri almaktır. Çocukların düşünme becerilerinin gelişmesinde, öğretmenlerin çocuklara yönelttikleri soruların çok önemli bir yeri vardır. Öğretmenlerin çocuklara sordukları sorular, çocukların yaratıcı düşünme, akıl yürütme ve problem çözme becerilerinin gelişmesinde etkili olmaktadır. Bu nedenle araştırma, çalışma grubunu oluşturan anaokullarında öğretmenlik yapan meslektaşlarımızın gün içerisinde çocuklara ne tip sorular sorduklarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada okul öncesi çağındaki çocukların öğretmenlerinin, kendilerine yönelttiği sorular, gözlem tekniği kullanılarak, hangi türde sorular olduğu tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma, İstanbul ilinde dört bağımsız anaokulunda görevli 30 okul öncesi öğretmenle sürdürülmüştür. Bu araştırmada, nitel ve nicel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Öğretmenlerin soruları, çocukların yaşı, öğretmenlerin mesleki kıdemleri, soruların yöneltildiği etkinlikler baz alınarak yüzdelik dağılımları sunulmuştur. Öğretmenler günlük eğitim akışı içinde gözlenmiş ve 3 ile 6 yaş arasındaki çocuklara sordukları sorular kayıt altına alınmıştır. Araştırma süreci içinde 445 soru kaydedilmiştir. Sorular; açık uçlu sorular, düşünmeye yönelik sorular, akıl yürütmeye yönelik sorular, yaratıcılıkla ilgili sorular, kapalı uçlu sorular, evet /hayır yanıtlı sorular, kurallarla ilgili hatırlatmaya yönelik sorular, olmak üzere 2 ana, 6 alt kategoride incelenmiştir. 445 sorudan 116 tanesi açık uçlu, 339 tanesi kapalı uçlu soru tipindedir. Düşünmeye yöneltici soru sayısı kapalı uçlu soru sayısından daha az çıkmıştır. Öğretmenlerin, çocukların öğrenme gereksinimlerini karşılama yönündeki pedagojik rehberliğinin önemi düşünülecek olursa, çocuklara sağlanan eğitsel fırsatlar açısından öğretmenlerin sorumluluğunun ne kadar ciddi olduğuna da dikkat çekilmek istenmiştir. Bu kongre aracılığı ile öğretmen adaylarının da çocuklara sorulacak soruların niteliği konusunda pedagojik yeterliliklerinin arttırılmasına vurgu yapılmıştır.en_US
dc.identifier.citationOğuz, B. N. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarına yöneltilen soruların incelenmesi. 14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası Özet Kitapçığı, Maltepe Üniversitesi.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/785
dc.institutionauthorOğuz, Büşra Nur
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesien_US
dc.relation.ispartof14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyasıen_US
dc.relation.publicationcategoryUlusal Konferans Öğesien_US
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.snmzKY06255
dc.subjectAçık uçlu soruen_US
dc.subjectKapalı uçlu soruen_US
dc.subjectMeraken_US
dc.titleOkul öncesi dönem çocuklarına yöneltilen soruların incelenmesien_US
dc.typeConference Object
dspace.entity.typePublication

Dosyalar