Sinemada feminizm kuramı ve kadın karakterlerin dönüşümü: Halloween filmlerinin betimsel analizi
Küçük Resim Yok
Tarih
2023
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
T.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Sinema ortaya çıktığı günden beri içinde bulunduğu toplumsal olaylara, dönüşümlere göre şekillenmiştir. Bu yüksek lisans tezi, korku sineması türünde kadın karakterlerin dönüştürücü yolculuğunu feminist bir bakış açısıyla incelemektedir. Araştırma bu konuda Korku Sinemasının kült film serisine ait John Carpenter’ın yönettiği Halloween (1978) ve David Gordon Green’in yönettiği yeni nesil üçleme Halloween (2018), Halloween Kills (2021), Halloween Ends (2022)“ filmlerini odağına alarak kadın karakterlerin kurbanlardan güçlü kahramanlara nasıl evrildiğini bu bağlamda Betimsel Analiz yöntemi kullanarak araştırmaktadır. Araştırma, feminist teori ve aktivizmin kadın tasvirini nasıl etkilediğini, geleneksel cinsiyet rollerine meydan okuduğunu ve tür geleneklerini nasıl yıktığını incelemektedir. Karakter gelişiminin, anlatı seçimlerinin ve görsel temsilin kapsamlı bir analizi yoluyla bu tez, korku sinemasının feminist söylem ve toplumsal değişim için bir platform olarak önemini ele almaktadır.
Cinema has been shaped according to the social events and transformations it has been involved in since the day it emerged. This master's thesis examines the transformative journey of female characters in the horror cinema genre from a feminist perspective. The research focuses on the cult film series of Horror Cinema, Halloween (1978), directed by John Carpenter, and the new generation trilogy Halloween (2018), Halloween Kills (2021), Halloween Ends (2022), directed by David Gordon Green, and focuses on female characters. In this context, it investigates how they evolve from victims to powerful heroes, using the Descriptive Analysis method. The research examines how feminist theory and activism influence the portrayal of women, challenge traditional gender roles, and subvert genre conventions. Through a comprehensive analysis of character development, narrative choices, and visual representation, this thesis addresses the importance of horror cinema as a platform for feminist discourse and social change.
Cinema has been shaped according to the social events and transformations it has been involved in since the day it emerged. This master's thesis examines the transformative journey of female characters in the horror cinema genre from a feminist perspective. The research focuses on the cult film series of Horror Cinema, Halloween (1978), directed by John Carpenter, and the new generation trilogy Halloween (2018), Halloween Kills (2021), Halloween Ends (2022), directed by David Gordon Green, and focuses on female characters. In this context, it investigates how they evolve from victims to powerful heroes, using the Descriptive Analysis method. The research examines how feminist theory and activism influence the portrayal of women, challenge traditional gender roles, and subvert genre conventions. Through a comprehensive analysis of character development, narrative choices, and visual representation, this thesis addresses the importance of horror cinema as a platform for feminist discourse and social change.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Kadın temsili, Karakter dönüşümü, Feminizm, Korku sineması, Sinemada temsil, Representation of women, Character transformation, Feminism, Horror cinema, Representation in cinema
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Türkmenoğlu, Y. E. (2023). Sinemada feminizm kuramı ve kadın karakterlerin dönüşümü: Halloween filmlerinin betimsel analizi / The theory of feminism and the transformation of female characters in cinema: Descriptive analysis of Halloween movies. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.