Bilişsel işlevlerin uygulanması ölçeği Türkçe uyarlaması ve geçerlik-güvenirlik çalışması
Küçük Resim Yok
Tarih
2017
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Trakya Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Araştırmanın amacı dinamik değerlendirme süreçleri ile öğretim programlarının akademik ve bilişsel gereklilikleri arasındaki boşluklar doldurularak oluşturulan Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği’nin 48-66 aylık çocuklar için Türkçe uyarlaması ve geçerlik güvenirlik çalışmasının yapılmasıdır. Tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılarak tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu İstanbul İli Ataşehir, Kadıköy, Üsküdar ve Maltepe İlçelerinde belirlenen okul öncesi eğitim kurumlarına 2015-2016 eğitim öğretim yılında devam eden 48-66 aylık, 76 kız ve 82 erkekçocuk olmak üzere toplam 158 çocuk oluşturmaktadır. Ölçek, çalışma grubunu oluşturan çocuklarla araştırmacı tarafından bireysel olarak uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler uygun istatistiksel yöntemler kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; yapı geçerliliğini analiz etmek üzere çocukların BİUÖ Görevler Bölümü Alt Ölçeklerinden elde ettikleri ön test puanları ile son test puanları arasındaki farklılık incelendiğinde; Görevler Bölümü Alt Ölçekleri için her bir alt ölçekte .001 düzeyinde, toplam puan olarak ise .05 düzeyinde anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Ölçme aracının geçerliğini sınamak üzere yapılan Görevler Bölümü Alt Ölçekleri ile Davranış Gözlem Ölçeği arasındaki ilişkiler incelenmiş ve pozitif yönlü orta, üst düzey korelasyonların olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte ölçeğin toplam güvenirlik katsayısı Cronbach’s Alpha değeri Görevler Bölümü Alt Ölçekleri için .749 ve Davranış Gözlem Ölçeği için .997 olarak hesaplanmıştır. Görevler Bölümü Alt Ölçeklerinin birbirleri ile ve Davranış Gözlem Ölçeklerinin birbirleri ile olan ilişkileri incelendiğinde pozitif yönlü orta ve üst düzey korelasyonların olduğu görülmüştür. Davranış Gözlem Ölçeği için hakemler arası tutarlık incelemiş ve tüm alt boyutlarda hakemler arası tutarlığın .90 ve üzeri bir korelasyon değerine sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın bulguları ilgili alan yazın ışığında tartışılmış ve Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this study is to create Turkish adaptation and do validity and reliability study of Application of Cognitive Functions Scale which has been developed by filling in the blanks between academic and cognitive requirements of learning programs for children aged between 48 and 66 months. Relational screening model was used in the study and the study group consisted of 76 girls, 82 boys, totaly 158 children; who continuing determined preschool education institutes at Istanbul: Ataşehir, Kadıköy, Üsküdar and Maltepe districts in 2015-2016 education year. The scale was administered by the researcher with the study group. The data obtained from the research was analysed using the appropriate statistical methods. According to the results, for construct validity when the difference between children’s pretest and post scores from ACFS Tasks Section Subscales was examined, it was determined that there is a significant difference at each subscale for Tasks Section Subscales at the level of .001 and in total scores at the level of .05. For reliability of the scale, the relationships between Tasks Section Subscales and Behavior Observation Scale were examined and it was determined that there are positive high correlations. Total reliability coefficient Cronbach’s Alpha value was calculated as .749 for Tasks Section Subscales and .997 for Behavior Observation Scale. When the relationships within Tasks Section Subscales and Behavior Observation Scale were examined, it was seen that there are positive medium and high level correlations. For Behavior Observation Scale, inter-rater reliability was examined and it was found that inter-rater reliability has a level of .90 and higher correlation value in all subdimensions. Findings of the study were discussed in light of the relevant literature and it was concluded that Application of Cognitive Functions Scale was a reliable and valid scale.
The aim of this study is to create Turkish adaptation and do validity and reliability study of Application of Cognitive Functions Scale which has been developed by filling in the blanks between academic and cognitive requirements of learning programs for children aged between 48 and 66 months. Relational screening model was used in the study and the study group consisted of 76 girls, 82 boys, totaly 158 children; who continuing determined preschool education institutes at Istanbul: Ataşehir, Kadıköy, Üsküdar and Maltepe districts in 2015-2016 education year. The scale was administered by the researcher with the study group. The data obtained from the research was analysed using the appropriate statistical methods. According to the results, for construct validity when the difference between children’s pretest and post scores from ACFS Tasks Section Subscales was examined, it was determined that there is a significant difference at each subscale for Tasks Section Subscales at the level of .001 and in total scores at the level of .05. For reliability of the scale, the relationships between Tasks Section Subscales and Behavior Observation Scale were examined and it was determined that there are positive high correlations. Total reliability coefficient Cronbach’s Alpha value was calculated as .749 for Tasks Section Subscales and .997 for Behavior Observation Scale. When the relationships within Tasks Section Subscales and Behavior Observation Scale were examined, it was seen that there are positive medium and high level correlations. For Behavior Observation Scale, inter-rater reliability was examined and it was found that inter-rater reliability has a level of .90 and higher correlation value in all subdimensions. Findings of the study were discussed in light of the relevant literature and it was concluded that Application of Cognitive Functions Scale was a reliable and valid scale.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Dinamik değerlendirme, Okul öncesi eğitim, Lidz program temelli dinamik değerlendirme modeli, Bilişsel işlevlerin uygulanması ölçeği, Dynamic assessment, Preschool education, Lidz program based dynamic assessment model, Application of cognitive functins scale
Kaynak
Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
7
Sayı
2
Künye
Akşin Yavuz, E. ve Zembat, R. (2017). Bilişsel işlevlerin uygulanması ölçeği Türkçe uyarlaması ve geçerlik-güvenirlik çalışması / Turkish adaptation of application of cognitive functions scale and its validity-reliability study. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 7(2), s. 475-503.