Ebeveyn kabul- reddi ile ilköğretim 1. Sınıf öğrencilerinin bilişsel gelişimi arasındaki ilişkinin incelenmesi

dc.contributor.advisorErgin, Tamer
dc.contributor.authorAltay, Didem
dc.date.accessioned2024-07-12T22:19:23Z
dc.date.available2024-07-12T22:19:23Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-11en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Klinik Psikoloji Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı 6 yaş ilköğretim 1.sınıfta okuyan çocukların ebeveyn kabul ve reddi ile bilişsel gelişimleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu genel amaç çerçevesinde Bilişsel Değerlendirme Sistemi (Cognitive Assessment System-CAS) ve Ebeveyn Kabul ve Red Ölçeği (Parental Acceptance and Rejection-PARQ) kullanılmıştır. Yapılan çalışmanın örneklemini ilköğretim 1. Sınıfta okuyan kız ve erkek çocuklar ve ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırma grubunda 73 kız, 67 erkek olmak üzere toplam 140 çocuk ve ebeveyni çalışmaya katılmıştır. Araştırma grubunda yer alan çocukların hiç birinin zekâ geriliği ve/veya çalışmayı etkileyecek bir hastalığı bulunmamaktadır. Araştırma ilişkisel tarama modelinde yapılmıştır. Araştırma örneklemini, İstanbul ili Çekmeköy ilçesinde bir devlet ilköğretim okulunun birinci sınıfında okuyan 140 çocuk (73 kız, 67 erkek) oluşturmaktadır. Veri toplamak amacıyla katılımcılara Ebeveyn Kabul-Red Ölçeği (EKRÖ), Bilişsel Değerlendirme Sistemi 5-7 Yaş Bataryası (CAS) ve demografik bilgi formu uygulanmıştır. Araştırmanın istatistik analizleri “SPSS 17,0” paket programında yapılmıştır. Tüm analizlerde anlamlılık düzeyi 0,05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmanın sonucuna göre, okul öncesi dönemde ebeveyn kabul-reddi ile çocuğun bilişsel gelişimi arasında anlamlı bir fark olmadığı bulunmuştur. CAS alt ölçeklerini oluşturan planlama, dikkat, eş zamanlılık ve ardıllık alanlarından sadece dikkat puanları cinsiyete göre farklılaşmıştır ve kız öğrencilerin dikkat puan ortalamalarının, erkek öğrencilerinkinden daha yüksek olduğu görülmüştür.en_US
dc.description.abstractThe purpose of the study is to explore whether there is a positive correlation between parental acceptance-rejection and the cognitive development of first grade children. Thus, the results of the study are expected to shed light on parental attitudes importance in children’s cognitive development. The research has been conducted as a correlation method. The sampling was done from hundred-forty (seventy-three of girls and sixty-seven of boys) children who were at the time attending to the first grade of a government primary school in Çekmeköy, Istanbul. To gather data, both parents of the children (who were administered CAS) were subjected to the Parental Acceptance-Rejection Questionnaire (PARQ), and the children were subjected to Cognitive Assessment System (CAS) (for ages 5- 7) and the personal information forms were used. The statistical evaluation was performed using the SPSS 17,0 Software. The relevance threshold was 0.05 in all analyses. As a result, no correlation was found between the relationship of parental acceptance-rejection and the cognitive development of first grade children. Out of Planning, Attention, Simultaneous and Successive cognitive processes as described in the PASS Theory, only attention scores are correlated with respect to gender. And that female students attention scores are found to be higher than the score achieved by the male students.en_US
dc.identifier.citationAltay, D. (2012). Ebeveyn kabul-reddi ile ilköğretim 1.sınıf öğrencilerinin bilişsel gelişimi arasındaki ilişikinin incelenmesi / The relationship between parental acceptance -rejection and first grade elementary shool children's cognitive developmen (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/10644
dc.institutionauthorAltay, Didemen_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT0671en_US
dc.subjectCAS (Cognitive Assessment System)en_US
dc.subjectEbeveyn Kabul-Reddi Ölçeği (EKRÖ)en_US
dc.subjectEKAR Kuramıen_US
dc.subjectPASS Teorisien_US
dc.subjectBilişsel Gelişimen_US
dc.subjectOkul Öncesien_US
dc.subjectCognitive Assessment System (CAS)en_US
dc.subjectParental Acceptance-Rejection Questionnaire (PARQ)en_US
dc.subjectPARTheoryen_US
dc.subjectPass Theoryen_US
dc.subjectCognitive Developmenten_US
dc.subjectEarly Childhooden_US
dc.titleEbeveyn kabul- reddi ile ilköğretim 1. Sınıf öğrencilerinin bilişsel gelişimi arasındaki ilişkinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeThe relationship between parental acceptance -rejection and first grade elementary shool children's cognitive developmenen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Didem_Altay_081106103.pdf
Boyut:
666.43 KB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam metin / Full text